Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Klätterväxter för träd, Vill försköna några träd och behöver hjälp med val
          Nomen
          Inlägg 01-04-2009, 08:18
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 7
          Medlem sedan:
          01-04-2009
          Medlem nr: 21 962



          Jag har flyttat till ett hus på landet som har en hel del träd runt tomten, främst björkar. De flesta är ordentligt stora, men tvärr är de beskurna på ett sätt som jag tycker är lite underligt. Tidigare ägare har tagit bort alla grenar upptill ungefär fyra-fem meters höjd. Jag tycker de här raka tomma stammarna ser lite trista/udda ut och jag funderar på att plantera olika klätterväxter vid dem så att det blir lite grönska runt stammarna. Träden är så stora att det är knappast någon fara med att de skulle bli "övermannade" även av den mest snabbväxande klätterväxt.

          Jag bor i gamla Skaraborgs län, alltså zon 2-3, det är bördig lerjord, det är åkermark runt om tomten och relativt blåsigt på flera sidor

          Men, vad kan vara lämpliga växter för detta? Här är de sorter jag funderar på:

          Alpklematis - Clématis alpína

          Clematis 'Albina Plena'

          Bokharabinda - Fallópia baldschuánica

          Japanskt blåregn - Wistéria floribúnda

          Koreansk pipranka - Aristolochia manshuriensis

          Murgröna - Hédera hélix 'Hibernica'

          Murgröna - Hedera helix 'Woerner'

          Silverregn - Fallopia aubertii

          Wisteria sinensis 'Amethyst Falls'


          Några synpunkter kring dessa växter? Jag vill gärna veta om det är någon som olämplig på något vis, och tar tacksamt emot förslag på andra sorter.

          /Ola
           
          Citera
          Gunilla T
          Inlägg 01-04-2009, 11:39
          Länk hit: #2


          Gäster






          Synd att någon skövlat vackra björkar - björkar skall nog inte beskäras alls.

          Beträffande planteringar runt björk så är det nästan dödfött - björken kräver massor av vatten och näring och dess rötter nästlar sig in överallt så perenner har svårt att överleva . tyvärr. Om du tänker efter så har du någonsin sett växter som klänger på björk?

          Det kanske kunde fungera ett tag iaf med rotstopp men vanlig markduk duger inte - ingen match alls för björkrötterna att gå igenom markduken.
           
          Citera
          Nomen
          Inlägg 03-04-2009, 08:02
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 7
          Medlem sedan:
          01-04-2009
          Medlem nr: 21 962



          Ajdå, det var mer än jag visste, att björkar tar så mycket vatten.

          Men, där vi bor är det rent ut sagt rätt så blött. Både vår och höst är det stående vatten på åkrarna runt huset. Kunde detta göra någon skillnad tror du?

          I och för sig, även om det skulle hjälpa så återstår ju i sådana fall problemen med rötterna... Med andra ord kanske hela idéen är dödfödd från början. Vilket är synd, för jag vill inte gärna ta ner träden, men som det är nu är frågan om inte det är lika bra och sedan plantera nya träd.

          Vad är rotstopp? Det är inget jag är bekant med.
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 27-04-2024, 19:02
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon