Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


          > Identifiering, sly eller något annat? (Bilder)
          Paxman
          Inlägg 22-07-2019, 23:57
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 49
          Medlem sedan:
          27-02-2014
          Medlem nr: 79 493



          Hej!

          Vi har en cotoneasterhäck (häckoxbär) mellan oss och ena grannen. Häcken är på deras sida tomtgränsen, men vi hjälps åt att vårda den och för några år sedan tog vi gemensamt ned den brutalt till ca 2 dm.

          Nu har den tagit sig riktigt bra, även om det är några stora "hål" kvar. Dessa håller den dock på att fylla igen med rotskott, så får den några år till lär den vara tät. Vi hittar också själsvånda plantor runt tomten varje år som vi flyttar till hålen.

          Dock är det ett ställe där den kämpar. Detta ställe har alltid varit problematiskt enligt grannen (som bott här länge, vi bara i sex år). Tidigare stod en fläder mitt i hålet, men i samband med nedkapningen av häcken grävde vi bort den. Nu har det dykt upp något annat som växer kraftigt, och jag skulle gärna vilja få detta identifierat. Så här ser det ut:

          Bifogad fil  IMG_2715__kopia_.jpg ( 266.01k ) Antal nedladdningar: 16


          Bifogad fil  IMG_2717__kopia_.jpg ( 122.43k ) Antal nedladdningar: 12


          Bifogad fil  IMG_2718__kopia_.jpg ( 171.53k ) Antal nedladdningar: 5


          Bifogad fil  IMG_2719__kopia_.jpg ( 179.21k ) Antal nedladdningar: 7


          Bifogad fil  IMG_2720__kopia_.jpg ( 174.9k ) Antal nedladdningar: 36


          Sista bilden visar "inkräktarens" blad bredvid cotoneasterns blad (de med regndropparna på).

          Är det någon som känner igen växten? Jag har antytt för grannen att vi kanske borde gräva upp den för att ge cotoneastern bättre förutsättningar, men de verkar vilja ha kvar den. De har till och med klippt ned den en gång, vilket jag inte tror är så lyckat om den skadar häcken. Problemet är kanske att den står i största hålet och det är precis mitt för vår entré, vilken är mitt över deras uteplats (husen står kanske åtta meter isär), så de kanske hoppas att den ska täppa till hålet.

          Jag befarar dock att det kommer bli typ ett träd som inte ger direkt någon insyn, och att häcken aldrig kommer växa till sig runt det. Hålet kommer alltså kvarstå på var sin sida om inkräktaren.

          Jag inser givetvis att allt detta är beläget på deras tomt och att de får göra hur de vill utan att vi kan kräva något. Vi har dock jättebra relation med dem och jag tror att alla inblandade helst skulle vilja ha en tät och fin häck utan hål och annan växtlighet i den.

          Om jag får reda på vad det är för växt, och den inte är så lämplig i en häck, så kan jag nog ta ett snack till med dem om att gräva bort den.

          Tacksam för tankar, idéer och helst identifiering av växten.

          Mvh
          Fred


          --------------------
          Hus med liten trädgård i växtzon 3/4 norr om Stockholm köpt hösten 2013. Etablerad 1968 och har av tidigare ägare behandlats styvmoderligt.
           
          Citera



          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 23-04-2024, 20:19
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon