Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Val av häck (180m) med mera.
          joelgun
          Inlägg 20-01-2015, 02:44
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 8
          Medlem sedan:
          12-01-2015
          Medlem nr: 81 124



          Hej!

          Jag har nyss skaffat en stor tomt utanför Lund och är därför ganska ny här då jag inte haft trädgård som intresse innan direkt. Något som kommer att ändras nu! smile.gif Jag är dock uppväxt på landet så har en del erfarenhet av odling.
          Jag har i vår (slutet på april) tänkt att plantera häck, på de två längsta sidorna, detta bli tillsammans ca 180 meter.

          Jag har läst ganska många trådar här och har väl kommit fram till att jag tror att jag vill ha bok eller Avenbok som kan bli ganska hög. Dock har jag lite svårt att få fram den egentliga skillnaden mellan Avenbok eller vanlig bok. I denna häck har jag tänkt att ha ett "inbyggt" staket. Jag har därför beställt 1 meter högt viltstängsel så min hund inte kan springa ut i framtiden.

          För att ni ska kunna förstår mina frågor på ett bra sätt la jag upp lite bilder här, bilder på tomten. Det är den södra och västra sidan som jag har tänkt att plantera häck på.

          Jag delar upp frågorna efter nummer så om ni bara har svar på någon av dem så svara gärna på dem smile.gif

          1. Vilken sort rekommenderar ni, avenbok eller bok? (eller någon annan sort?) Eftersom jag kommer att plantera häcken intill staket så kommer avenboken få stöd som denna sort verkar att behöva.

          2. Den längsta sidan har en rad av Poppel-träd (det är väl rätt sort?). Jag misstänker att dessa är planterade på 60-talet och börjar därför bli lite gamla och måste kanske bytas ut om 15-30år. Jag har därför tänkt att plantera häck innan för denna rad av träd. Kan det vara något problem och hur långt ifrån träden bör häcken vara?

          3. Någon som har en bra uppfattning om hur lång tid det kommer att ta för mig att plantera 180 meter häck?

          4. Var och hur köper jag dessa plantor bäst? till ett rimligt pris. Jag kommer att börja detta projektet den 22 April.

          5. Övriga tips och rekommendationer mottages gärna!

          Tack!
          Joel

          Redigerat av joelgun: 20-01-2015, 02:47
           
          Citera
          Huggorm
          Inlägg 20-01-2015, 08:40
          Länk hit: #2


          Moderator
          Antal inlägg: 18 359
          Medlem sedan:
          27-01-2007
          Medlem nr: 9 009



          Jag rekommenderar avenbok, den håller kvar löven bättre på vintern och så tycker jag den är lite snyggare men bok är också bra. Avenbok behöver inget stöd, den kan stå av sig själv. Det blir ju ett stort träd om man låter den vara ifred!

          Problemet med popplar är att det är väldigt hungriga och törstiga träd, de kommer hitta all gödsel och vatten som du ger till häcken. Det kan alltså blir svårt att få häcken att etablera sig och växa bra invid popplarna. Kanske kan man gräva ner något slags rotbarriär men jag tror det blir svårt att lura popplarna i längden.

          För att plantera 180m häck måste man nästan ha en minigrävare, det blir ett enormt jobb att göra för hand. Det måste ju gå fort också, om man köper barrotade plantor måste de i jorden snabbt för att inte torka ut och dö. Det går inte att gå ut en halvtimme efter jobbet och sätta tio plantor varje dag under flera veckor.

          Man brukar räkna med ungefär tre plantor på meter så i ert fall behövs 540 plantor. För en sådan kvantitet skulle jag nästan vända mig till någon tysk eller holländsk plantskola. Till exempel Eggert har ju bra mängdrabatter: http://www.eggert-baumschulen.de/products/...us-betulus.html

          Vill du hellre köpa svenskt kanske hortogreen kan vara ett alternativ: http://hortogreen.com/index.php
           
          Citera
          joelgun
          Inlägg 20-01-2015, 11:08
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 8
          Medlem sedan:
          12-01-2015
          Medlem nr: 81 124



          Tack! Jag ska kolla runt och jämföra de olika priserna. Hade inte tänkt innan på att kolla nere i Europa, det är kanske möjligt att man kan pressa de svenska odlarna till dessa nivåer om man säger vad det skulle kosta en i tex Tyskland?

          Jag blir lite orolig för att popplarna ska ställa till det för mig. Jag vill inte göra massa jobb och även vattna dem under hela sommaren och sen efter det dö, eller bli en ful häck då de saknar näring och vatten.

          Jag vill ha någon sorts tjock häck på den sidan, det är mot väster så jag tror det hade varit riktigt bra för att få det lite mer vindstilla. Har jag några andra alternativ som kan vara bättre på den sidan där popplarna står?

          Det är en stor tomt, men vill ändå inte förlora för mkt av den ytan bara för att det är törstiga träd bakom. Tror du det finns någon chans att lyckas om man sätter häcken 3 meter ifrån denna trädrad?
           
          Citera
          Huggorm
          Inlägg 20-01-2015, 11:19
          Länk hit: #4


          Moderator
          Antal inlägg: 18 359
          Medlem sedan:
          27-01-2007
          Medlem nr: 9 009



          Det skadar ju inte att prova. Jag vet inte hur mycket popplarna kommer dominera i realiteten men poppelfamiljen är känd för att ha ganska aggressiva rötter.
           
          Citera
          Bassam
          Inlägg 20-01-2015, 19:22
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 7 985
          Medlem sedan:
          04-10-2007
          Medlem nr: 12 723




          Hej
          1 Avebok bättre på grund att Bok behöver lång tid för att bli fint men fråga grannar.
          2 Sugsrötter ligger i utkanten av området runt trädkronan, så det är bättre om häckarna planterar borta från ifrån utkanten av trädkronan.
          3 Hur mycket tid behöver man för att klart, beror på dig själv, om du har maskiner eller hjälp. För att gräva gropar.
          4 Man kan köpa dem billigt från Plantagen nu o plantera dem på våren när frost går ut. Det är bättre om du köper stora häckar.
          5 Själv tycker jag barr växter för att de kan bli grön hela året, till exempel Tujor.
          5 Man behöver satsa på häckar som behöver mycket skötsel som Popplar.

          Obs

          det är bättre att köpa från Sverige plant skolor. jag kan säga att det är bra att köpa billigt från utan land, men det är bäst att köpa från svenska plantskolor.


          H.Bassam
           
          Citera
          biologisktnedbry...
          Inlägg 21-01-2015, 18:27
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 3
          Medlem sedan:
          20-01-2015
          Medlem nr: 81 146



          Jag rekommenderar definitivt inte avenbok. Du kan passa på att åka runt och titta på häckar i och runt Lund vid just denna tiden och se skillnaden på bok och avenbok. Avenboken blir smutsigt brun och bladen sitter endast kvar i fläckiga partier samt drar ihop sig som blöta servetter medan boken har kvar mer av den ursprungliga bladformen och är mer koppar/guldfärgade och lyser fantastiskt fint när vintersolen tittar fram. Mina små bokträd, vilka jag formklipper, har bladen kvar länge, ibland till och med in på försommaren medan avenboken står där med sitt sorgliga och fläckigt formade bladverk.
          Att man alls planterar avenboken beror väl på att den klarar sig i kallare klimat dvs zon 3 och 4 och den sägs klara "dålig" jord bättre men jag kan se att även nyplanterade bokplantor tycks klara många olika sorters jordar och av egen erfarenhet så vet jag att den inte växer långsammare än avenbok.
          När bladen är gröna är bokbladen släta och blanka medan avenboksbladen har mycket mer markerade bladnerver.
          Du kan handla barrotade bokplantor på Flyinge plantshop till ett mycket lägre pris än krukodlade plantor. Jag vet att dom säljer barrotade i okt och nov men du kan ju fråga om dom säljer dessa även för tidig vårplantering. Var ute i god tid och förbeställ plantorna.

          Poppelhäcken kommer alldeles säkert sno åt sig markvattnet en bra bit utanför häckens ovanjordiska delar. Om man kapar en poppel jäms med marken så kommer det med nästan 100% säkerhet rotskott så det kan vara svårt att bli av med den.
          Jag har ring-barkat poppelträd, ett par år innan fällning, i hopp om att rotskotten inte ska uppstå men inte ens det var ett helt säkert knep, men säkert bättre än att kapa levande stammar utmed marken.
           
          Citera
          Huggorm
          Inlägg 21-01-2015, 20:27
          Länk hit: #7


          Moderator
          Antal inlägg: 18 359
          Medlem sedan:
          27-01-2007
          Medlem nr: 9 009



          CITAT (biologisktnedbrytbar @ 21-01-2015, 18:27) *
          Att man alls planterar avenboken beror väl på att den klarar sig i kallare klimat dvs zon 3 och 4 och den sägs klara "dålig" jord bättre men jag kan se att även nyplanterade bokplantor tycks klara många olika sorters jordar och av egen erfarenhet så vet jag att den inte växer långsammare än avenbok.

          Jag tror bok klarar betydligt sämre jord än avenbok faktiskt, här hos mig växer den friskt även i sur och näringsfattig sandjord bland tallar och granar. Dessutom klarar bok minst lika kalla vintrar som avenbok. Här växer den vilt i zon 3 och säkert även i lokalklimat som är zon 4. Sedan klarar träd alltid någon zon mer än de växer naturligt i, om man pysslar om dom lite.
           
          Citera
          biologisktnedbry...
          Inlägg 22-01-2015, 01:19
          Länk hit: #8


          Medlem
          Antal inlägg: 3
          Medlem sedan:
          20-01-2015
          Medlem nr: 81 146



          Ja då så! Då är det väl slutsnackat, inga nackdelar med bok och de fördelar bok har saknar avenboken.
          The winner is BOK ;-)

           
          Citera
          torkil
          Inlägg 21-03-2015, 14:44
          Länk hit: #9


          Medlem
          Antal inlägg: 172
          Medlem sedan:
          06-05-2008
          Medlem nr: 15 850



          Vill bara hålla med här om att Bok är ett bra val, planterade min häck april 2013 och är mycket nöjd. Köpte krukodlade stora, 60st, och fick ett mycket bra pris på Vellinge plantskola, trevligt o kunnigt bemötande och uppkörda med lastbil fr Vellinge till norra Skåne för en billig peng. 2 st klarade sig inte och när jag nämnde det vid besök året efter på plantskolan fick jag genast ett tillgodokvitto.
           
          Citera
          Bassam
          Inlägg 21-03-2015, 18:00
          Länk hit: #10


          Medlem
          Antal inlägg: 7 985
          Medlem sedan:
          04-10-2007
          Medlem nr: 12 723



          Hej

          Jag tycker att skickar några informationen om Bok:
          Bok sprider sig i fuktigt o kalt området, de tycker om kalt , fukt o skugga, special när de är små , de tycker om väldränerade o fukt jord, jag tycker om den för att de ska ha en stam o behöver inte stöd.


          Avenbok

          Går till zon 4, så det är på gränsen. de är smal. de behöver stöd, man kan toppa dem, när de nå höjden, som man tycker om, de tycker om fuktigt jord.

          H.Bassam

          Redigerat av Bassam: 21-03-2015, 18:09
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 19-04-2024, 05:30
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon