Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


          2 sidor V   1 2 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Mjöldagg på min syrenhäck, Hur gör jag nu?
          Vinterflickan
          Inlägg 15-10-2012, 14:34
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 213
          Medlem sedan:
          26-12-2010
          Medlem nr: 36 878



          Jag planterade ju en syrénhäck förra våren, och den har tagit sig jättefint tycker jag.
          Dessvärre ser det ut som att den har drabbats av mjöldagg nu på hösten, bladen är lixom lite vitaktiga & en del av dom nästan lite silvriga. Jag tycker iofs inte att det är det där tjocka mjöliga som jag sett på en del andra växter men ändå som mjöldagg.
          Hur funkar det med syrén, klarar den av det här själv eller är det något jag bör behandla?
          Hur fungerar det tex med en riktigt kall vinter, har för mig att jag hört någonstans att vid en kall vinter fryser mjöldaggen bort - men stämmer det verkligen?

          Hmm en fråga till... beskar inte häcken vårvintern som var, bör jag göra någon beskärning av den nu kommande vårvinter?

          Ps! Försökte söka i forumet innan men av nån anledning fick jag bara felmeddelande när jag sökte... kan tänka mig att det här är en inte helt ovanlig fråga?
           
          Citera
          Ciczi
          Inlägg 15-10-2012, 17:34
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 2 836
          Medlem sedan:
          19-07-2004
          Medlem nr: 4 113



          Att beskära syrenhäcken innan blomningen är fel om du vill ha lite blommor. Skär hellre efter blomningen då.

          //Ciczi


          --------------------
          Egenföretagande Trädgårdsingenjör. Besök www.tradgardsservice.com

          ********************************************************

          "Mest klorofyll vinner!!!"
           
          Citera
          Huggorm
          Inlägg 15-10-2012, 18:13
          Länk hit: #3


          Moderator
          Antal inlägg: 18 359
          Medlem sedan:
          27-01-2007
          Medlem nr: 9 009



          Men spelar det någon roll om det blommar eller inte ett år, om man bara blir kvitt mjöldaggen?
           
          Citera
          Vinterflickan
          Inlägg 15-10-2012, 18:36
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 213
          Medlem sedan:
          26-12-2010
          Medlem nr: 36 878



          Nja egentligen gör det inget om den inte blommar, den är ju inte så stor än... Satte den som ett insynsskydd för framtiden så blomningen är inte det viktigaste för mig även om det naturligtvis är fint & doftar gott för en kort stund smile.gif
          Hade för mig att den lättare slog rotskott och blev bredare om man beskär vid vårvintern, men det kanske jag fått helt om bakfoten?

          Men den stora frågan är om mjöldaggen skadar min syrén och i så fall hur jag bör behandla den?

          Redigerat av Vinterflickan: 15-10-2012, 18:38
           
          Citera
          IKS
          Inlägg 15-10-2012, 19:02
          Länk hit: #5


          Gäster






          Många olika arter som används som häck, ex. bukettapel, slånaronia, måbär, liguster etc brukar oftast rekommenderas att klippas ned på vårvintern för att få en tät förgrening nedifrån precis som du säger, men syren växer ganska långsamt och brukar bli tät och fin ändå. Jag skulle endast klippa ned syren lågt om jag har problem med tillväxten, men du beskriver att den tagit sig fint och då kan du avvakta.

          Om det är mjöldagg är väl svavelbehandlingen Kumulus lite utav ett universalmedel mot svampangrepp. Vissa växter skall besprutas under växtsäsong medan andra efter lövfällning och/eller innan knoppsprickning. Hur det exajt fungerar med syren vet jag inte. I övrigt se till att plantorna är i god tillväxt och att de får jämn bevattning nu när de håller på och etablerar sig de första åren. Om du har skott nästa år som ser helt förstörda ut av angreppen bör du ta bort dem i augusti-september när plantan fortfarande har aktivitet men slutat växa för säsongen.
           
          Citera
          Cilla
          Inlägg 16-10-2012, 11:23
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem sedan:
          04-11-2002
          Medlem nr: 126



          Om syrénben fått vit beläggning denna sommar så är det högst normalt och behöver säkerligen inte åtgärdas om det är första gången. det har varit och är fortfarande så fuktigt att vi fått svamp av alla olika slag i träden i år.

          En normal sommar med normalt mycket regn och uppehåll i längre perioder kommer inte så här mycket svamp.

          I övrigt om syrén så är de bra på att föryngra sig själva om de har hyfsat god jord (ibland behövs lite luckring och jordförbättring t ex vart 10e år) och tillgång på vatten (så att de inte slokar av torka någon gång per sommar).

          Har man ingen rotskottstillväxt naturligt och låg tillväxt i syrénen i övrigt så bör man göra en jordförbättring först, innan man funderar på beskärning.

          Har man en normalt växanded syrén och vill påskynda skottillväxt nedifrån, skär man några äldre stammar ända nere vid marken på våren.

          Sedan finns en massa varianter på ung, gammal, sjuk syrén mm som man gör annat med. Men man kan inte tipsa någon om hur den ska göra innan man vet vad personen vill åstadkomma med syrénen, och hur gammal/ung, stark/lågväxande, rotskottsbildande/endast uppstammande mm den är från början.


          --------------------
           
          Citera
          Bassam
          Inlägg 16-10-2012, 12:57
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 7 985
          Medlem sedan:
          04-10-2007
          Medlem nr: 12 723



          Hej
          Det är bättre om man beskära efter blomning tid slut, men det är bra att man hela tiden ta bort skadad delarna.
          H.Bassam
           
          Citera
          Cilla
          Inlägg 16-10-2012, 17:03
          Länk hit: #8


          Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem sedan:
          04-11-2002
          Medlem nr: 126



          Mjöldagg, om det nu är det, skadar inte grenar permanent och det hjälper föga att skära bort växter med detta.

          Om man vill forma eller ansa en syrénhäck/buske är det bra att skära efter blomningen, men vill man som här öka rotskottsproduktionen så är vårbeskärning bättre.



          --------------------
           
          Citera
          Huggorm
          Inlägg 16-10-2012, 17:18
          Länk hit: #9


          Moderator
          Antal inlägg: 18 359
          Medlem sedan:
          27-01-2007
          Medlem nr: 9 009



          Är det inte så att mjöldagg har lättare för att angripa buskar som redan mår lite dåligt av andra orsaker? Åtminstone verkar det vara så med den mjöldagg som angriper mitt eksly här. Syrenhäcken är ju relativt nyplanterad, så den kanske besegrar mjöldaggen nästa år om det blir torrare och den har mer krafter över att försvara sig med?
           
          Citera
          Cilla
          Inlägg 16-10-2012, 17:30
          Länk hit: #10


          Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem sedan:
          04-11-2002
          Medlem nr: 126



          Jo, men mjöldagg brukar angripa växter som står torrt eller som utsätts för starka växlingar mellan vått och torrt. Den brukar också vara sortbenägen, dvs vissa slags växter får den lättare än andra.

          Med en syrén som fått det i år skulle jag inte oroa mig alls. Denna sommar är en svampsommar utan like och kommer säkert inte igen på 100 år...

          Mjöldagg är ju svamp, men oj vilket stort släkte detta är... Lika olika som rosor - minst! Men mjöldagg har gemensamt att de sällan är särskilt skadliga för växten även om det är rätt fult och kan sätta ned tillväxt något.

          Att hålla vattnat, att inte kvävegödsla brukar vara grundrecepten. I övrigt finns bra tips här där jag använt några och lyckats bra på t ex mjöldaggsbenägna rosor. http://www.odlablommor.com/mjoldagg.php

          Hemma har jag för första gången en sorts mjöldagg på tomater, de som står i förmiddagsskugga. De andra som får sol ett par timmar längre är fria från svampen. Jag har också en sorts mjöldagg på ett par ekar, medan andra är fria. I andra områden har jag sett mjöldaggsliknande beläggning på stora ekar som står i full sol och helt fria på fält, men den daggen försvann eller blommade över i början av september.

          Allt som ser läbbigt ut är det dock inte, som tur är!




          --------------------
           
          Citera
          Vinterflickan
          Inlägg 17-10-2012, 07:49
          Länk hit: #11


          Medlem
          Antal inlägg: 213
          Medlem sedan:
          26-12-2010
          Medlem nr: 36 878



          Tusen tack för alla svaren! Skönt att läsa att det inte är någon större fara...

          Har precis som du skrev cilla sett mjöldagg på massor av ställen i år, men gudskelov inte på någon av mina rosor... Måste erkänna att syrénhäcken fått lida pin för att jag haft minimalt med tid för trädgården då min lille pojk här hemma haft riktigt elak förkylningsastma som satt sig på andningen + gravid med ny liten fis och allt vad det innebär = lika med illamående & noll energi... Har knappt vattnat syrénhäcken utan lagt den lilla energi jag haft på att vattna rosorna, perennlandet & klematisen....

          Nästa år får jag bli snällare mot syrénhäcken!

           
          Citera
          Bassam
          Inlägg 17-10-2012, 12:10
          Länk hit: #12


          Medlem
          Antal inlägg: 7 985
          Medlem sedan:
          04-10-2007
          Medlem nr: 12 723



          Hej
          Sjukdomar attackerar växter, när vi glömmer dem, tillexempel ( när man ger inte dem tillräckligt vatten eller näring ).

          H.Bassam
           
          Citera
          naturtomt-enisse...
          Inlägg 17-10-2012, 19:30
          Länk hit: #13


          Medlem
          Antal inlägg: 37
          Medlem sedan:
          08-09-2012
          Medlem nr: 77 019



          Varenda ek i stockholmstrakten har varit helt gråvit av mjöldagg detta år, pga att det varit så fuktigt.
          Jag tror precis som Cilla att problemet med mjöldagg mest beror på att sommaren varit extremt och konstant blöt.
           
          Citera
          Cilla
          Inlägg 17-10-2012, 22:38
          Länk hit: #14


          Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem sedan:
          04-11-2002
          Medlem nr: 126



          CITAT (Vinterflickan @ 17-10-2012, 08:49) *
          Måste erkänna att syrénhäcken fått lida pin för att jag haft minimalt med tid för trädgården då min lille pojk här hemma haft riktigt elak förkylningsastma som satt sig på andningen + gravid med ny liten fis och allt vad det innebär = lika med illamående & noll energi... Har knappt vattnat syrénhäcken utan lagt den lilla energi jag haft på att vattna rosorna, perennlandet & klematisen....

          Nästa år får jag bli snällare mot syrénhäcken!


          Ta hand om barnen, både den förkylde och den i magen. (Du skulle se hur min egen trädgård ser ut under barnatider... Inte precis någon reklam för min yrkesverksamhet, men barn är så värdefulla plantor... flirting.gif)

          I år behövde knappt någon växt bevattning på de flesta ställen i landet. Och syrénen kan du strunta i några år ytterligare och sedan komma tillbaka till - kanske när parveln i magen kan stå och hjälpa till med bevattning? :-) Med syréner blir det inte för sent, och de flesta år behöver de ingenting från oss för att vara fina.



          --------------------
           
          Citera
          Huggorm
          Inlägg 18-10-2012, 01:16
          Länk hit: #15


          Moderator
          Antal inlägg: 18 359
          Medlem sedan:
          27-01-2007
          Medlem nr: 9 009



          CITAT (Cilla @ 17-10-2012, 23:38) *
          Ta hand om barnen, både den förkylde och den i magen. (Du skulle se hur min egen trädgård ser ut under barnatider... Inte precis någon reklam för min yrkesverksamhet, men barn är så värdefulla plantor... flirting.gif)

          Man vill ju helst inte få mjöldagg på de plantorna och kanske bli tvungen att beskära bort de värst drabbade delarna biggrin.gif
           
          Citera
          Cilla
          Inlägg 18-10-2012, 06:24
          Länk hit: #16


          Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem sedan:
          04-11-2002
          Medlem nr: 126



          CITAT (Huggorm @ 18-10-2012, 02:16) *
          Man vill ju helst inte få mjöldagg på de plantorna och kanske bli tvungen att beskära bort de värst drabbade delarna biggrin.gif


          Just. Lite svårare att omskola är barnaplantorna också.

          Jag stöter ofta på småbarnsföräldrar med stress kring trädgården. Men jämfört med att ta hand om barnagroddar så är ju trädgården något som verkligen kan lämnas några år medan man bara njuter med barnet. I takt med att barnet blir lite äldre kan man njuta ihop - brukar börja med bevattning, sedan plantering av ätbart... När barnet är några år och kan börja skjuta en gräsklippare beskära är det superkul med en djungel att börja träna på! rolleyes.gif

          Det är synd om barn får uppfattningen att trädgård är något stressigt som bara tar kraft och inte ger lust och njutning.


          --------------------
           
          Citera
          jaj-51
          Inlägg 18-10-2012, 06:42
          Länk hit: #17


          Gäster






          Blöta höstar ger mer mjöldagg, bara att vänja sig och se på eländet.

          Jag har haft en fin häck med Siberisk ärtbuske som anses känslig, mjöldaggen skadar inte och är inget att bekymra sig om på hösten. (en del avåder från sibiriskärtbusske beroende på mjöldagg).
          Bara att leva med några höstar blev den angripen och ibland vissnade den ner som vanligt.

          Löven kommer ändå snart att ramla av för växten spelar det ingen roll om de döda bladen får mjöldagg.
          Problem är när växten behöver sina blad vår och sommar.

          Redigerat av jaj-51: 19-10-2012, 06:57
           
          Citera
          Bassam
          Inlägg 18-10-2012, 17:43
          Länk hit: #18


          Medlem
          Antal inlägg: 7 985
          Medlem sedan:
          04-10-2007
          Medlem nr: 12 723



          Hej

          Vi kan undvika svamp sjukdomar problem, om vi reagera snabb, på grund att vi ger inte dem chans för att bygger nya
          generationen.

          H.Bassam
           
          Citera
          Cilla
          Inlägg 19-10-2012, 01:53
          Länk hit: #19


          Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem sedan:
          04-11-2002
          Medlem nr: 126



          ...och för min del hoppas jag att den nya generationen inte får uppfattningen att våra trädgårdar är "attackerade" eller ständigt hotade av "sjukdomar" som gör att vi måste stressa med akututryckningar av artificiella slag för att få behålla våra växter.

          Grundsynen som jag hoppas att våra barn får är att trädgården är ett lugnt och rofyllt ställe, en plats att njuta och leka på.

          Och lära. För det är inte "sjukdomar", behöver inte betraktas så. Det kan också ses som att fler än vi människor gillar våra trädgårdar. Och att vi kan betrakta det och lära av det.

          Alla växter samlever, "äter" och äts av svamp, bakterier, virus och allsköns djur av olika slag. I våra trädgårdar vill vi styra lite mer än vad naturen gör utan oss, men vi behöver för den sakens skull inte lära barnen att stressa som om vi vore hotade!

          Har vi rosor och körsbärsträd så har vi förr eller senare löss. Ett naturligt samband. Ofta går det bra, det blommar och ger frukt ändå. Har vi träd har vi alltid åtminstone ett par, ofta tiotals svampar som lever både under och ovan jord. Helt naturligt, och ofta kan det vara så under mycket lång tid - till dess barnen vuxit upp ibland ;-). Regnar det en sommar har vi massor av intressanta svampar som vi kanske bara ser några gånger i livet.

          Få svampar, få bakterier och få djur tar kål snabbt på våra växter. Det händer, men förvånansvärt sällan. Och när det ovanligtvis sker får vi plats för nästa generationens idéer. Kanske den vill byta det som dog mot något helt annat?

          Och roligt blir det när man ser det med nya generationens ögon, om man inte varit intresserad av naturens samspel förut. Svampar som tickor på träd är vackra och fascinerande, roliga att leka med och karva i. Vissa svampar skapar ihåligheter som det kryper insekter i och som får träden att pudra och bli sockerdricksträd. Löss som man kikar nära på med barn är superspännande, särskilt när myrorna kliar dem på ryggen för att få dem att trivas och kissa sitt socker.

          Bort med sjukdomsskräcken och lek och roas i trädgården medan barnen är små! yahoo.gif


          --------------------
           
          Citera
          Bassam
          Inlägg 19-10-2012, 19:18
          Länk hit: #20


          Medlem
          Antal inlägg: 7 985
          Medlem sedan:
          04-10-2007
          Medlem nr: 12 723



          Hej
          Vi vill inte lära mina barn att vara lat och slarviga med trägården. Men vi måste lära dem engagemang om växter. Om vi bekämpar insekter sjukdom bakterier tidigt bättre, annars ska bli katastrof.

          Obs

          så börjar alla katastrofer, vi säger ofta det är lite och det är inte problem, men vad som händer, vi vill ha hjälp på slutet, men tyvärr, vi bad hjälp försent.

          Bassam
           
          Citera

          2 sidor V   1 2 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 25-04-2024, 23:23
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon