Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


          12 sidor V  < 1 2 3 4 5 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Fyra träd rikare!, Har någon dessa hos sig?
          Hannele
          Inlägg 15-05-2004, 22:48
          Länk hit: #41


          Medlem
          Antal inlägg: 9 732
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 22



          CITAT (Cilla @ 15-05-2004, 12:48)
          smile.gif Jag har också trädbebisar - i krukor.

          rolleyes.gif Du trodde du var ensam, Cilla...
          En lönnbabys i latrintunna, en i flätad korg
          och en här med aster i hittegods:


          Min mor har haft självsådda lönn och bok i krukor på balkongen i tredje våningen!


          --------------------
          Carpe Diem. Fånga dagen.

          Ta ingen skit, tjejer! Grynet
           
          Citera
          Cilla
          Inlägg 18-05-2004, 01:18
          Länk hit: #42


          Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem sedan:
          04-11-2002
          Medlem nr: 126



          Nja, känner mig inte direkt ensam - flera av mina trädtoksvänner har BARA träd i sina krukor... tongue.gif

          Och visst är det härligt att trädfrön sprider sig även till balkonglådorna! När jag ser sådant brukar jag tänka att om vi människor lämnade en stad i 5 eller 10 år skulle det växa överallt när vi kom tillbaka. Till och med jag skulle antagligen ta fram motorsågen...


          --------------------
           
          Citera
          Elihe
          Inlägg 19-05-2004, 11:54
          Länk hit: #43


          Medlem
          Antal inlägg: 471
          Medlem sedan:
          02-10-2003
          Medlem nr: 2 392



          Hej Cilla!
          Har själv en trädgård på 1600 kvm, men tycker det är svårt att bestämma hur o var man skall sätta träden. men ett bra tips att härma skogen, där fick jag något att fundera på. Nu har min lilla körbärslönn börjat så det känns bra.. Däremot har jag stora granar o enar på tomten planterade av förre ägaren o jag grunnar om man kan göra något bredvid dessa. Under en av blågranarna har jag satt en rododendron + astilbe 0 ormöga o funderar på en japansk blodlönn i dvärgform. Den granen är uppstammad en bit, men lite torrt blir det därunder
          MVH Elihe rolleyes.gif

          Livet är inte ett problem som skall lösas
          utan en verklighet som skall upplevas
          Sören Kierkegaard


          --------------------
          Bettan
           
          Citera
          Cilla
          Inlägg 19-05-2004, 14:00
          Länk hit: #44


          Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem sedan:
          04-11-2002
          Medlem nr: 126



          Hej Elihe! Roligt att läsa om dina trädidéer. Körsbärslönn - hur ser den ut?
          Låter vackert på din tomt. Enar funderar jag på här också, men jag har två och snart fler päronträd och vill inte ha in päronrost, så det blir att fundera lite till.

          De lågväxande blodlönnarna blir vackra när de får stå nära sina mörkgröna eller silvergråa grangrannar! Lade förut in en bild här på det, men minns inte var.

          De flesta lönnar vill ha sur jord, det gäller att undvika undantagen om man ska plantera vid gran, där jorden säkert är lite lätt sur. Japanska blodlönnar såg jag att det numera finns ett otal av i handeln (iallafall på Zetas i Stockholm).

          Ja, det svåra med plantering vid och under gran är att det är torrt där. Ljust kan man ofta fixa till genom att ta bort en eller ett par grenar. Jag har ingen bra lösning på torkan, men själv tänker jag vid kommande plantering under mina egna granar
          - lägga ett par dräneringsrör ytligt (20 cm kanske) från en bit utanför granen till planteringsstället under granen. Detta har jag gjort förut på andra ställen, enklare än man kan tro. Vattnet leds från ett våtare ställe till det torrare och granarna verkar inte lida av det heller.
          - plantera marktäckare som skuggar jordytan under granarna, så att vattenavdunstningen minskar därifrån. Hålelr på att experimentera med sockblomma för att se hur mörkt och torrt den klarar av. Vill gärna ha växter med blad som vissnar, så att det bilas litet humuslager varje år.


          --------------------
           
          Citera
          Elihe
          Inlägg 19-05-2004, 15:16
          Länk hit: #45


          Medlem
          Antal inlägg: 471
          Medlem sedan:
          02-10-2003
          Medlem nr: 2 392



          Hej Cilla!
          Menade kopparlönn förstås. Det är något jag alltid säger o skriver fel nu också på. Jag har satt en liten Ginko förra hösten, den kommer nu. Lite lurigt med zonen här i Linköping, men första vintern är överlevd. Amerikansk strimlönn är också något som jag skulle vilja ha. Vilka lönnar tror du vill ha sur jord- jag som är nybörjare trodde alla ville det.
          Min tomt är också väldigt solig hela dagen o på baksidan, söder, känns som om man skulle vilja ha något skuggar mer. Har en del gamla frukt träd som trots allt gör viss nytta.
          Regniga hälsningar
          Bettan-Elihe rolleyes.gif


          --------------------
          Bettan
           
          Citera
          Ingo
          Inlägg 19-05-2004, 17:05
          Länk hit: #46


          Medlem
          Antal inlägg: 723
          Medlem sedan:
          24-04-2003
          Medlem nr: 1 235



          Jag är inte så säker på att någon av de där små japanska lönnarna nödvändigtvis ska ha surjord. Vad jag har hört är att att Japansk lönn (acer palmatum) vill ha jord som är "gärna lite sur, men inget måste" medan Solfjäderslönn (acer japonicum) inte alls har någon preferens för surjord men kan tolerera det. Zetas har f ö inte markerat dem som surjordsväxter i sin katalog.
          Däremot lär båda arterna trivas i mullrik och fuktig jord och det kan som sagt vara ett problem under din gran.


          --------------------
          Hälsningar Ingo, zon III
           
          Citera
          Cilla
          Inlägg 19-05-2004, 17:52
          Länk hit: #47


          Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem sedan:
          04-11-2002
          Medlem nr: 126



          Bettan - körsbärslönn hoppas jag korsas fram snart - det låter som det kan bli ett härligt träd. Kanske kan du testa att korspollinera? ;-)

          Många lönnar vill ha först och främst mullrik jord, de flesta vill att den ska vara lite sur, men kanske gäller surhetsönskan inte någon av de japanska lönnarna. Dock tycker jag att det ska kollas innan man planterar, lönn är en så stor familj och variationen är stor också bland de japanska varianterna. I år har jag sett 15 eller 20 olika japanska lönnar i handeln.

          Här exempel på några:
          Acer palmatum Japansk lönn grönbladig
          Acer palmatum Atropurpureum Japansk blodlönn rödbladig
          Acer palmatum Dissectum Garnet Flikbladig japanlönn
          Acer palmatum Dissectum Japansk fliklönn
          Acer palmatum Ornatum Flikbladig japanlönn
          Acer palmatum Osakazuki Japansk dvärglönn grönbladig
          Acer shirasawanum Japansk lönn
          Acer shirasawanum Aureum Japansk gyllenlönn gulbladig

          Av strimlönnarna nämns mest den Amerikanska strimlönnen Acer pensylvanicum. Jag köpte Koreansk strimlönn Acer tegmentosum. Det finns fler med strimmiga stammar, bl a Acer capillipes och
          Acer davidii George Forrest.

          Lönn är ett imponerande släkte träd! Man ksulle kunna plantera endast lönnar och ändå få en variationsrikedom som hette duga.

          Acer campestre Naverlönn
          Acer campestre Nanum Klotnaverlönn
          Acer carpinifolium Avenbokslönn
          Acer circinatum Vinlönn
          Acer crataegifolium Hagtornslönn
          Acer distylum ex hallandsåsen Lindlönn
          Acer drummondi Vitbrokig lönn
          Acer glabrum douglassii
          Acer griseum Kopparlönn
          Acer mandchuricum Mandchurisk lönn
          Acer negundo Kellys Gold Asklönn gulbladig
          Acer nikoense (maximovitzianum) Nikkolönn
          Acer oliverianum
          Acer pectinatum Forrestii
          Acer platanoides Skogslönn
          Acer platanoides Crimson Sentry Blodlönn
          Acer platanoides Globosum Klotlönn
          Acer platanoides Royal Red Blodlönn
          Acer pseudoplatanus Sykomorlönn
          Acer pseudoplatanus Atropurpurea Tysklönn rödbladig
          Acer pseudoplatanus Brilliantissimum Sykomorlönn
          Acer pseudosieboldianum Koreansk Dvärglönn
          Acer rubrum Red Sunset Rödlönn
          Acer rubrum Rödlönn
          Acer rufinerve Rostlönn
          Acer saccharinum Silverlönn
          Acer saccharinum Laciniatum Wieri Silverlönn flikbladig
          Acer saccharum Sockerlönn/sirapslönn
          Acer sieboldianum Solfjäderslönn
          Acer Silver Vein
          Acer spicatum
          Acer tataricum Rysklönn
          Acer tetramerum betulifolia
          Acer ukurendense
          Acer velutinum vanvolvexemii


          --------------------
           
          Citera
          Cilla
          Inlägg 19-05-2004, 23:07
          Länk hit: #48


          Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem sedan:
          04-11-2002
          Medlem nr: 126



          Kul med ginkon Bettan! Jag hittade en liten liten 8 cm hög med tre blad och synlig nötkärna som ville komma hem till mig. Står i blomkruka med saxifraga nu och tål visst inte frost de första åren. Den får komma in i kalldelen av stugan i vinter, om den överlever sommaren.

          Ginko förstod jag mig inte på förrän jag såg en bakom Tekniska Högskolan i Sthlm som är STOR för att leva i Sverige. Vilket härligt träd! Att det sedan förmodligen är världens äldsta nu levande trädsort lägger också till mystik kring växten - det har funnits i 150-200 miljoner år och i Europa innan istiden.

          Ginkon heter Ginkgo biloba på latin och i Kina kallas den för Ankfot för formen på bladen, som egentligen är att betrakta osm barr. Han- och honblommor kommer på skilda träd och de plommonlika frukterna på honplantorna kan ätas men sägs lukta illa.

          Gula strimmor kan utvecklas på bladen (ett av mina 3 blad har sådan strimmighet) och lär komma vid hetta. På hösten blir bladen illgula och lysande.





          --------------------
           
          Citera
          Elihe
          Inlägg 20-05-2004, 18:11
          Länk hit: #49


          Medlem
          Antal inlägg: 471
          Medlem sedan:
          02-10-2003
          Medlem nr: 2 392



          Så mycket kunskap du har om träd o trädgård,Cilla. Har en flikbladig japansk lönn- dissctum Garnet som har överlevt vintern trots att jag planterade den i höstas vilket man ju inte ska. Otroligt vacker. Växer ganska nära Kopparlönnen (ej körsbärslönn) o jag tror att det blir vackert när de får några år på nacken. Där växer också ett elefantgräs vilket jag förstår att jag kanske måste flytta på så småningom eftersom de inte bara blir höga utan väldigt breda. En Azalea Irene Koster är också planterad i närheten . Två små babyrönnar grävde jag upp från skogen bredvid mig o de har också kommit fint.
          rolleyes.gif


          --------------------
          Bettan
           
          Citera
          renate
          Inlägg 20-05-2004, 18:25
          Länk hit: #50


          Medlem
          Antal inlägg: 5 656
          Medlem sedan:
          28-02-2003
          Medlem nr: 834



          Ullungrönnen har jag, den är underbart,så har jag en Ginnalalönn,där har jag tagit fröplantor och planterat+givit bort en hel del,jag har Pärlrönn som jag uppdraget från frö.Lönnar är jag väldigt svagt för men i en villaträdgård kan jag inte har för stora träd,Kopparlönn vågar ja inte plantera i zon 4 men Strimlönn går om den inte blir för stor.Jag har 2 vanliga Lönnar som jag klipper varje sommer till hanterligt storlek.

          Den lilla bilden var inte meningen men får inte bort den.


          --------------------
          MVH Renate zon 4
           
          Citera
          Elihe
          Inlägg 20-05-2004, 18:30
          Länk hit: #51


          Medlem
          Antal inlägg: 471
          Medlem sedan:
          02-10-2003
          Medlem nr: 2 392



          Pärlrönn har jag också planterat! Liten fin sak. Ullungrönn Har jag funderat på. Också väldigt vacker
          smile.gif


          --------------------
          Bettan
           
          Citera
          Cilla
          Inlägg 20-05-2004, 21:09
          Länk hit: #52


          Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem sedan:
          04-11-2002
          Medlem nr: 126



          Vilka fina träd ni har, Bettan och Renate!

          Att dra upp rönn från frö var en bra inspiration. Jag vill öka sorterna hos mig så att jag får rönnbär varje år och slipper rönnbärsmalen i äpplena. Hur gjorde du med fröerna Renate? Torkade?

          Det förekommer olika uppgifter om strimmlönnarnas olika sluthöjd, här är ungefärliga höjderna.
          Amerikansk strimlönn Acer pensylvanicum blir 8-12 meter hög på 20 år. Härdigast av de strimlönnar jag känner till.
          Koreansk eller manchuris strimlönn Acer tegmentosum blir 10 meter hög och är aningen mindre härdig än pensylvanicum.
          Acer capillipes blir 10 meter hög, gul stam med vita strimmor, oranga näsor. Aningen mindre härdig än tegmentosum.
          Acer grosseri var. hersii - mindre härdig än de övriga. 10 meter sluthöjd. Illgrön bark med vita strimmor.
          Acer davidii - lika härdig som grosseri hersii - 15 meter sluthöjd. Vacker som 1000an med grova, gröna strimmor i annars brun bark och frodigt lövverk med rund krona.

          An annan härdig mycket vacker lönn är den lilla, max 6 meter höga Acer rufinerve. Stammen är grön med ruter-mönster i gulbrunt. Härdig som acer davidii.

          Acer rufinerve:


          Acer grosseri var. hersii:


          Acer davidii:


          Här beskrivs några av strimlönnarna.


          --------------------
           
          Citera
          Elihe
          Inlägg 22-05-2004, 18:36
          Länk hit: #53


          Medlem
          Antal inlägg: 471
          Medlem sedan:
          02-10-2003
          Medlem nr: 2 392



          Hej!
          man kanske skulle försöka sig på en acer ruffinerve om man kan få tag på en här i Linköping. Blir de breda? Kan man plantera bredvid några syren buskar som gränsar mot grannen? Där finns nämligen ett hål som skulle passa för ett litet träd.
          Att lägga drän.rör för att öka fuktigheten låter intressant! Brukar ju vara tvärtom vad gäller källare, men självklart bör det motsatta fungera.
          MVH

          smile.gif

          Nöden är uppfinnigarnas moder
          Lucius Apuleius


          --------------------
          Bettan
           
          Citera
          Cilla
          Inlägg 22-05-2004, 20:47
          Länk hit: #54


          Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem sedan:
          04-11-2002
          Medlem nr: 126



          Om syrénen är uppväxt kommer trädet att anpassa sig efter den i början och bli smakare. Du kan också stamma upp den så att kronan kommer över syrénen. Dock får man räkna med att när trädet vuxit upp kommer buskarna intill den att få sämre ljus och vatten och därför bli svagare än de en bit ifrån.

          Uppgifterna om Acer rufinerves höjd varierar - från max 6 meter till 15. trädet växer mycket långsamt. I Japan blir den bred, men sådant kan man styra från början med beskärning. Här en sajt med bild från ett högrest, smalt exemplar i Danmark http://www.flec.kvl.dk/arboretet/plant_of_...rts_2004.dk.htm.

          Jag troer den kallas rostlönn i Sverige, kanske pga dess röda bladutsprickning eller röda höstskrud. Svenska texter säger att den är härdig till zon 3, brittisk litteratur till motsvarigheten till zon 4.


          A rufinerve i Danmark


          En A rufinerve i Japan


          --------------------
           
          Citera
          Elihe
          Inlägg 23-05-2004, 12:09
          Länk hit: #55


          Medlem
          Antal inlägg: 471
          Medlem sedan:
          02-10-2003
          Medlem nr: 2 392



          Så vacker-Acer Ruffinerve- skall ge mig ut på jakt i veckan. kanske kommer jag hem med en liten planta. Annars får det kanske bli enAmerikansk Strimlönn Eller Varför inte en blodlönn -gör sig mot blågranan kan jag tro. Du ser- Hon som har svårt att bestämma sig
          MVH wink.gif


          --------------------
          Bettan
           
          Citera
          Carina zon 3
          Inlägg 23-05-2004, 21:52
          Länk hit: #56


          Medlem
          Antal inlägg: 3
          Medlem sedan:
          23-05-2004
          Medlem nr: 3 684



          Grattis till dina härliga träd! Jag skulle också vilja ha de tre första som jag läst om. Lycka till.
           
          Citera
          Cilla
          Inlägg 23-05-2004, 22:18
          Länk hit: #57


          Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem sedan:
          04-11-2002
          Medlem nr: 126



          Här tar sig unga Näverhäggen, prunus maackii, fint. Den växer snabbare än kopparlönnen Acer griseum men har en bark som är nästan lika fascinerande. Och häggblommor förstås. Dessutom är den härdigare - zon 5 - och billigare i inköp.



          --------------------
           
          Citera
          wolkenkrabber
          Inlägg 24-05-2004, 04:52
          Länk hit: #58


          Medlem
          Antal inlägg: 2 199
          Medlem sedan:
          23-04-2004
          Medlem nr: 3 388



          hur härdig tror du att äppel rönnen är?, har den också fina löv?


          --------------------
          -=Har inte alla flingorna i stallet=-

          Grönasidan, Ett trädgårdsfourm för alla
           
          Citera
          Cilla
          Inlägg 24-05-2004, 15:17
          Länk hit: #59


          Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem sedan:
          04-11-2002
          Medlem nr: 126



          Äppelrönnen är svår att få tag i, och jag tror att de olika varianterna brukar vara härdiga till zon 1 eller möjligen 2. Växer i Centraleuropa, södra Europa, Nordafrika och delar av Asien. Trädet blir 15-20 meter högt och nästan lika brett, finns i åtminstone två varianter - pomifera med äppleliknande frukter och pyrifolia med päronliknande.

          Hittar man ett exemplar kan man prova att ympa den på en vanlig rönn för att se om härdigheten stärks.



          --------------------
           
          Citera
          Elihe
          Inlägg 24-05-2004, 17:56
          Länk hit: #60


          Medlem
          Antal inlägg: 471
          Medlem sedan:
          02-10-2003
          Medlem nr: 2 392



          Prunus Maackii var ju också ett fantastiskt fint träd- hur stort blir det? Hur vill det stå ljust eller halvskuggigt?Lönnarna vill ju stå i vandrande skugga har jag för mig - lite olika beroende på sort. Finns det något träd som tål sydvästvindar bra?
          sleep.gif


          --------------------
          Bettan
           
          Citera

          12 sidor V  < 1 2 3 4 5 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 23-04-2024, 08:46
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon