Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


          2 sidor V  < 1 2  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Kompostkvarn
          Fågelvägen
          Inlägg 25-05-2008, 13:41
          Länk hit: #21


          Medlem
          Antal inlägg: 1 550
          Medlem sedan:
          18-01-2005
          Medlem nr: 4 889



          Hej fru Berglund, du har rätt! De som sålde Stiga Bio Quiet på mässan sa att den hette Silencium förut.
          Har du nån stor tratt att mata in löven med i det ynka inmatningshålet?


          --------------------
          Zon 2-3, en gammal trädgård med höjdskillnader på över 4 m. Gillar förvandlingar - med berg, sten och växter som material

           
          Citera
          fruberglund
          Inlägg 25-05-2008, 19:51
          Länk hit: #22


          Medlem
          Antal inlägg: 3 590
          Medlem sedan:
          04-08-2004
          Medlem nr: 4 227



          Nej, men hålet är inte så litet, smalt bara så man inte ska få ner några händer. Vet inte hur det ser ut på nya, kanske är ändrat? Jag brukar peta ner med en träpinne, det gör ju inget om den skulle råka åka med biggrin.gif


          --------------------
          Hälsningar, fru Berglund

          "Just remember in the winter, far beneath the bitter snows
          lies the seed that with the sun's love, in the spring becomes the rose!"


          Min trädgårdshemsida (hemsidan är nere för tilllfället men kommer snart tillbaka med ny och förbättrad design!)
           
          Citera
          Pauline/Sthlm
          Inlägg 30-03-2009, 21:41
          Länk hit: #23


          Medlem
          Antal inlägg: 315
          Medlem sedan:
          02-04-2008
          Medlem nr: 14 997



          Hej - angående sammanhängande bitar av annars troligen lättuggade kvistklipp, Stiga bioquiet: Har haft samma tendens fastän jag försökt justera. Skall jag bara justera in mer (aj i öronen och hjärtat när valsen skär mot kanten)? Iofs inte hela världen eftersom det hamnar i komposthögen ändå men mer komprimerat ju kortare snuttar.
          Annars mkt nöjd med valskvarnen - förhållandevis tyst, inte så smått flis att det läggs på gångar kanske men bra att lufta komposten med och BETYDLIGT trevligare, miljövänligare och näring-i-trädgården-vettigare än att köra (!) i väg med det voluminösa skräpet. O lite roligt. O grannarna har också lånat apparaten.
          Har inte så stor produktion men ännu mindre plats att lägga det på. Ett uddahörn skulle ju vara bra (fast då skulle det bli växthus där!!).


          --------------------
          mer vår
           
          Citera
          Azur
          Inlägg 30-03-2009, 22:40
          Länk hit: #24


          Gäster






          Misstänker det kan vara en justeringsfråga. Jag körde nog inget hallon, men min BioQuiet kapade vinbärskvistar och björkris utan problem, och det borde väl vara ungefär samma?

          Provade varken med perenner eller hö, men om det inte finns någon tratt som tillbehör till kvarnen tror jag inte jag skulle hacka hö i den - inmatningen är bara 45 mm och jag tror det vore ett jäkla pill att få in höet.

           
          Citera
          Ralf
          Inlägg 10-04-2009, 15:24
          Länk hit: #25


          Medlem
          Antal inlägg: 3 539
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 36



          har precis lämna igen en stiga bio quiet.
          den klarade grenar max 30 mm, mot uppgivna 35-40 mm...


          --------------------
          Enbart pengar gör ingen lycklig. Man måste också ha aktier, guld och fastigheter.
          Danny Kaye (1913-1987)


          Mitt andra liv.
           
          Citera
          Stiffe
          Inlägg 11-04-2009, 01:14
          Länk hit: #26


          Medlem
          Antal inlägg: 710
          Medlem sedan:
          02-02-2008
          Medlem nr: 13 877



          Exakt! Precis som Ralf så är jag besviken på Stigan för att den inte alls orkar med grenar av någon storlek. thumbdown.gif Det känns som att en tratt och en höbal vore mer passande att använda. mad.gif

          När den var hopmonterad så ville den inte starta. Först när jag hade skruvat ut valsen och bankat på den med en pinne (många gånger), samtidigt som jag tryckte på startknappen, så kom den igång med ett tveksamt gnissel. Nu tycks den dock ha ledat upp sig.

          Valsen behöver justeras alldeles för ofta tycker jag. Dessutom, så fort jag matar in en gren >20mm så fastnar den, och inte orkar den backa loss heller, utan jag måste skruva ut valsen och sedan backa. Följaktligen blir det mycket skruvande på valsen. En klar besvikelse att det bara går att köra småkrafs.

          Nåja, jag ska ge den en chans i sommar, tror trots allt att den kommer att göra nytta.

          /S
           
          Citera
          uno
          Inlägg 12-04-2009, 10:03
          Länk hit: #27


          Medlem
          Antal inlägg: 1 310
          Medlem sedan:
          06-11-2002
          Medlem nr: 256



          CITAT (Magdis @ 24-05-2008, 16:55) *
          Kör ni löv och vissna växtdelar genom kvarnen också? Vi får tonvis med löv varje höst och det vore guld att kunna mala ner dem så att de tog mindre plats i komposten. Vi ska nog skaffa en Stiga BioQuiet som ni tipsar om här.


          Kör med gräsklipparen några ggr över lövhögarna.


          --------------------
          unozon1-2
           
          Citera
          noora
          Inlägg 17-04-2009, 09:42
          Länk hit: #28


          Medlem
          Antal inlägg: 1 699
          Medlem sedan:
          03-02-2003
          Medlem nr: 678



          CITAT (uno @ 12-04-2009, 11:03) *
          Kör med gräsklipparen några ggr över lövhögarna.


          Ännu bättre: låt löven ligga kvar i gräsmattan över vintern (om det inte är så mycket att det blir en tät matta som kväver gräset), så tar vårens första gräsklippning tar hand om dem och man slipper kratta också :-)

          Angående Stiga BioQuiet: är det nån som har hackat hallonris med den och fått det att funka? Jag tycker att det låter som en bra maskin, men hallonris är nära hälften av vår "produktion" av ris och kvistar så det är viktigt att det funkar. Vår nuvarande kompostkvarn (som är lånad) mumsar hallonris utan problem, så jag vill inte byta till en sämre.


          --------------------
          Noora - med trädgård i Tullinge, zon 2-3
          Nooras Örtagård - min webbsida om örter
           
          Citera
          Ralf
          Inlägg 17-04-2009, 17:25
          Länk hit: #29


          Medlem
          Antal inlägg: 3 539
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 36



          CITAT (noora @ 17-04-2009, 10:42) *
          Vår nuvarande kompostkvarn (som är lånad) mumsar hallonris utan problem, så jag vill inte byta till en sämre.

          Vilken är er nuvarande?
          jag börjar tro att en knivkvar nästan är bättre... rätta mig om jag har fel!


          --------------------
          Enbart pengar gör ingen lycklig. Man måste också ha aktier, guld och fastigheter.
          Danny Kaye (1913-1987)


          Mitt andra liv.
           
          Citera
          Annie-72
          Inlägg 19-04-2009, 12:43
          Länk hit: #30


          Medlem
          Antal inlägg: 401
          Medlem sedan:
          20-04-2004
          Medlem nr: 3 343



          Hej allihop!!

          Har ni läst senaste numret av Allt om Trädgård? De har just gjort ett test av kompostkvarnar. Förra helgen var jag nära att köpa en Stiga be Quiet men den var slut. Nu är jag ganska glad över dettamed tanke på vad flera av er beskriver. Jag letar nu efter en Flymo, Pac-a-shredder. Tyvärr finner jag ingen återföräljare i Värmland på deras hemsida(Finner inga återförsäljare alls)... så det blir ut och leta efter vem som kan sälja en sådan.. Tyvärr nästan dubbelt så dyr som Be Quiet men den kanske också är dubbelt så bra whistling.gif

          Annie


          --------------------
          Annie, zon 3, Hammarö, Värmland.
           
          Citera
          Azur
          Inlägg 19-04-2009, 12:52
          Länk hit: #31


          Gäster






          Är förvånad över att så många är missnöjda med Stiga BioQuiet, den jag lånade gick som tåget och tog allt. Man får intrycket att kvaliteten är väldigt varierande. Se t.ex. denna diskussion: http://www.alltomtradgard.se/forum/view-th...amp;forum_id=13

          Eftersom jag inte längre kan låna svärfars kvarn så behöver jag också köpa en, men när man läser sånt här blir även jag lite tveksam om jag verkligen skall ha en Stiga... confused.gif

          Redigerat av Azur: 19-04-2009, 12:57
           
          Citera

          2 sidor V  < 1 2
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 28-04-2024, 11:50
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon