Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Prydnadsväxter under stor Hästkastanj?, Jag behöver tips på växter som trivs under hästkastanjer.
          Billhook
          Inlägg 19-10-2019, 18:35
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 13
          Medlem sedan:
          09-05-2009
          Medlem nr: 23 110



          Jag bor på landet i mellersta Halland med en trädgård på ca 1ha (gammal avstyckad bondgård). Allldeles där vår gårdsväg passerar gårdstunet växer två stora hästkastanjer. De bildar en ganska vacker portal över vägen, framförallt under blomningen. Men - under träden ser det ganska tråkigt ut. Har ni några tips på växter som trivs under stora hästkastanjer?

          Det är ju självklart skugga nästan hela dagen. Vad jag har hört så förgiftar hästkastanjer även jorden under sig något vilket hindrar andra växter, ungefär som rhododendron - stämmer det? Jorden är hyfsat mullrik och lätt fuktig trots läget, så torka är inte något jätteproblem tror jag.

          En stengärdsgård passerar under träden i nord-sydlig riktning. På västsidan om gärdesgården kan jag odla lite näva och hosta/funkia under det ena trädet där ljuset kommer till lite mer. Klimatet är Zon 1-2. Det får gärna vara förslag på såväl större växter som marktäckare och helst perenner som är hyfsat lättskötta (stor trädgård, ganska lite tid tyvärr).

          Vårlökar funkar bra, liksom nunneört men dessa vissnar ju ner och sen är det en sorglig syn. Mossträdgård och små delikata blommor är dock annars inga bra alternativ - vi har frigående höns som sabbar en del (hostan är visst god att äta så den är inte vacker där hönsen kommer åt...).

          Så, hjälp!

          Jag är tacksam för alla tips! :-)

          Redigerat av Billhook: 19-10-2019, 18:37
           
          Citera
          Gunilla T
          Inlägg 20-10-2019, 09:38
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 2 089
          Medlem sedan:
          02-10-2015
          Medlem nr: 82 744



          Att få något att växa under stora träd är en stor utmaning, dels skuggan men också att trädets rötter tar allt av fukt och näring och perenner kan inte konkurrera med träd. Vårlökar har hittat en liten nisch, tidig vår med vinterfukt kvar i jorden samt tillgängligt ljus innan trädens kronor och blad gör det för mörkt för de flesta växter. Då vissnar de ner.

          Allelopati, växter som skapat en konkurrensfördel genom att bedriva kemisk krigsföring gentemot annan växtlighet. Om hästkastanjen är allelopatisk vet jag inte om det är bekräftat, men det finns växter som är undersökta och konstaterade vara allelopatiska. Dit hör kråkbär, örnbräken och flocknäva.

          Flocknäva Geranium macrorrhizum skulle möjligtvis kunna klara sig. Den tål det mesta, konkurrerar ut annan växtlighet men ingen önskeväxt precis. Jag skulle själv aldrig plantera den men om alternativet är sämre så varför inte?
           
          Citera
          Billhook
          Inlägg 20-10-2019, 10:53
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 13
          Medlem sedan:
          09-05-2009
          Medlem nr: 23 110



          Tack Gunilla för svaret! :-) Flocknävan kan faktiskt vara ett bra alternativ - den har ingen jätterisk att sprida sig på det här stället. Den skulle omges av asfalterad väg, massiv stenmur, rhododendron och gräsmatta. ;-) Vet du hur den funkar den med vårlökar? Jag tänker om den hindrar gräs kanske den hindrar lökväxter också?
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 19-03-2024, 09:17
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon