Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


          2 sidor V   1 2 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Kompostkvarn
          Mejal
          Inlägg 10-03-2008, 16:42
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 139
          Medlem sedan:
          02-11-2003
          Medlem nr: 2 497



          Hej
          Idag har jag köpt en kompostkvarn efter att ha kollat i forumet på vilken som rekomenderades. Det blev en Stiga med vals.
          Men hu vad jag blev besviken. När jag matar igenom mina pinnar kommer de ut lika långa på andra sidan om än lite krossade. Dessutom fick jag hjälpa till att dra ut dem eftersom det korkade igen i gallret på utsidan. Det jag matatde in var pil som var sedan helgen.
          Jag kan förstå att resultatet blir bättre om jag tar torra pinnar, men nog är väl vitsen att det skall tuggas i sönder? Dessutom står det faktiskt i manualen att det är att föredra färska pinnar.
          Är det fel på min kvarn, eller blir det så här? Har haft en Boch innan som lät fruktasnvärt, men som iallafall fördelade pinnarna i smådelar. Att delarna skulle bli större hade jag klart för mig, men inte att de skulle sitta ihop som krossade 2-meters pinnar. sad.gif

          Hjälp mig, är det fel på mig eller kvarnen?
           
          Citera
          fruberglund
          Inlägg 10-03-2008, 20:25
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 3 590
          Medlem sedan:
          04-08-2004
          Medlem nr: 4 227



          Så blir det aldrig med min Stiga med vals. Jag får fina småbitar i andra änden. Kan det vara nån inställning med valsen som är fel? Låter konstigt tycker jag och tror mer på att det är fel på kvarnen och inte på dig kompiskram.gif

          Jag kör till och med mjuka växtdelar i min och det har aldrig hängt ihop i slutändan ändå. Jag är supernöjd med min kvarn, det är det bästa jag har i trädgården smile.gif

          Gallret? Jag har inget galler på min. Lägg in en bild på hur den ser ut om du kan.


          --------------------
          Hälsningar, fru Berglund

          "Just remember in the winter, far beneath the bitter snows
          lies the seed that with the sun's love, in the spring becomes the rose!"


          Min trädgårdshemsida (hemsidan är nere för tilllfället men kommer snart tillbaka med ny och förbättrad design!)
           
          Citera
          Mejal
          Inlägg 10-03-2008, 20:49
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 139
          Medlem sedan:
          02-11-2003
          Medlem nr: 2 497



          Jag har lyft in den i bilen för transport till affären i morgon, tillsammans med mina krossade pinnar, så får jag höra vad de säger. Tack för svaret. Känns bra att det inte är mig det är fel på. rolleyes.gif
           
          Citera
          JensJ
          Inlägg 06-04-2008, 14:34
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 2
          Medlem sedan:
          15-03-2008
          Medlem nr: 14 643



          Hej
          Jag är nyfiken på om det var Stiga BioQuiet som du använde och vad de sa i affären om dina problem. Jag står själv i begrepp att skaffa kompostkvarn och valet står mellan BioQuiet för 2000sek eller Bosch2200 för 4000sek.
          Grodda lugnt
          Jens
           
          Citera
          Mejal
          Inlägg 07-04-2008, 20:32
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 139
          Medlem sedan:
          02-11-2003
          Medlem nr: 2 497



          Hej igen.
          Många har hört av sig och undrat hur det gick.
          Jag åkte tillbaks med en hink med halvmalda kvistar och kompostkvarnen och det var inget snack, jag fick en ny kompostkvarn och åkte hem för att upptäcka att den gjorde exakt lika.

          Då tog vi och justerade om den enligt instruktionsboken (Den förra sa expediten att han hade justerat in korrekt) och nu blev det betydligt bättre. Den klipper av kvistarna i ungefär 3 cm långa bitar. Den matar fantstiskt och den tar även torra perenner. Fastnar det, så backar man och går det ändå inte, så kan man justera ut valsarna, så lossnar det.

          Jag har malt ner en gammal pil, som såg ut som en jättrakborste, ett mindre äppleträd, delar av en fläder och det var snart gjort. Den är förhållande tyst och jag är helt nöjd. Den tar grovlekar på upp till nästan 4 cm.
          Jag har svårt att tro att Bochen är så mycket bättre att den det är försvarbart att betal dubbelt så mycket.

          Jag använder mitt flis till att täcka fiberduk runt buskar och jag tycker att det ser ok ut.
           
          Citera
          ingrid fuxwall
          Inlägg 07-04-2008, 20:49
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 4 792
          Medlem sedan:
          29-05-2005
          Medlem nr: 5 891



          CITAT (Mejal @ 07-04-2008, 21:32) *
          Jag har svårt att tro att Bochen är så mycket bättre att den det är försvarbart att betal dubbelt så mycket.

          Vet inget om din kvarn men vet att vi haft ganska många kompostkvarnar och att de billiga har inte hållt lika länge och hängt med lika länge som de dyrare, men som sagt det beror ju på hur mycket man använder kvarnen och nu talar jag inte om träd i ental utan tiotal och att man även kan mala ner tex. tall som kan förstöra billigare kvarnar.

          ingrid
           
          Citera
          fruberglund
          Inlägg 08-04-2008, 16:34
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 3 590
          Medlem sedan:
          04-08-2004
          Medlem nr: 4 227



          Vad skönt att det löste sig Mejal!

          Som vanligt är det ju så att man får vad man betalar för men i det här fallet så skulle jag nog inte betala dubbelt så mycket för en Bosch när jag har så goda erfarenheter av Stiga. Min heter inte BioQuiet utan Silencium eller nåt sånt och jag skulle gissa på att den är föregångaren till BioQuiet.

          Stiga tycker jag för övrigt är ett bra märke till bra pris.

          De billiga kvarnarna med knivar ska man nog dock passa sig för. Vet många som köpt dem som bara har dem ståendes medans jag använder min så fort jag kan...det är ju så roligt att mala ner, och ju bättre kvarn desto roligare blir det :-) Kan förstå att man tröttnar om man har en kvarn där det bara fastnar hela tiden, det problemet har jag aldrig haft.

          Lycka till med köpet JensJ och skriv gärna vilken du valde och vad du tycker om den.


          --------------------
          Hälsningar, fru Berglund

          "Just remember in the winter, far beneath the bitter snows
          lies the seed that with the sun's love, in the spring becomes the rose!"


          Min trädgårdshemsida (hemsidan är nere för tilllfället men kommer snart tillbaka med ny och förbättrad design!)
           
          Citera
          Cockaby
          Inlägg 09-04-2008, 15:38
          Länk hit: #8


          Medlem
          Antal inlägg: 74
          Medlem sedan:
          07-05-2007
          Medlem nr: 10 234



          Ah, tack för svaret. Ska se till att köpa en nästa vecka. Har försökt leta efter information för vad man ska köpa för någon men det är svårt. Boschen verkar många vara nöjda över men jag har inte kunnat förstå varför den skulle vara dubbelt så dyr som stigan. Efter att ha fått lite mer info här så känns det som att man kan köpa stigan utan att vara rädd för att bli besviken. Känns nästan som om man tjänat 2000 spänn med en gång smile.gif

          Vi har fullt med gamla vedkubbar som vi vill göra flis av. Även om de smulas ganska bra i klyven så blir det en del större bitar som man hade velat köra genom en vals. Tror att det smuliga trät lätt kommer bli alldeles underbar flis som kommer vara perfekt både som jordförbättring och som gångmaterial.
           
          Citera
          Ewa smålänska hö...
          Inlägg 12-04-2008, 15:48
          Länk hit: #9


          Medlem
          Antal inlägg: 577
          Medlem sedan:
          23-03-2004
          Medlem nr: 3 056



          Jag köpte en Bosch 1600 förra våren och den är jag jättenöjd med. Jag gav 1 995 kr


          --------------------

          /Ewa zon 4-5
           
          Citera
          Fågelvägen
          Inlägg 17-04-2008, 18:54
          Länk hit: #10


          Medlem
          Antal inlägg: 1 550
          Medlem sedan:
          18-01-2005
          Medlem nr: 4 889



          sos.gif help.gif sos.gif Vi köpte idag en Stiga Bio Quiet tillsammans med en granne. Monterade den enligt anvisningarna, åkte iväg och köpte en speciell sladd som saknades, höjde pinnen som skulle inviga den nya komposteringseran, tryckte på den gröna knappen... MEN INGENTING ALLS HÄNDE! Inte ett crazy.gif knäpp! Maskinen levde verkligen upp till namnet.

          Läste förstås instruktionsboken ett par gånger till, också på ett par andra språk för säkerhets skull. Enda ledtråden är att grunkan har ett motorskydd. Någon som vet om vi ska trycka in återställningsknappen för motorskyddet?



          --------------------
          Zon 2-3, en gammal trädgård med höjdskillnader på över 4 m. Gillar förvandlingar - med berg, sten och växter som material

           
          Citera
          Fågelvägen
          Inlägg 18-04-2008, 16:53
          Länk hit: #11


          Medlem
          Antal inlägg: 1 550
          Medlem sedan:
          18-01-2005
          Medlem nr: 4 889



          Det var den nyköpta sladden det var fel på. Det var förstås den enda de hadeav rätt modell i den lokala el-butiken crying.gif suck...


          --------------------
          Zon 2-3, en gammal trädgård med höjdskillnader på över 4 m. Gillar förvandlingar - med berg, sten och växter som material

           
          Citera
          Fågelvägen
          Inlägg 08-05-2008, 21:06
          Länk hit: #12


          Medlem
          Antal inlägg: 1 550
          Medlem sedan:
          18-01-2005
          Medlem nr: 4 889



          thanks.gif alla som har gett synpunkter på kompostkvarnar!
          Stiga Bio Quiet fungerade perfekt när vi väl fick tag i en fungerande elkabel. Och tyst är den också. Hallonriset klarar maskinen inte, stänglarna kommer ut bara lite klämda och krokiga, men nästan allt annat som vi stoppar in blir små snygga bitar. Både samägande grannen och vi är 100% nöjda.

          (korrigerade text som blev dubbel)

          Redigerat av Fågelvägen: 08-05-2008, 21:07


          --------------------
          Zon 2-3, en gammal trädgård med höjdskillnader på över 4 m. Gillar förvandlingar - med berg, sten och växter som material

           
          Citera
          Gudrun i Götebor...
          Inlägg 20-05-2008, 18:04
          Länk hit: #13


          Medlem
          Antal inlägg: 3 269
          Medlem sedan:
          04-09-2007
          Medlem nr: 12 343



          Jag köpte en Bosch 2200 i höstas (skrev om det i en tidigare tråd). Nu har den fått bekänna färg. Kört med den flera dagar nu och den funkar alldeles förfärligt bra. Fliset blir rätt stora bitar, men det gör inte mig ett dugg. Jag lägger fliset utan löv runt buskar och det med löv i komposten. Dessutom är den tyst så jag kan prata i vanlig samtalston när jag flisar.

          Är alltså helnöjd med min tuggare.


          --------------------
           
          Citera
          Etienne
          Inlägg 20-05-2008, 20:36
          Länk hit: #14


          Medlem
          Antal inlägg: 1
          Medlem sedan:
          20-03-2005
          Medlem nr: 5 191



          Nu gör jag en fuling här. Jag har nämligen funderat på att skaffa en stiga av en helt annan anledning, för att hacka hö. Nu undrar jag vad ni som har en sådan maskin tror.

          Till saken hör att jag har en sjuk häst som fått ordinerat att äta hack vilket är ganska svårt att få tag på nuförtiden. Det går att köpa färdigt med är löjligt dyrt, det skulle kosta runt 2500/mån. Nu funderar jag på om en kompostkvarn skulle funka, det skulle nästan betala sig direkt. Det behöver vara 4-5 cm bitar och eftersom det är torkat gräs det handlar om borde det ju inte vara för blött.

          Vad tror ni som har valskvarnar, har ni provat att köra igenom torrt växtmaterial och hur gick det i så fall? Skulle det kunna funka?

          P.S. Ursäkta trådkapningen... är lite lätt desperat efter ett vettigt alternativ till det dyra färdigfodret crying.gif
           
          Citera
          Magdis
          Inlägg 24-05-2008, 15:55
          Länk hit: #15


          Medlem
          Antal inlägg: 8 694
          Medlem sedan:
          05-07-2004
          Medlem nr: 4 012



          Kör ni löv och vissna växtdelar genom kvarnen också? Vi får tonvis med löv varje höst och det vore guld att kunna mala ner dem så att de tog mindre plats i komposten. Vi ska nog skaffa en Stiga BioQuiet som ni tipsar om här.
           
          Citera
          fruberglund
          Inlägg 24-05-2008, 19:49
          Länk hit: #16


          Medlem
          Antal inlägg: 3 590
          Medlem sedan:
          04-08-2004
          Medlem nr: 4 227



          Jag kör torra perenner i min och den har inga problem med att finfördela dem så att tugga hö skulle inte vara några problem i min i alla fall...

          Löv kör jag också och det är heller inga problem. Har dock inte testat med blöta löv utan endast torra.

          Hur mycket ris och löv som helst blir minimalt med avfall, det är helt suveränt!


          --------------------
          Hälsningar, fru Berglund

          "Just remember in the winter, far beneath the bitter snows
          lies the seed that with the sun's love, in the spring becomes the rose!"


          Min trädgårdshemsida (hemsidan är nere för tilllfället men kommer snart tillbaka med ny och förbättrad design!)
           
          Citera
          Magdis
          Inlägg 24-05-2008, 20:13
          Länk hit: #17


          Medlem
          Antal inlägg: 8 694
          Medlem sedan:
          05-07-2004
          Medlem nr: 4 012



          Det låter helt suveränt, jag ska köpa en så fort jag kan lägga vantarna på den! Vi fyller tre stora kompostbingar med torra löv både höst och vår och sen blir det minst lika mycket gräsklipp under sommaren + en hel majbrasa med avklippta grenar. Att mala ner hela klabbet och blanda ihop det borde ju ge en fantastiskt fin jord efter ett tag. smile.gif Kanske man ska krydda med lite skit av nåt slag också, hönsskit kanske?
           
          Citera
          Fågelvägen
          Inlägg 25-05-2008, 10:04
          Länk hit: #18


          Medlem
          Antal inlägg: 1 550
          Medlem sedan:
          18-01-2005
          Medlem nr: 4 889



          Köra ner löv och perenner i kompostkvarnen g.gif ? Kolla noga att modellen klarar det och att inmatningshålet är lämpligt för att ösa på av mera skrymmande material.

          Vi har en nyinköpt Stiga Bio Quiet. Den är jättebra för kvistar (upp till ca 4 cm tjocka) men t.ex. hallonris blev inte alls finfördelat, bara lite hackat i kanterna och vridet.


          --------------------
          Zon 2-3, en gammal trädgård med höjdskillnader på över 4 m. Gillar förvandlingar - med berg, sten och växter som material

           
          Citera
          Magdis
          Inlägg 25-05-2008, 10:19
          Länk hit: #19


          Medlem
          Antal inlägg: 8 694
          Medlem sedan:
          05-07-2004
          Medlem nr: 4 012



          CITAT (Fågelvägen @ 25-05-2008, 11:04) *
          Köra ner löv och perenner i kompostkvarnen g.gif ? Kolla noga att modellen klarar det och att inmatningshålet är lämpligt för att ösa på av mera skrymmande material.

          Vi har en nyinköpt Stiga Bio Quiet. Den är jättebra för kvistar (upp till ca 4 cm tjocka) men t.ex. hallonris blev inte alls finfördelat, bara lite hackat i kanterna och vridet.

          Det kanske beror hur valsen är justerad, jag ska höra efter när jag köper den.
           
          Citera
          fruberglund
          Inlägg 25-05-2008, 11:21
          Länk hit: #20


          Medlem
          Antal inlägg: 3 590
          Medlem sedan:
          04-08-2004
          Medlem nr: 4 227



          Jag köpte min begagnad på Blocket. Bra pris och en superkvarn.

          Som sagt tror jag min är föregångaren till BioQuiet, heter Silencium. Eller så är den snäppet värre kanske. Om den är justerad eller inte vet jag inte men den klarar både perenner och löv galant. Jag har kört ner grästuvor också.

          Nu pratar jag om torra perenner och löv från fjolåret alltså, färskt har jag inte provat så det vet jag inte.


          --------------------
          Hälsningar, fru Berglund

          "Just remember in the winter, far beneath the bitter snows
          lies the seed that with the sun's love, in the spring becomes the rose!"


          Min trädgårdshemsida (hemsidan är nere för tilllfället men kommer snart tillbaka med ny och förbättrad design!)
           
          Citera

          2 sidor V   1 2 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 28-04-2024, 06:17
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon