Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


          > Behöver nybörjarhjälp!
          ivzeck
          Inlägg 12-02-2020, 16:09
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 1
          Medlem sedan:
          12-02-2020
          Medlem nr: 90 607



          Hej på er! Jag har tänkt spendera en stor del av min tid i (den icke ännu existerande) trädgården kommande åren! Det blir kanske lite av ett livsverk om allt går som jag tänkt.

          Jag har tillgång till en gammal hästhage med en stor fin gammal ek ståendens i mitten. Min tanke är att transformera den till en stor, välstrukturerad trädgård. Jag är villig att investera mycket tid & pengar men jag kan absolut ingenting än.

          Jag antar att första steget är att få ordning på jorden. Vänder jag upp & ner på alltsammans med traktor och gödslar?

          Är det viktigt att planera strukturen noggrant innan jag startar eller kan man "tweeka" allt eftersom?

          Är det rimligt, att själv lyckas konstruera en, ja den blir ju enorm, trädgård helt ensam?

          Vilka växter är nybörjarvänliga? Behöver de olika typer av jord? Kan man vattna med salt/bräckt vatten?

          Jag siktar på en vacker trädgård, den bör vara hyffsat lättskött med tanke på storleken. Vill automatisera vattning & köra robotgräsklippare.

          Har inte kunnat släppa tanken, jag vill verkligen komma igång. Om det tar 40 år att färdigställa, so be it!

          Finns det några bra nybörjarfilmer/böcker ni kan tipsa om hade jag varit evigt tacksam.

          Lite diffust inlägg men jag jag hoppas ni förstår!
           
          Citera
           
          Nytt inlägg
          Svar
          Mjärden
          Inlägg 15-03-2020, 23:18
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 2 400
          Medlem sedan:
          10-10-2013
          Medlem nr: 79 127



          Jag tycker att du skall gå på Gunillas linje och bygga upp din trädgård stegvis och genom erfarenhet och intagna tips sätta din egen prägel på trädgården . Att anlita proffshjälp känns inte så roligt, då det inte blir "din" trädgård, lite av vitsen med egna projekt är att man när allt är klart kan känna stolthet av vad man uträttat.
          Ett tips är att åka till Blomsterlandet och hämta trädgårdsbroschyren som de tryckt upp till i år, har just hämtat den idag och skumläst lite.

          Idag har jag läst lite mer i broschyren och där finns inspiration att få för den som planerar att anlägga en trädgård. Nu är det ju lite tillrättalagt i en sådan här broschyr, då det verkar väldigt lätt att få till en prunkande trädgård, men det finns ändå ett och annat tips att ta till sig.

          Redigerat av Mjärden: 16-03-2020, 22:48
           
          Citera



          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 24-04-2024, 14:39
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon