Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Japans lönn - HJÄLP!
          integrönafingrar
          Inlägg 30-09-2019, 12:50
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 1
          Medlem sedan:
          30-09-2019
          Medlem nr: 90 193



          Jag har planterat en liten japansk lönn i min trädgård. Läste att den inte skulle stå i direkt solljus, så jag planterade den på den skuggigaste platsen mellan en bok och något annat träd som jag inte vet vad det är. Det är ungefär en meter mellan träden. Köpte speciell jord att plantera i och trädet står på en liten sluttning. Nu har jag märkt att det faktiskt aldrig är sol just där trädet står, och det växer inte (planterade det i maj). Dessutom ser det ut som att något har ätit på bladen (se bild)... Jag ger trädet växtnäring en gång i veckan, men det verkar inte hjälpa... Vad kan jag göra? Borde jag försöka plantera om det på en soligare plats?
          Bifogade fil(er)
          Bifogad fil  70151829_452116662064752_5028288122333429760_n.jpg ( 231.07k ) Antal nedladdningar: 8
           
           
          Citera
          Gunilla T
          Inlägg 30-09-2019, 14:27
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 2 089
          Medlem sedan:
          02-10-2015
          Medlem nr: 82 744



          Det är nog inte skuggan som påverkar lönnen utan alla rotsystem från de stora träden som tar upp all näring och fukt ut jorden, den lilla lönnen har inte en chans att konkurrera med träden. Nu skall man inte gödsla nyplanterat öht men ytterst lite eller inget alls av näringen kommer den lilla plantan till godo pga rotkonkurrens.

          Ge den en plats där varken ogräs eller trädrötter konkurrerar med växten, sol är inte farligt för lönnar om det finns fukt i marken. Undvik de varmaste soltimmarna mellan 11.000 - 14.000, vandrande skugga går bra.

          Fördel, något surare pH värde med innehåll av fukthållande torv i jorden.

          Redigerat av Gunilla T: 30-09-2019, 14:29
           
          Citera
          Huggorm
          Inlägg 30-09-2019, 20:01
          Länk hit: #3


          Moderator
          Antal inlägg: 18 359
          Medlem sedan:
          27-01-2007
          Medlem nr: 9 009



          Att man inte har någon tillväxt första året är inte ovanligt, trädet satsar på rottillväxt först. Och att någon ätit lite på löven skulle jag inte bekymra mig så mycket för nu när vi är på väg in i oktober. Om hela busken blir renäten i juni är det lite värre men de flesta buskar klarar sånt också om det inte händer för ofta.
           
          Citera
          Ajoha
          Inlägg 05-11-2019, 09:58
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 4
          Medlem sedan:
          02-11-2019
          Medlem nr: 90 303



          Spännande för mig att läsa om Japansk Lönn, jag har precis nyligen planterat fyra st på min uteplats och försöker lära mig så mycket det går om dem. Det jag hittills har snappat upp är att de inte vill ha stark sol som ni skriver men jag har förstått det som att de inte vill ha jättemycket näring heller? Kan det vara det som felar för dig kanske? Plus att trädet kanske vill ha nån timme sol på sig?

          Jag har söderläge på uteplatsen och har försökt att placera de små träden så att andra buskar kan skugga lite, märker jag i vår att de får för mycket sol så får jag hitta på nån lösning att skugga dem. Det som oroar mig mest i nuläget är att de inte ska överleva första vintern pga jag planterade dem så sent, i mitten av oktober, så de har inte hunnit etablera sig ännu. De fick massor av jordblandling planteringsjord uppblandat med kogödsel och barkmull, 1/3 av varje typ. Bör jag också lägga täckbark på jorden inför vintern? Nån som har tips?
          (Förlåt om jag kapade tråden nu men ev svar kan ju hjälpa oss båda smile.gif)
           
          Citera
          Huggorm
          Inlägg 05-11-2019, 20:00
          Länk hit: #5


          Moderator
          Antal inlägg: 18 359
          Medlem sedan:
          27-01-2007
          Medlem nr: 9 009



          Att man planterar sent på hösten är inga problem. Har trädet tappat löven är det invintrat som det skall. Men ibland kan tjälen trycka upp ett nyplanterat träd ur marken, det får man ha koll på framåt vårkanten.
           
          Citera
          Ajoha
          Inlägg 07-11-2019, 02:56
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 4
          Medlem sedan:
          02-11-2019
          Medlem nr: 90 303



          Skönt att höra! För jag planterade en japansk hänglärk och en hängkaragan i förrgår med 🙂 Man kan ju fynda jättemycket nu i handelsträdgårdarna, att betala 30% istf ordinarie pris - då är det kul att shoppa loss! Hoppas som sagt att de överlever vintern trots plantering i oktober/november, men då bör det ju inte vara nån större fara.. hittills ser alla friska ut iallafall. Det blir en spännande vår att få se löven spricka ut 🙂
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 19-03-2024, 11:21
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon