Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


          2 sidor V  < 1 2  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Äkta kastanj och valnöt i Stockholm eller annan plats?
          Ancis01
          Inlägg 31-03-2011, 23:51
          Länk hit: #21


          Medlem
          Antal inlägg: 6
          Medlem sedan:
          29-03-2011
          Medlem nr: 41 480



          CITAT (Magnea @ 08-04-2010, 19:08) *
          Ja, som rubriken lyder undrar jag om någon vet vart i Stockholm det finns äkta kastanj eller valnötsträd. Jag vill titta på trädet och även se om jag kan hitta några övervintrade kastanjer som inte är bortstädade runt om.

          Tänker nog köpa ett träd, men härdigheten brukar ju vara bättre om man kan ta kastanjer från ett träd som står i rätt växtzon. Och så vill man kanske ha fler än ett träd

          Om någon vet om ett valnötsträd eller mullbärsträd i Stockholm är det en bonus. Och jag tar gärna emot tips på vart jag kan hitta dessa träd i andra delar av Sverige, då jag ju reser ibland smile.gif

          Hittade uppgift i någon tråd att det fanns ett fint träd som gav mogen frukt på Sahlénhusets innergård, men det grävde de upp och förstörde för ca en vecka sedan fick jag till min fasa veta när jag ringde dit och pratade med dem. Vaktmästaren hade kommenterat det särskilt att det var synd och skamm på ett så ovanligt och fint träd -cry-.gif

          Valnötsträd växer några i Blåsut vid tunnelbanestationen dom är ca 8 m höga ger mycke valnötter....
           
          Citera
          tobiask
          Inlägg 03-07-2013, 01:13
          Länk hit: #22


          Medlem
          Antal inlägg: 1
          Medlem sedan:
          03-07-2013
          Medlem nr: 78 529



          I Örebro finns två grå valnötsträd i stadsparken (mycket stora), och ett äkta kastanjeträd (hyfsat stort).
          I Linköping finns några unga (som dock blommar) valnötsträd av okänd sort och ett vitt mullbärsträd i Botaniska föreningens park.
           
          Citera
          Ekollon Umeå
          Inlägg 23-08-2017, 20:16
          Länk hit: #23


          Medlem
          Antal inlägg: 5
          Medlem sedan:
          22-08-2017
          Medlem nr: 86 307



          CITAT (mojan @ 01-11-2010, 18:34) *
          Som alltid har grannens valnötter ramlat i min trädgård. smile.gif

          Jag googlade på bilder och det måste vara manschurisk valnöt.
          (Före Odla visste jag inte ens att det fanns mer än en valnötssort. Har alltid kallat trädet för valnöt, rätt och slätt.)

          Är det någon som vill ha så kan jag skicka mot porto.


          Hej
          Jag skulle bli mycket glad om jag får några valnötter postade till mig.

          tack tack
           
          Citera
          Baccatum
          Inlägg 22-10-2019, 15:32
          Länk hit: #24


          Medlem
          Antal inlägg: 20
          Medlem sedan:
          12-03-2014
          Medlem nr: 79 552



          Uppdatering av tråd:
          Har idag fixat både valnötter och äkta kastanj i Stockholm.

          Idag var jag och plockade fallna kastanjer under de äkta kastanjer som står i Bergianska Trädgården. Den ena står på höger sida om ingången av Edward Anderssons växthus. Dvs på gräsplätten på växthusets nord-västra hörn.
          https://www.google.se/maps/place/59%C2%B022...#33;4d18.045881

          Det andra, större trädet är i slänten ned mot udden vid vattnet nordväst om italienska terassen. Detta träd hade dock mycket mindre kastanjer.
          https://www.google.se/maps/place/59%C2%B022...33;4d18.0408998

          Valnötterna plockade jag under det stora valnötsträdet på Centralbadets innergård.
          Det fanns inte många kvar - det är tydligen lite sent på säsongen - men det brukar finnas drösvis av nötter i september. Idag fick jag leta ett tag innan jag hittade (Det är tydligen många som plockar för att äta här)
          Trädet är det som är till vänster om entrén till badet.
          https://www.google.se/maps/place/59%C2%B020...33;4d18.0600777

          mvh
          Baccatum
           
          Citera

          2 sidor V  < 1 2
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 19-03-2024, 11:38
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon