Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Ta till vara på skörden?, Vår koloniträdgård i Augusti
          Stevieboy
          Inlägg 22-08-2020, 08:41
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 155
          Medlem sedan:
          20-04-2007
          Medlem nr: 9 887



          Hej, asså här på kolonin har vi rabatter fulla med olika störbönor, vaxbönor, jättestorasquas, västeråsgurkor, rödbetor, en stor rabatt full med morötter och palstanackor, två rabatter med bondbönor, ett miniväxthus fullt med basilikor, två miniväxthus fulla med chili, samt kryddland och tunnor med färdig potatis. Även 4 rader med överbevuxna rovor. I år har jag gjort saltgurka och även testat mjölksyrning, vansinnigt goda syrade gurkor blev det. Funderar på syra chilli med. Men stora rovor som stått sedan i våras? Gröna tomater och annat? Jag konserverar bönor på gammalt sätt, vi fick tillgång till potatiskällare i huset ifjol. Väldigt bra.
          Har ni några tips? Tyvärr verkar jag inte kunna ladda bilder här.

          Kram

           
          Citera
          Mjärden
          Inlägg 22-08-2020, 22:00
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 2 400
          Medlem sedan:
          10-10-2013
          Medlem nr: 79 127



          Ja, du verkar ha fullt upp ett bra tag framåt. Men det handlar väl om att skörda det som håller sig sämst först och sen ta resten. Potatis tar jag upp allt eftersom, brukar en bit in i september innan alla är upplockade. En del blir färdigt sent i år som vaxbönor och tomater odlade utomhus, Sen har du en del som jag inte vet något om, då jag inte odlat det som bondbönor, störböonor och kryddväxter. Squashen tycker jag att man skall skörda innan den blir för stor och inte lika god längre. Morötter tycker jag är godast direkt efter skörd, sen förlorar de i smak och blir ung som köpta.
          Löken har jag inte tagit upp än, bara lite till löpande matlagning, blir nog slutet av augusti/början av sept lite beroende på hurdant vädret blir, brukar dra upp dem och låta dem soltorka ett par dagar.
          Jag har slutat odla sallad, det är standard att man får slänga det mesta, då man inte hinner äta upp den innan den blir för gammal. Så var det med rucolan i år, sen sådde jag på nytt, men då kom den inte upp.
          Palsternackor brukar vänta till en bit in oktober, de klarar tom lite frost,
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 16-04-2024, 23:41
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon