Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Höstsådd, Funderingar runt ett förstaförsök
          Britt-Marie i Bo...
          Inlägg 02-11-2002, 16:34
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 162
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 30



          Tänker för första gången prova höstsådd, ska så i burkar och sedan sätta ut i en pallkrage som i sin tur täcks med fiberduk. Det jag funderar på är om det kan vara smart att ta in dem fram i vår för att få bättre fart till tillväxten.
          Har också en fundrig på om jag ska spara delar av fröportionerna och så dem inne i vår, om nu pallexperimentet går åt pipan!? Tar gärna emot erfarenheter och synpunkter. Britt-Marie som redan funderar på våren
           
          Citera
          Ina
          Inlägg 02-11-2002, 22:51
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 2 225
          Medlem sedan:
          31-10-2002
          Medlem nr: 12



          Jag har inga egna erfarenheter av höstsådd, men jag hade nog sparat lite av fröna för säkerhets skull. Kanske för jämförande studier också.. så lite till våren och se hur långt försprång det höstsådda har! rolleyes.gif
           
          Citera
          Katrina
          Inlägg 03-11-2002, 09:58
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 129
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 44



          Jag tycker absolut du ska spara några fröportioner att ha som reserv... rolleyes.gif

          Man vet ju aldrig vilka spratt naturen spelar en....

          Förra året sådde jag en del perenner på vintern som stod ute ett antal månader. Sen tänkte jag som du "kanske det blir fart på dem lite snabbare om jag tar in dem". Sagt & gjort, ett par krukor tog jag in, ett par krukor ställde jag i växthuset och resten fick stå kvar ute.

          Det var bara de som stod kvar ute som det blev nån ordning med!

          Det grodde visserligen i de intagna krukorna också, men allt bara dog efter en kort tid.

          Vet inte vad jag gjorde för fel....de stod skuggigt och jag höll dem fuktiga (inte blöta!) sad.gif

          Kanske bara "lokalt fel" biggrin.gif

          Klart du ska prova, men ta in bara en eller ett par krukor då!


          --------------------
          ~~K A T R I N A, zon 3~~
          Den som tror att ett väl utfört arbete inte behöver göras om, har aldrig rensat ogräs...
           
          Citera
          Britt-Marie i Bo...
          Inlägg 03-11-2002, 13:31
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 162
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 30



          Det låter som att jag ska så en "potta" ute, en ute att ta in och spara till vårsådd. Tur att jag har sparat många små krukor.
          Ska bli intressant. Tack för svaren.
           
          Citera
          Katrina
          Inlägg 03-11-2002, 15:13
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 129
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 44



          Som man får göra för det mesta: gardera med X! biggrin.gif


          --------------------
          ~~K A T R I N A, zon 3~~
          Den som tror att ett väl utfört arbete inte behöver göras om, har aldrig rensat ogräs...
           
          Citera
          Britt-Marie i Bo...
          Inlägg 03-11-2002, 16:32
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 162
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 30



          Kan bara hålla med rolleyes.gif
           
          Citera
          Alpiner i Halmst...
          Inlägg 03-11-2002, 20:31
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 628
          Medlem sedan:
          02-11-2002
          Medlem nr: 77



          Vi sår ca. 150 olika perenner när vi får fröerna omkring den 1 febr. Vi "mjukar" först upp fröerna under en vecka vid ca. 20 grader i vårt garage. Sen bär vi ut backarna och låter naturen ha sin gång. Fröna kommer upp när det är tid, ibland tar det flera år. Vi har lite information om frösådd på vår hemsida.
          M.v.h.Bernt
           
          Citera
          eneskar
          Inlägg 05-11-2002, 18:37
          Länk hit: #8


          Medlem
          Antal inlägg: 21
          Medlem sedan:
          04-11-2002
          Medlem nr: 128



          Hej!
          Jag har också ett experiment på gång i år. Jag sådde en massa olika sorters frön i augusti o drev upp dem i mitt växthus. De som jag tyckte blev stora nog att klara vintern utan särskilda åtgärder, planterade jag ut i en särskild barnkammare som nu täckts med massor med löv. Dessa frösådder bestod bl a av lupiner, digitalis, prästkragar, låga riddarsporrar m fl.
          Den andra gruppen bestod av frösådder som inte växt så mycket varför det var risk att de skulle frysa ihjäl om jag satte ut dem i oktober. Så jag lät dem vara kvar i sina krukor o sen grävde jag ner dem i en ca halv meter djup grop o täckte över med fiberduk plus en massa löv.
          För säkerhets skull har jag sparat från av alla sorterna o dem tänker jag så till våren o driva upp i mitt västhus för att sedan plantera ut dem när de blivit stora nog.
          En sak har jag undrat över: skulle man kunna ha kvar frösådderna i sitt kallväxthus över vintern? Hur ska de skyddas då? Behöver de vattnas någon gång?
          Tacksam för alla svar som kan öka min kunskap om hur man bäst behandlar höstsådder.
           
          Citera
          Cajo
          Inlägg 07-11-2002, 10:23
          Länk hit: #9


          Medlem
          Antal inlägg: 71
          Medlem sedan:
          05-11-2002
          Medlem nr: 157



          CITAT (eneskar @ 05-11-2002, 18:37)
          Hej!
          Jag har också ett experiment på gång i år. Jag sådde en massa olika sorters frön i augusti o drev upp dem i mitt växthus. De som jag tyckte blev stora nog att klara vintern utan särskilda åtgärder, planterade jag ut i en särskild barnkammare som nu täckts med massor med löv. Dessa frösådder bestod bl a av lupiner, digitalis, prästkragar, låga riddarsporrar m fl.
          Den andra gruppen bestod av frösådder som inte växt så mycket varför det var risk att de skulle frysa ihjäl om jag satte ut dem i oktober. Så jag lät dem vara kvar i sina krukor o sen grävde jag ner dem i en ca halv meter djup grop o täckte över med fiberduk plus en massa löv.
          För säkerhets skull har jag sparat från av alla sorterna o dem tänker jag så till våren o driva upp i mitt västhus för att sedan plantera ut dem när de blivit stora nog.
          En sak har jag undrat över: skulle man kunna ha kvar frösådderna i sitt kallväxthus över vintern? Hur ska de skyddas då? Behöver de vattnas någon gång?
          Tacksam för alla svar som kan öka min kunskap om hur man bäst behandlar höstsådder.

          Jag undrar åxå över dessa frågor! Nu har jag tex grävt ner mina krukor med örter i kallväxthuset. Behöver man vattna där i vinter, eller kan jag glömma bort dem ett par månader?

          Sen är jag nyfis på hur min signaturbild ser ut.... om flickan blinkar med ögonen?
           
          Citera
          Mari i Eslöv
          Inlägg 07-11-2002, 20:05
          Länk hit: #10


          Medlem
          Antal inlägg: 10
          Medlem sedan:
          05-11-2002
          Medlem nr: 168



          Jag har sått i krukor ute på hösten och täckt med ett rejält lager löv, och sedan snö (de få gånger det fanns snö här i Skåne rolleyes.gif ).
          Och det har gått jättebra. Fröna har grott när det blivit lagom varmt.
          Har även sått framemot februari och haft inne ca i vecka, sedan har de åkt ut. Och det har fungerat toppenbra!

          PS Cajo! Hon blinkar biggrin.gif


          --------------------
          Mari i Marieholm
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 25-04-2024, 12:48
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon