Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Bok till nybörjare
          Marina
          Inlägg 24-06-2004, 09:19
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 7
          Medlem sedan:
          15-12-2002
          Medlem nr: 489



          Min arbetskamrat efterlyser en bok med enkla handfasta tips och råd för en som inte är så väldigt van i trädgården. Vilken bok skulle ni rekommendera?


          --------------------
          [FONT=Arial](SIZE=14][COLOR=green]
           
          Citera
          TeliaNet
          Inlägg 24-06-2004, 09:24
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 2 487
          Medlem sedan:
          06-02-2004
          Medlem nr: 2 776



          att gå till biblan och kolla ut en bok att låna, där finns hur många som helst.
          det finns ju en uppsjö av böcker om trädgårdar och de flesta finns på biblan.
          men en bok som inte kommit till biblan än, vad jag vet, är bo rappnes trädgård tips. jag har tittat på boken och kom fram till att den inta var så avancerad utan ger tips och råd. den kostar ca 160kr


          --------------------
          Mvh Claes
          Björn Rosenström-fantast
          __________________________________________________________
          Philips Super 80 MASTER TL-D 840 - Bästa lysröret för växter -
          uträknat och med egna erfarenheter
          user posted image
          Photosyntes Photon Flux Density:
          72 µmol m^-2 x s^-1 / 58W
           
          Citera
          Hellan
          Inlägg 24-06-2004, 09:27
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 126
          Medlem sedan:
          10-05-2003
          Medlem nr: 1 372



          prismas stora bok om trädgårdsskötsel är bra tycker jag!


          --------------------
          Livet är inte de dagar som gått, utan de dagar man minns!

          Lyckan slinker in genom en dörr du inte visste att du lämnat på glänt.

          user posted imageuser posted image
           
          Citera
          KURT
          Inlägg 24-06-2004, 09:30
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 10 440
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 34



          Oftast är det bra att skilja på prydnadsväxter och nyttogrödor. Det fungerar sällan med böcker som försöker täcka allt..
           
          Citera
          TeliaNet
          Inlägg 24-06-2004, 09:47
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 2 487
          Medlem sedan:
          06-02-2004
          Medlem nr: 2 776



          CITAT (Hellan @ 24-06-2004, 10:27)
          prismas stora bok om trädgårdsskötsel är bra tycker jag!

          du rek. en bok på hela 1639g. det är en tämligen avancerad bok som tar upp allt i trägån och verkar mycket bra, dock inget för den som söker en lättläst bok med tips. detta är en bok hör hårdkokta trädgårdsmänniskor.
          den är bra men en ny börjare orkar inte läsa ett kapitel i den.


          --------------------
          Mvh Claes
          Björn Rosenström-fantast
          __________________________________________________________
          Philips Super 80 MASTER TL-D 840 - Bästa lysröret för växter -
          uträknat och med egna erfarenheter
          user posted image
          Photosyntes Photon Flux Density:
          72 µmol m^-2 x s^-1 / 58W
           
          Citera
          myskmadra
          Inlägg 24-06-2004, 09:48
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 645
          Medlem sedan:
          27-02-2004
          Medlem nr: 2 895



          Någon bok av Lena Israelsson kanske? Jag har bläddrat sönder min "Köksträdgården". Hon har ju givit ut en ny bok som heter "Cityodling" som också verkar bra. Där står väl en del om blommor också.
          Jag fick en bok av min mor för länge sen som heter "Stora trädgårdsboken" utgiven av Natur&Kultur, den slår jag i emellanåt. Där står lite av varje om odling. Även planering av trädgård.
          Nackdelen med dess bägge är att de är rättså tjocka......kanske din vän vill ha en liten och smidig? smile.gif


          --------------------
          "brukar är inte alltid"
           
          Citera
          Sulan
          Inlägg 24-06-2004, 09:50
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 44
          Medlem sedan:
          13-04-2004
          Medlem nr: 3 251



          Om jag fick välja att behålla en enda bok på min hylla med trädgårdsböcker skulle jag ta "Din trädgård" av Karin Berglund. Den tar upp det mesta, samtidigt som den är vacker och inspirerande. Ingen kan som Karin få en att förstå att man ska njuta av det lilla och vackra i sin trädgård.

          Till någon som var mer inriktad på att odla skulle jag ta en bok av Lena Israelsson. Min har några år på nacken, men hon ger ständigt ut nya böcker. Den senaste heter Cityodling och handlar om den lilla täppan. Hon är konkret och praktisk i sitt skrivande.

          Generellt sett tycker jag att böcker av kvinnliga författare är bättre därför att de ofta utgår från det lilla enkla som sedan kan utvecklas. Böcker av män innehåller alltid stora, arbetsamma och dyra totallösningar. Undantag finnes givetvis...

          Tycker Sulan
           
          Citera
          Kana
          Inlägg 24-06-2004, 14:16
          Länk hit: #8


          Medlem
          Antal inlägg: 202
          Medlem sedan:
          19-03-2003
          Medlem nr: 947



          Mmm, Lena Israelsson om det handlar om matodling! Köksträdgården eller den där vad den nu heter Jordens Täppor kanske? För inspiration. Hon lyckades få mig såld på grönsaker tongue.gif

          K.


          --------------------
          Har lämnat balkongen för 9000 kvadrat brännässlor och sly. Wish me luck!
           
          Citera
          Tirre
          Inlägg 24-06-2004, 15:21
          Länk hit: #9


          Medlem
          Antal inlägg: 225
          Medlem sedan:
          11-11-2003
          Medlem nr: 2 556



          Bra Böcker har gett ut en jättebra tegelsten. Gammal klassiker. Minns inte exakta titeln nu (ska kolla hemma i helgen, återkommer!), men det är nåt i stil med Prismas stora bok.

          Är det månne någon annan här som vet vilken jag menar?


          Den är inget man läser från pärm till pärm, utan det är en oumbärlig uppslagsbok för allt man kan tänkas behöva veta!

          Jag fick den i present förra vintern när vi just "blivit med" trädgård och använder den jättemycket.
          Där står hur man beskär, hur man tar bort olika ogräs, fakta om allt från träd till ettåriga sommarblommor och om skadedjur och sjukdomar och ... ja, så gott som allt. Allt med tydliga bilder.

          Den innehåller inga tjusiga färgfoton, faktiskt är det mest teckningar!, men den är kanonbra att söka info i.
          För inspiration och skojiga idéer om t ex spännande samplanteringsförslag kan man sedan komplettera med ögongodis-böcker för soffbordet.

          Hälsa din kompis med ett Lycka till!


          --------------------
          Tirre, zon 4
           
          Citera
          Siri
          Inlägg 24-06-2004, 15:24
          Länk hit: #10


          Medlem
          Antal inlägg: 323
          Medlem sedan:
          06-08-2003
          Medlem nr: 2 034



          Kommer precis från biblioteket och varit och lånat böcker till semestern, en hel hög,
          Oh,jo, det finns ju hur mycket som helst, så gå dit och botanisera.
          Såg tom en bok som hette just "Trädgård för nybörjare"
           
          Citera
          Tirre
          Inlägg 24-06-2004, 15:27
          Länk hit: #11


          Medlem
          Antal inlägg: 225
          Medlem sedan:
          11-11-2003
          Medlem nr: 2 556



          Håller också med om att Lena Israelssons "Handbok för Köksträdgården" är en kanonbok! Köpte den på bokrean och har läst mycket i den inför den här säsongen.


          --------------------
          Tirre, zon 4
           
          Citera
          renate
          Inlägg 24-06-2004, 16:28
          Länk hit: #12


          Medlem
          Antal inlägg: 5 656
          Medlem sedan:
          28-02-2003
          Medlem nr: 834



          Skulle jag välja en trädgårdsbok ur min samling, då tar jag Lust och Fägring skriven av Karin Berglund den kan en nybörjare använder som inspirationskälla.Allt mitt trädgårdsintresse börgade med den boken,plus 'Leva med trädgård' av Ulla Molin,mycket läsvärt.Det är inga steg för steg böcker,de tycker jag föga inspirerande.Trevlig läsning Renate rolleyes.gif


          --------------------
          MVH Renate zon 4
           
          Citera
          jendah
          Inlägg 24-06-2004, 16:37
          Länk hit: #13


          Medlem
          Antal inlägg: 913
          Medlem sedan:
          09-06-2004
          Medlem nr: 3 822



          Vi fick både Prismas stora bok om trädgårdsskötsel, Karin Berglunds Din Trädgård Och Lena Israelssons Köksträdgården i Bröloppspresent (någon som anar ett tema tongue.gif )
          Tycker iaf att alla tre är bra - inga böcker man läser från pärm till pärm, men inspirerande och bra att "leta" och bläddra i.... Skulle nog ta Din trädgård om jag bara fick välja en wub.gif

          /J smile.gif


          --------------------
          Jennie,
          Göteborg, zon 2

          jendah.SE
           
          Citera
          Hulda12
          Inlägg 28-06-2004, 09:03
          Länk hit: #14


          Medlem
          Antal inlägg: 1
          Medlem sedan:
          19-06-2003
          Medlem nr: 1 739



          Hej!
          Jag är ny här, men skulle absolut rekomendera "Min Trädgård" som nybörjar bok.Vi fick den när vi flyttade in i vårt hus för 3 år sedan.Nu klarar jag mig inte utan den, jag läser i den varje dag (min "bibel" som jag kallar den ) biggrin.gif
          Lycka till
          P.S Till hösten har jag sökt Grundkurs/Trädgårdutb. intresset bara växer!!!
           
          Citera
          carren
          Inlägg 28-06-2004, 09:39
          Länk hit: #15


          Medlem
          Antal inlägg: 241
          Medlem sedan:
          15-06-2004
          Medlem nr: 3 860



          Absolut "Din trädgård" av Karin Berglund, som några redan tipsat om. Den är SÅ bra, jag är total trädgårdsnovis och i den kan jag hitta både svar på simpla saker som när man klipper häcken och inspiration i form av vackra bilder. Ska man ha en bok så är det den. Sedan har jag en bok som heter "Trädgård för nybörjare" av Inger Palmstierna. Där får man konkreta och enkla råd men inspirationen finnsinte. En trevlig och basic bok som ingen lär skrämmas av.

          UNDVIK: "Trädgård för ovana" av Siv och Key L Nilsson. Upplagd efter årets månader. Tråkig och oinspirerande. Inte heller särskilt konkret.

          UNDVIK även: "Trädgårdarnas ABC" av L-E Samuelsson och Ulf Schenkmanis. Det här är två farbröder som tror att de vet bäst och gärna talar om det. Jag har inte läst någon annanträdgårdsbok som tar lusten ur trädgårddsarbetet så effektivt. Boken kryllar av pekpinnar och de är väldigt förtjust i uttrycken "du måste" och "du ska". Tar död påett spirande trädgårdsintresse lika effektivt som Round up tar kål på ogräs.
           
          Citera
          Tirre
          Inlägg 29-06-2004, 15:37
          Länk hit: #16


          Medlem
          Antal inlägg: 225
          Medlem sedan:
          11-11-2003
          Medlem nr: 2 556



          "Det Bästas Nya Vackrare Trädgård" heter boken jag skrev om förra veckan.
          // Tirre


          --------------------
          Tirre, zon 4
           
          Citera
          Cilla
          Inlägg 30-06-2004, 04:13
          Länk hit: #17


          Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem sedan:
          04-11-2002
          Medlem nr: 126



          Jag hade tänkt att skriva just det Carren skrev.

          Som tillägg tycker jag man kan undvika alla Schenkmanis/Samuelssons böcker. Jag har många av dem men öppnar dem aldrig. Andra böcker att undvika är de populärböcker som beskriver beskärning av träd och buskar utom Nya beskärningsboken av Vollbrecht.

          En allmän trädgårdsbok jag slår upp i ofta är trädgårdens prydnadsväxter av Wright. Bra, billig uppslagsbok för att hitta många olika sorter av samma art. http://www.adlibris.se/shop/product.asp?is...isbn=9151839520

          En roman som kan roa både den som just ska börja och den som hållit på med trädgårdsodling är Bodil Malmstens Priset på vatten i Finnistère. http://www.adlibris.se/shop/product.asp?is...UWHB1C3D0J67010


          --------------------
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 25-04-2024, 16:57
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon