Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Gräsklipparbensin -, miljöbensin eller vanlig mackbensin?
          Sommartorparn
          Inlägg 21-05-2008, 09:20
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 2 045
          Medlem sedan:
          24-06-2004
          Medlem nr: 3 927



          Man har ju på senare tid börjat oroa sig för planetens hälsotillstånd......... angel_not.gif
          Fick därför idén att köpa miljövänlig bensin på dunk till gräsklipparen i stället för den vanliga blyfria från macken.

          Men, vad dyr den var! crying.gif

          Är det någon av er som vet hur stor skillnad det är i utsläpp från miljövänlig gräsklipparbensin jämfört med vanlig mackbensin? g.gif
          Man vill ju inte betala dyrt för något som eventuellt bara är vanligt 'bonnfångeri'......


          --------------------
          Hellre planering än plantering
           
          Citera
          Piccante
          Inlägg 21-05-2008, 10:53
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem sedan:
          02-01-2006
          Medlem nr: 6 891



          Beror på vad det är i "miljöbensinen" jag vet inte hur stort utbud det finns för gräsklippare. Annars finns det ju på "miljöbränsle"området olika blandningar idag med etanol i varierande mängd tillsatt till bensin, biodiesel och växtoljebaserade bränslen och det som jag tror är vanligast till gräsklippare är alkylatbensin. Googla på alkylatbensin och se om du hittar något.


          --------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!
           
          Citera
          karlsdal
          Inlägg 22-05-2008, 07:00
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 217
          Medlem sedan:
          30-01-2008
          Medlem nr: 13 845



          Miljöbränslet ska du välja!!!!
          Läs mer om testet de gjorde på Plus
          , om hur mycket skadliga ämnen våra gräsklippare släpper ut. En gräsklippare (en sån som man drar själv, med motor) släpper ut MER skadliga ämnen än en BIL.
           
          Citera
          Sommartorparn
          Inlägg 22-05-2008, 09:28
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 2 045
          Medlem sedan:
          24-06-2004
          Medlem nr: 3 927



          CITAT (karlsdal @ 22-05-2008, 08:00) *
          Miljöbränslet ska du välja!!!!
          Läs mer om testet de gjorde på Plus
          , om hur mycket skadliga ämnen våra gräsklippare släpper ut. En gräsklippare (en sån som man drar själv, med motor) släpper ut MER skadliga ämnen än en BIL.


          Tack för länken till Plus. Den gällde en test där man jämfört gräsklippare av olika ålder och med bilar och kom fram till att framför allt äldre gräsklippare är riktiga miljöbovar. Nu är gräsklipparköpet redan avklarat för min del, en relativt ny begagnad. Den gamla som pajade har jag alltid kört på mackbensin, visste inte ens att det fanns något annat. Den tidigare ägaren till min nya klippare hade bara kört den på akrylat, så därför blev jag nyfiken på vad det är och vilken skillnad det gör för miljön.

          Det jag letar efter är en jämförelse mellan hur mycket skadliga ämnen olika slags bensin släpper ut, t.ex. olika samma gräsklippare. I och med att akrylaten är mer än dubbelt så dyr, så förväntar man sig att utsläppen ska vara mer än hälften så lite, men är det verkligen så, och var hittar man sådana siffror? Konstigt egentligen att dom kan sälja en produkt som är så lite varudeklarerad. g.gif


          --------------------
          Hellre planering än plantering
           
          Citera
          KURT
          Inlägg 22-05-2008, 09:41
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 10 440
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 34



          Med akrylatbensin minskar mängden aromatiska kolväten medl 80–90 procent.

          http://www.svd.se/naringsliv/arkivnyheter/...kel_1057469.svd

          En del hävdar också att man kan använda akrylatbensin för att ta sig igenom bilbesiktningen med en dålig motor:

          http://www.motorforum.nu/showthread.php?t=3994
           
          Citera
          Sommartorparn
          Inlägg 23-05-2008, 08:43
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 2 045
          Medlem sedan:
          24-06-2004
          Medlem nr: 3 927



          Tack för länkarna.
          Någon effekt på koldioxidutsläppen verkar den inte ha vad jag kan läsa mig till....

          Hur gör ni andra? Köper ni denna dyra akrylat bensin eller kör ni med mackbensin?


          --------------------
          Hellre planering än plantering
           
          Citera
          kamrate
          Inlägg 26-05-2008, 13:30
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 35
          Medlem sedan:
          23-01-2005
          Medlem nr: 4 908



          CITAT (Sommartorparn @ 21-05-2008, 10:20) *
          Man har ju på senare tid börjat oroa sig för planetens hälsotillstånd.........
          Fick därför idén att köpa miljövänlig bensin på dunk till gräsklipparen i stället för den vanliga blyfria från macken.


          Jag har hört att man bör undvika att skifta, eftersom det skulle kunna slita ut el försvaga gummipackningar och dylikt. Vet inte hur sant det är.
           
          Citera
          Boxer
          Inlägg 26-05-2008, 16:55
          Länk hit: #8


          Medlem
          Antal inlägg: 3 234
          Medlem sedan:
          09-07-2004
          Medlem nr: 4 038



          Något som ofta glöms bort är att personen som klipper och därmed går bakom, får i sig många smaskiga partiklar. wacko.gif


          --------------------
          Allt är relativt. För en mask är det en större avkoppling att gräva i den hårda jorden än att vara med och fiska.
           
          Citera
          Elihe
          Inlägg 26-05-2008, 19:22
          Länk hit: #9


          Medlem
          Antal inlägg: 471
          Medlem sedan:
          02-10-2003
          Medlem nr: 2 392



          yes.gif laugh.gif yes.gif
          Har kört på akrylatbensin sen jag gav upp batteridrift o köpte en bensindriven klippare.
          Kostnaden är överkomlig trots allt o det är bättre för miljön o mig som klipper.
          mvh
          tummenupp.gif


          --------------------
          Bettan
           
          Citera
          nabbensbergaren
          Inlägg 21-07-2008, 07:56
          Länk hit: #10


          Medlem
          Antal inlägg: 4
          Medlem sedan:
          15-04-2008
          Medlem nr: 15 319



          Större motor ger mindre utsläpp. Konsumentverket gjorde en undersökning som visade att det går en "magisk gräns " vid 8,5 hkr. De mindre motorerna släppte ut 10 ggr mer än de större motorerna. På grund av att de större motorerna kom upp i bättre arbetstemp. Har 4 tunnland tomt så jag kör själv småmotorer, häcksax, gräsröjare/röjspg, såg, på akrylat/tvåtakt och den stora fyrtaktsmotorn 15 hkr på vanlig bensin. Här spelar verklig arbetsbredd och förbrukning per timme in. I mitt fall 100 cm arbetsbredd och 0,8 liter förbrukning i timmen men då avverkar den ett tunnland per timme också.
           
          Citera
          Buggebubben
          Inlägg 21-07-2008, 23:28
          Länk hit: #11


          Medlem
          Antal inlägg: 87
          Medlem sedan:
          03-07-2006
          Medlem nr: 8 110



          Min Stiga Villa som är 10 år nu körs på vanlig 95 och har inte hostat en gång trots ca 3h körning i veckan.
          Den får fortsätta gå på det då jag tycker akrylatet är omotiverat dyrt.
          För pengar jag sparar in genom att inte köpa omotiverat dyr akrylat så köper jag omotiverat dyr 95 till Alfan istället. Roligare att köra Alfa än Stiga. yahoo.gif


          --------------------
          Bor i Kvärlöv, Landskrona kommun, dvs zon 1 med sandig jord, sambo, barn, hund och stor tomt.
           
          Citera
          henriks
          Inlägg 22-07-2008, 10:17
          Länk hit: #12


          Medlem
          Antal inlägg: 895
          Medlem sedan:
          17-02-2008
          Medlem nr: 14 105



          Akrylatbensin för fyrtaktsmotorer har jag ingen egen erfarenhet av, men alla motorsågar, röjsågar och grästrimmer körs på Aspen bränsle (akrylat) och det fungerar mycket bra faktiskt märkbart bättre arbetsmiljö också, det ryker absolut ingenting.

          Att akrylatbensin skulle vara så förbaskat mycket dyrare? var köper ni bensin? i 5 liters engångsdunk? Skyll inte på bensinen i såfall, ni köper ju en dunk varje gång också.
          Jag köper Aspenbränsle, färdigt 2 taktsbränsle i jeepdunk för ca 20 kronor litern och med tanke på vad vanlig bensin kostar på macken plus oljeinblandningen tycker jag att det är billigt för den förbättrade miljöpåverkan. Att jag kan köpa Akrylat i "lösvikt" kan väl knappast vara unikt? jag tankar hos huskvarnabutiken och jag bor i en liten kommun med ca 10000 invånare i centralorten så det borde väl finnas på fler ställen?

          Handen på hjärtat - hur mycket gräsklipparbensin gör ni av med på en säsong? vad skulle merpriset bli att köra på akrylat?
          Personligen skall jag nog ta mig i kragen och börja tanka akrylat i gräsklipparen också, jag gör max åt 20-30 liter på en sommar så mellanskillnaden blir inte mer än någon hundralapp!


          --------------------
           
          Citera
          LasseB
          Inlägg 30-08-2008, 14:04
          Länk hit: #13


          Medlem
          Antal inlägg: 513
          Medlem sedan:
          16-08-2007
          Medlem nr: 12 065



          Nu har även jag tänkt om.
          Inte för att jag varit konservativ och trott på det gamla men jag har tyckt att vinsten var nästan noll men det berodde på att jag fukuserade på koldioxid och inte på min egen arbetsmiljö
          Hädanefter blir det Aspen i gräsklippare, röjsåg och motorsåg.
           
          Citera
          uno
          Inlägg 17-09-2008, 21:24
          Länk hit: #14


          Medlem
          Antal inlägg: 1 310
          Medlem sedan:
          06-11-2002
          Medlem nr: 256



          CITAT (Sommartorparn @ 23-05-2008, 09:43) *
          Tack för länkarna.
          Någon effekt på koldioxidutsläppen verkar den inte ha vad jag kan läsa mig till....

          Hur gör ni andra? Köper ni denna dyra akrylat bensin eller kör ni med mackbensin?


          Akrylatbensin använder jag både till gräsklipparen och till min 9 Hk utombordsmotor. Valet gör jag inte så mycket för växthuseffekten utan mer för att jag tycker att det luktar betydligt mindre illa av avgaserna än vad mackbensinen avgaser gör.


          --------------------
          unozon1-2
           
          Citera
          LasseB
          Inlägg 29-10-2008, 15:15
          Länk hit: #15


          Medlem
          Antal inlägg: 513
          Medlem sedan:
          16-08-2007
          Medlem nr: 12 065



          UNO
          du skriver som jag tänker kul ja inte blir det nämnvärt mindre koldioxid men man slipper svavelsmaken i munnen efter gräsklippningen och som du säger få luktar det inte så mycket om den heller
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 28-04-2024, 14:57
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon