Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


          > Bortvalda livsmedel
          Mjärden
          Inlägg 27-04-2016, 22:00
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 2 400
          Medlem sedan:
          10-10-2013
          Medlem nr: 79 127



          Om ni skulle välja ut tre livsmedel/ingredienser i köket, som ni absolut aldrig använder och absolut inte kan
          tänka att köpa in, vilka skulle det vara ?
          Mina tre är:
          1. Skorpmjöl.
          Skulle aldrig kunna tänka mig att förstöra köttbullarna med skorpmjöl i grunden - använder alltid form-
          franska, som jag skär bort kanterna på, innan jag finfördelar den.

          2. Krossade tomater.
          Om man sätter krossade burktomater i köttfärssåsen blir den blaskig o tunn i smaken - använder alltid
          tomatpuré från tub eller glasburk.

          3. Rökta livsmedel.
          Jag mår illa av rökta livsmedel och det är en anledning att välja bort dem. Den andra anledningen är att
          risken för tarmcancer, som det larmades om för ett tiotals år sedan.

          Redigering i efterhand: skorpmjöl=ströbröd

          Redigerat av Mjärden: 28-04-2016, 13:36
           
          Citera
           
          Nytt inlägg
          Svar
          Mjärden
          Inlägg 01-05-2016, 20:25
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 2 400
          Medlem sedan:
          10-10-2013
          Medlem nr: 79 127



          Jag vill inte heller äta halalslaktat kött pga att de dödar djuret med ett snitt i halsen, vilket jag tycker är ett inhumant sätt att slakta ett djur. Om man vänder djuret åt ett visst håll eller läser böner eller vad man gör i Belgien har inte med saken att göra.

          Man har ju olika personliga anledningar att välja bort livsmedel, kanske man inte tål det, ogillar det eller ogillar sättet på vilket de framtas tex har jag inga problem med att äta Barilla pasta men väljer bort potatis behandlade med antigroddmedel osv.
           
          Citera
          Fröken Odört
          Inlägg 06-05-2016, 19:29
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 158
          Medlem sedan:
          13-04-2016
          Medlem nr: 83 434



          CITAT (Mjärden @ 01-05-2016, 21:25) *
          Jag vill inte heller äta halalslaktat kött pga att de dödar djuret med ett snitt i halsen, vilket jag tycker är ett inhumant sätt att slakta ett djur. Om man vänder djuret åt ett visst håll eller läser böner eller vad man gör i Belgien har inte med saken att göra.

          Man har ju olika personliga anledningar att välja bort livsmedel, kanske man inte tål det, ogillar det eller ogillar sättet på vilket de framtas tex har jag inga problem med att äta Barilla pasta men väljer bort potatis behandlade med antigroddmedel osv.

          Då får du sluta äta animalier helt, för så gör vi här i Sverige också. Hjärtat stannar nämligen inte förrän man skäktar eftersom hjärtfunktionen sitter i den förlängda märgen. Men vi kanske skulle börja stycka djuren fastän hjärtat slår? Är det mer humant då menar du?
          Enda anledningarna till att folk inte vill äta halal, är om man inte kan något om slaktmetodik och har lyssnat på samt sprider propaganda eller vill misskreditera muslimer.

          /Bonde

          Redigerat av Fröken Odört: 06-05-2016, 19:37


          --------------------
           
          Citera
          segelbåt
          Inlägg 06-05-2016, 19:56
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 557
          Medlem sedan:
          20-06-2015
          Medlem nr: 82 163



          CITAT (Fröken Odört @ 06-05-2016, 20:29) *
          Enda anledningarna till att folk inte vill äta halal, är om man inte kan något om slaktmetodik och har lyssnat på samt sprider propaganda eller vill misskreditera muslimer.

          /Bonde


          Oj vad fröken messersmitter kan... Fast det låter allt lite trångsynt.
          Då jag vet (genom yrke) hur slakter går till måste mitt skäl till att välja bort halal/kosher vara att "misskreditera muslimer" enligt fröken allvetare?

          Kan jag ha rätt att i Sverige, som har religionsfrihet, att välja bort djur som slaktats på ett religiöst sätt eller är jag muslim/judehatare då???

          Att fröken odör är bonde skiter jag högaktningsfullt i eftersom ingen frågade... Men jag börjar förstå varför ordet bonde blivit ett skällsord när folk som fröken odör representerar yrket.

          Tänk efter innan du öppnar munnen så går det bättre ska du se.

           
          Citera
          Fröken Odört
          Inlägg 06-05-2016, 22:41
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 158
          Medlem sedan:
          13-04-2016
          Medlem nr: 83 434



          CITAT (segelbåt @ 06-05-2016, 20:56) *
          Oj vad fröken messersmitter kan... Fast det låter allt lite trångsynt.
          Då jag vet (genom yrke) hur slakter går till måste mitt skäl till att välja bort halal/kosher vara att "misskreditera muslimer" enligt fröken allvetare?

          Kan jag ha rätt att i Sverige, som har religionsfrihet, att välja bort djur som slaktats på ett religiöst sätt eller är jag muslim/judehatare då???

          Att fröken odör är bonde skiter jag högaktningsfullt i eftersom ingen frågade... Men jag börjar förstå varför ordet bonde blivit ett skällsord när folk som fröken odör representerar yrket.

          Tänk efter innan du öppnar munnen så går det bättre ska du se.

          Tänk om du kunde tänka någon gång (en enda åtminstone?) och kanske hålla dig till sanningen? För jag har inte träffat en enda slaktare som har något emot halal, så sanningshalten om att ditt yrke var något i den stilen är ju inte mycket att hänga i julgranen.
          Förhoppningsvis har jag sått ett frö och du tänker efter nästa gång du hör propaganda? Hoppet är ju det sista som lämnar människan.

          Odör? Tja, kanske jag luktar, djurhållning är ju långt ifrån luktfri. Men faktiskt heter jag Odört, en trevlig liten växt och mitt riktiga namn (men på ett helt annat språk, så känn dig fri att googla). tongue.gif

          Redigerat av Fröken Odört: 06-05-2016, 22:43


          --------------------
           
          Citera
          Gita
          Inlägg 15-05-2016, 14:08
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 5 162
          Medlem sedan:
          20-11-2006
          Medlem nr: 8 833



          CITAT (Fröken Odört @ 06-05-2016, 23:41) *
          Tänk om du kunde tänka någon gång (en enda åtminstone?) och kanske hålla dig till sanningen? För jag har inte träffat en enda slaktare som har något emot halal, så sanningshalten om att ditt yrke var något i den stilen är ju inte mycket att hänga i julgranen.
          Förhoppningsvis har jag sått ett frö och du tänker efter nästa gång du hör propaganda? Hoppet är ju det sista som lämnar människan.

          Odör? Tja, kanske jag luktar, djurhållning är ju långt ifrån luktfri. Men faktiskt heter jag Odört, en trevlig liten växt och mitt riktiga namn (men på ett helt annat språk, så känn dig fri att googla). tongue.gif

          Men herregud vad jag blir trött på sådana som måste försvara allt för att det gäller muslimer.
          kanske försvara du även barnäktenskap och hedersvåld.
          Företeelser som jag såväl som halalslakt starkt fördömer. Det finns kulturella yttringar/sedvänjor såväl som religiösa som jag aldrig kommer att acceptera, för den skull vill jag inte bli kallad rasist eller främlingsfientlig av sådana som du. Hur många slaktare du än träffat spelar ingen roll.
          Gita
           
          Citera

          Inlägg i den här tråden
          Mjärden   Bortvalda livsmedel   27-04-2016, 22:00
          *Stintan*   1. Margarin 2.Utländskt kött 3. Halvfabrikat Fö...   27-04-2016, 22:17
          hattstugan   1. Margarin 2. Fryst kyckling 3. Utländskt kött/...   28-04-2016, 05:49
          Mjärden   1. Margarin 2. Fryst kyckling 3. Utländskt kött/...   28-04-2016, 10:03
          Anki på Öland   1. Margarin 2.Utländskt kött 3. Halvfabrikat ell...   28-04-2016, 08:02
          Aqvakul   1. Danskt fläskkött 2. Ägg som inte är ECO 3. Is...   28-04-2016, 09:27
          Gossen Ruda   Fryst kyckling lever? :rolleyes:   28-04-2016, 10:15
          segelbåt   1. Halalslaktad mat 2. Spenat 3. Ekomat   28-04-2016, 11:09
          Fröken Odört   Jag skulle ju kunna rabbla upp det jag är allergis...   29-04-2016, 18:08
          segelbåt   Jag skulle ju kunna rabbla upp det jag är allergis...   29-04-2016, 18:54
          hattstugan   Fryst kyckling för att den smakar äckligt och inne...   28-04-2016, 13:36
          Parkdufa   1. Margarin - i händelse av att jag blir mjölkalle...   29-04-2016, 15:28
          segelbåt   Tänk om du kunde tänka någon gång (en enda åtminst...   06-05-2016, 23:05
          Mjärden   Då får du sluta äta animalier helt, för så gör vi ...   06-05-2016, 23:25
          Åsa, mälardalen zon 2   Scan slaktar ju halal genom att vända djuret åt me...   07-05-2016, 07:25
          Mjärden   Scan slaktar ju halal genom att vända djuret åt me...   07-05-2016, 22:09


          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 19-04-2024, 05:27
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon