Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Vilken åkgräsklippare är bäst?
          Simion
          Inlägg 22-05-2009, 10:03
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 1
          Medlem sedan:
          11-05-2009
          Medlem nr: 23 203



          Hej,
          Jag är ny här och tänkte börja med att ställa en fråga.
          Jag ämnar köpa en åkgräsklippare och vill hitta en robust variant. Är trött på saker som håller dåligt. Vår trädgård är kuperad och är inte direkt en plan gräsmatta. Är det någon som har förslag eller tips. Kan jag hitta information någonstans?
          m
           
          Citera
          KURT
          Inlägg 22-05-2009, 11:26
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 10 440
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 34



          En del menar ju att de gjordes bättre förr:

          http://www.odla.nu/forums/index.php?showto...kgr%E4sklippare
           
          Citera
          GunnellF
          Inlägg 22-05-2009, 13:53
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 914
          Medlem sedan:
          10-04-2009
          Medlem nr: 22 185



          Ta kontakt med nån kyrkogårdsförvaltning och kolla vilka maskiner de har köpt. Jag tror att för att få hållbara klippare måste man ha proffsmaskiner, fast kostnaden är naturligtvis därefter! Sen är skötsel och underhåll a och o!! Och att man inte kör där det inte är möjligt - inga maskiner klarar vad som helst.

          De märken jag har erfarenhet av är Gianni Ferrari och Walker. Kanske att det går att få tag i begagnat?


          --------------------
          Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt!
          Min hemsida
           
          Citera
          tornmarck
          Inlägg 24-05-2009, 10:26
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 1
          Medlem sedan:
          24-05-2009
          Medlem nr: 23 615



          Hej

          Jag jobbar på en Kyrkogårdsförvaltning sedan flera år och vi använder för n ärvarande Stigas åkgräsklippare pro s men de kostar ca 100 000. Tidiagare hade vi Husqvarna master pro. När det gäller prisvärde skulle jag välja en Husqvarna eller en Stiga. Finns mycket begagnat på Blocket. välj en som inte körts för hårt och helst inte äldre än 5 år. Måste också vara servad varje år när det gäller knivar,oljebyte m.m. Låt gärna en verkstad ta en titt på maskinen det är svårt att avgöra konditionen själv och det kan bli rejält dyrt också!

           
          Citera
          scanier
          Inlägg 25-05-2009, 23:14
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 5
          Medlem sedan:
          23-05-2009
          Medlem nr: 23 594



          Har endast erfarenhet av min första åk-klippare som är en STIGA 14HST med combi 85-aggregat och den fungerar som ny fortfarande under sin tredje säsong. Vill helst klippa av gräset innan jag kör över/ner det, därför frontklippare. Man klarar endast 10- 11 grader lutning, kan vara värt att tänka på eftersom du har kuperad tomt. Min klippare är enklast att köra, under klippningen har man en Vipp-pedal och trycker man pedalen framåt rullar maskinen framåt, släpper man tillbaka pedalen bromsas maskinen in och stannar och trampar man nedåt med hälen börjar maskinen backa och bromsar in när man släpper efter med hälen.
          Många klipphöjder och startar alltid direkt och en spak för att koppla i och ur rotationen på knivarna, samt en fotpedal för att lyfta upp aggregatet till transportläge.
           
          Citera
          Boxer
          Inlägg 26-05-2009, 06:52
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 3 234
          Medlem sedan:
          09-07-2004
          Medlem nr: 4 038



          Min favorit i terräng är husqvarna rider. tummenupp.gif

          Den svänger å en femöring och är lätt att hålla koll på så man inte kör på något man inte borde. Fixar sluttningar och träd som en dans, men ska man ha en perfekt golfgräsmatta skulle jag välja någon annan.


          --------------------
          Allt är relativt. För en mask är det en större avkoppling att gräva i den hårda jorden än att vara med och fiska.
           
          Citera
          Ulf Eliasson
          Inlägg 26-05-2009, 07:07
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 93
          Medlem sedan:
          07-01-2008
          Medlem nr: 13 509



          Jag arbetar själv med en Toro Z149Z Master och tycker den är fantastisk. Fast den är ju inte helt billig.

           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 27-04-2024, 16:31
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon