Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Persika från kärna ?, kan man dra upp en persika från kärna ??
          Jan af Lisö
          Inlägg 25-11-2002, 10:59
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 1 348
          Medlem sedan:
          04-11-2002
          Medlem nr: 122



          Jag undrar om det skulle gå att dra upp en persika, t.ex FROST, från kärna i zon II/III ???. Eftersom sorten är självfertil, så borde kärnan ha samma anlagsuppsättning som modersplanta och då borde det ju gå att odla upp ett nytt träd från kärna ??

          Är det rätt tänkt, eller ??

          Med tanke på att ett persikoträd kostar uppemot 500:- i handeln, så vore det kanske en bra affär om man vill ha flera Frost träd i trädgården.

          Samma sak borde kanske gälla för självfertila plommonträd, men där är ju alltid risk för korsning med någon annan plommonsort i granskapet. Däremot så finns det (än så länge) inte så mycket persika i våra trädgårdar !!!
           
          Citera
          Cilla
          Inlägg 25-11-2002, 11:13
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem sedan:
          04-11-2002
          Medlem nr: 126



          Med persika vet jag inte.
          Men med mina självfertila plommon på frösådd blir det vilda varianter med ett slags tornar. De verkar inte vara så villiga att blomma och ge frukt, så jag ska prova att ympa in plommonsorter på dem i vårvinter.

          Cilla


          --------------------
           
          Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 25-11-2002, 11:23
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 18 592
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 31



          Bara för att den är självfertil innebär inte att fröplantan blir lika moderplantan. När man tagit fram ´Frost´ så har man korsat olika persikosorter och alla dessa gener finns inuti kärnan så när man sår dyker troligtvis gener upp från någon av de sorterna man använt i korsningen, så den nya plantan blir inte ´Frost´.


          Samma sak gäller plommon de är inte fröäkta även om de är självfertila.

          (Ofta brukar självfertila sorter ha väldigt dålig grobarhet på sina frön ibland är de självsterila)


          Vill du föröka träden själv så får du ympa. Ofta används krikonet St Julien som grundstam både till plommon och persika. Har du ett krikon som skjuter mycket rotskott kan du gräva upp rotskott och använda som grundstammar.


          Har du inget krikon men någon annan vildare Prunusart som skjuter upp rotskott ex. körsbärsplommon så kan de ofta användas som grundstam till ädelsorter av Prunussläktet. Skulle du ha sått kärnor redan och du får upp skott kan du även prova att använda dessa som grundstammar. Har du redan ädelved och liknande i trädgården blir det en ganska billig hobby. Härdighet och storlek på fruktträden styrs ofta efter vilken grundstam man använder.

          Prunus är ofta inte riktigt lika lätt att ympa som äpple och päron, så man kan inte räkna med att alla ymparna lyckas.


          --------------------
          Mvh Åsa


          Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)
           
          Citera
          KURT
          Inlägg 25-11-2002, 11:32
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 10 440
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 34



          Lyckas man med ympningen går det ju också mycket fortare, förutsatt att man har grundstammar att ympa på! Att så en kärna som skall gro och växa upp tar LÅNG tid.
           
          Citera
          Cilla
          Inlägg 25-11-2002, 11:41
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem sedan:
          04-11-2002
          Medlem nr: 126



          Sant Kurt, men det är enkelt att stoppa ned några kärnor då och då och sedan glatt ett år upptäcka att man har flera grundstammar i trädgården, färdiga att ympa på!

          Jag stoppar ned päron, äpple, plommon och körsbär lite här och var både oplanerat och planerat varje år. Nu har jag så många vilda grundstammar som jag behöver nästan...

          Cilla


          --------------------
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 19-04-2024, 07:17
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon