Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Thuja Brabant vattning, Varför blir dom bruna nertill?
          Fadimaestro
          Inlägg 24-08-2019, 07:23
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 21
          Medlem sedan:
          05-08-2019
          Medlem nr: 89 856



          Hej allihopa,

          Planterade en thuja Brabant häck för cirka två veckor sedan, har därefter vattnat med droppslang ovanför jord, totalt 300 liter per gång. Det ger cirka 40 liter per meter. Vattnar ungefär var 3e /4e dag.
          Diket jag grävde är 50 cm jord, lerjord blandat med planteringsjord och barkmull. Under allt detta fyllde jag på med cirka 10 cm lecakulor för dräneringens skull. Så totalt nergrävt 60 cm.
          Thujorna ser fortfarande fina ut upptill, gröna med nya skott osv, men cirka 4 thujor har börjar bli bruna nertill. På så sätt att typ en hel kvist har blivit brun.
          I början var det 1 som var brun nertill, nu är det typ 4 st.
          Är det någon som vet vad detta kan bero på? Vattnar jag för mkt?
          Ska jag klippa bort de bruna delarna? Har hört att dessa inte blir gröna igen.

          Supertacksam för svar!!! smile.gif
           
          Citera
          Huggorm
          Inlägg 24-08-2019, 09:14
          Länk hit: #2


          Moderator
          Antal inlägg: 18 359
          Medlem sedan:
          27-01-2007
          Medlem nr: 9 009



          Det låter som du kanske vattnar lite i överkant mycket. Men vad var det för thujor, krukodlade eller barrotade? Om de var barrotade får du räkna med ett visst svinn om du planterar mitt i varmaste sommaren.
          Det som är brunt är dött eller döende och kan klippas bort, men jag skulle inte ha allt för bråttom. Kanske finns det något av nytta kvar i grenarna som plantorna inte hunnit suga tillbaka ännu.
           
          Citera
          Fadimaestro
          Inlägg 24-08-2019, 10:07
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 21
          Medlem sedan:
          05-08-2019
          Medlem nr: 89 856



          Hej,

          Det var krukodlade thuja Brabant. Nu är två till lite bruna undertill.
          Jag har läst tipsen:
          30-40 liter per meter
          15- 2 liter per växt

          Kan det vara så att de inte vill ha mer vatten?
          Det konstiga är att de inte gulnar innan dom blir bruna, utan kan vara gröna ena dagen och bruna nästa. Utöver delarna som är bruna ser dom jättefina ut i färgen. Starkgröna skiftande mot ljusgrön i topparna. Och mycket skott på gång också.
          Vad gör man för fel.
          Vågar man prova att vattna mindre? Hört att man ska vattna som bara den när man precis planterat dom.
           
          Citera
          Huggorm
          Inlägg 24-08-2019, 10:09
          Länk hit: #4


          Moderator
          Antal inlägg: 18 359
          Medlem sedan:
          27-01-2007
          Medlem nr: 9 009



          Hur är jorden runt dom, är den våt eller torr? stick ner fingret en bit och känn. Det skall bara vara fuktigt, inte superblött. Sedan växer thuja vilt i kärr, så jag tror de är ganska toleranta mot mycket vatten.
           
          Citera
          Fadimaestro
          Inlägg 24-08-2019, 10:13
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 21
          Medlem sedan:
          05-08-2019
          Medlem nr: 89 856



          Läste precis odla expertens text gällande detta

          Där står det att det kan bero på för lite vatten. Och att barren lätt blir uttorkade vid nyplantering.
          40 liter per meter var 3e dag känns ju inte som att det är för lite. Eller???
          Ska jag prova att täcka thujorna med säckväv för att skydda mot solen ett tag?



          Jag försöker vara ganska noggrann med jorden runt dom.
          Den är inte torr och inte heller blöt. Utan fuktig, så att man kan forma jorden i handen. Precis som experterna säger att det ska vara...
           
          Citera
          Fadimaestro
          Inlägg 25-08-2019, 07:49
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 21
          Medlem sedan:
          05-08-2019
          Medlem nr: 89 856



          Ingen med erfarenhet av detta?
           
          Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 25-08-2019, 07:55
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 18 589
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 31



          Ibland kan det dröja ett par veckor innan man ser torkskador så det kan ju även vara så att plantskolan slarvade lite med vattningen och lät dem torka ut lite för mycket strax innan du köpte med så det behöver inte vara nått som pågår nu som gett bruna partier


          --------------------
          Mvh Åsa


          Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)
           
          Citera
          Fadimaestro
          Inlägg 25-08-2019, 16:36
          Länk hit: #8


          Medlem
          Antal inlägg: 21
          Medlem sedan:
          05-08-2019
          Medlem nr: 89 856



          Ok, tack för svaren hörni. Knepig sits.
          Dom kändes genomvattnade när de levererades, men man vet ju inte hur det var innan dess.
          En annan fråga jag har ifall att någon vet är. Hur ser man på en thuja om man övervattnar den. Kommer den att dö? Bli brun? Gul ? Eller?
           
          Citera
          eskil43
          Inlägg 25-08-2019, 18:11
          Länk hit: #9


          Medlem
          Antal inlägg: 152
          Medlem sedan:
          10-08-2011
          Medlem nr: 70 586



          CITAT (Fadimaestro @ 24-08-2019, 08:23) *
          Hej allihopa,

          Planterade en thuja Brabant häck för cirka två veckor sedan, har därefter vattnat med droppslang ovanför jord, totalt 300 liter per gång. Det ger cirka 40 liter per meter. Vattnar ungefär var 3e /4e dag.
          Diket jag grävde är 50 cm jord, lerjord blandat med planteringsjord och barkmull. Under allt detta fyllde jag på med cirka 10 cm lecakulor för dräneringens skull. Så totalt nergrävt 60 cm.
          Thujorna ser fortfarande fina ut upptill, gröna med nya skott osv, men cirka 4 thujor har börjar bli bruna nertill. På så sätt att typ en hel kvist har blivit brun.
          I början var det 1 som var brun nertill, nu är det typ 4 st.
          Är det någon som vet vad detta kan bero på? Vattnar jag för mkt?
          Ska jag klippa bort de bruna delarna? Har hört att dessa inte blir gröna igen.

          Supertacksam för svar!!! smile.gif


          40 liter x 2 var tredje dag är c 130 l vatten/kvm var 10 dag (det motsvarar ungefär en femtedel av årsnederbörden i mellan Sverige under en blöt sommar). Den absolut maximala vatten förbrukningen under den intensivaste tillväxtperioden under maj-augusti är 3 l/kvm/dygn, och då under en period med temperaturer över 25 C och vind. En 'normal' sommardag med kring 20-23 C är förbrukningen c 2-2,5 l, och vid 15-20 C c. 2 l eller mindre. (Under dom mest varma veckorna 2018 var behovet uppemot 3,5-4 l, men det är mycket ovanligt). 3 l / dygn motsvarar c 25-30 l/kvm under en 10 dygns period. Denna volym av vatten är lämpligt på jordar med god/mycket god dränering. På lerjordar är 15-20 l/kvm oftast den mest lämpliga volymen (allt inklusive den naturliga nederbörden). En jord som är så fuktig att det går trycka till 'fasta' klumpar i handen, och inte faller till små smulor där den träffar marken är på tok för blöt om det är så efter 7-8 tim efter vattningen.
          Jord som går att pressa vatten så att handflatan blir fuktig när man tar den i handen efter en 7-8 tim efter vattningen är fortfarande för blöt för att växten ska kunna ha tillräckligt med syre för rötterna, detta på en nivå som är c. 15-20 cm under markytan.
          Om planteringen har varit för lös, så att krukklumpen inte har en fast kontakt med omgivande jorden, kan rotklumpen ha vattenbrist även vid en tillräcklig vattning. Kapillär funktionen är yr spel om inte planteringen har varit tillräckligt 'fast', med andra ord för lös plantering.
          I detta fall skulle jag 'tippa' att växterna håller på och drunknar.
           
          Citera
          Fadimaestro
          Inlägg 25-08-2019, 19:19
          Länk hit: #10


          Medlem
          Antal inlägg: 21
          Medlem sedan:
          05-08-2019
          Medlem nr: 89 856



          Tack för ett utförligt svar.
          Jag valde att följa experternas råd när jag planterade och även gällande bevattning. Därför har jag vattnat så mkt. Som jag förstått så ska jorden alltid hållas fuktig och vara formbar. Är den för smulig för att forma så är det dags att vattna sägs det.
          Du kan ha rätt. Jag kanske vattnar för mycket. Därför undrar jag om någon vet vad som händer om man vattnar för mycket. Blir thuja då brun?
           
          Citera
          Huggorm
          Inlägg 25-08-2019, 19:41
          Länk hit: #11


          Moderator
          Antal inlägg: 18 359
          Medlem sedan:
          27-01-2007
          Medlem nr: 9 009



          Krukväxter vill ha jämnt fuktig jord, men träd är annorlunda. De vill ha en rejäl skvätt vatten, och sedan skall det få torka ett tag innan nästa skvätt.

          Jag vet inte hur thuja reagerar på för mycket vatten. Men rötterna dör väl och sedan blir växten brun när den inte kan suga vatten längre. Men jag är inte alls säker på att det är vad som hänt dina plantor. Om inte du har styv lerjord som du grävt ett dike i och fyllt med annan jord och satt thujorna i. I såna fall kan inte vattnet dränera iväg och då drunknar plantorna snart.
           
          Citera
          Fadimaestro
          Inlägg 25-08-2019, 20:55
          Länk hit: #12


          Medlem
          Antal inlägg: 21
          Medlem sedan:
          05-08-2019
          Medlem nr: 89 856



          Ok,
          Det är ganska styv lerjord. Jag grävde dock ett dike 60 cm djupt istället för 40 som var rekommenderat.
          Rötterna går ner max 25 /30 cm. Så det skulle krävas att vattnet ligger kvar i cirka 2 veckor för att rötterna skall ligga neddränkta. Jag har dessutom såklart grävt ner cirka 20 cm och känt på jorden och där känns inte alls som att jorden skulle vara för blöt.
          Har dock bestämt att jag avvaktar lite med vattningen och vattnar när det känns som att jorden är på väg att torka lite. Hoppas att det löser det hela.
          Som sagt så ser thujorna väldigt gröna och fina ut i den övre halvan. Hoppas att det fortsätter så.
           
          Citera
          Bzr
          Inlägg 21-05-2021, 07:51
          Länk hit: #13


          Medlem
          Antal inlägg: 2
          Medlem sedan:
          21-05-2021
          Medlem nr: 94 484



          CITAT (Fadimaestro @ 25-08-2019, 21:55) *
          Ok,
          Det är ganska styv lerjord. Jag grävde dock ett dike 60 cm djupt istället för 40 som var rekommenderat.
          Rötterna går ner max 25 /30 cm. Så det skulle krävas att vattnet ligger kvar i cirka 2 veckor för att rötterna skall ligga neddränkta. Jag har dessutom såklart grävt ner cirka 20 cm och känt på jorden och där känns inte alls som att jorden skulle vara för blöt.
          Har dock bestämt att jag avvaktar lite med vattningen och vattnar när det känns som att jorden är på väg att torka lite. Hoppas att det löser det hela.
          Som sagt så ser thujorna väldigt gröna och fina ut i den övre halvan. Hoppas att det fortsätter så.


          Hej. Hur gick det för dig? Hur löste sig bevattningen för dig?

          Jag har själv planterat thujor nu (87 krukodlade brabanter) och får inte riktigt till det med bevattning eller råd ang detta. Hur många L har du vattnat per planta för att få till det bra?
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 19-03-2024, 07:59
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon