Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Torv, Frågor om torvbrickor, torvkrukor
          Christoffer
          Inlägg 12-12-2002, 18:48
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 2 616
          Medlem sedan:
          28-11-2002
          Medlem nr: 439



          Jag har några frågor om torv.

          1. Vad är det som skiljer torvbricketter och torvkrukor åt?
          2. När använder man små torvkrukor och när använder man stora? Beror det på fröns storlek?
          3. Hur många vanliga krukvattningar kräver torvkrukor för att de ska lösas upp och så att växtens rötter går igenom? unsure.gif
           
          Citera
          Louise i Götebor...
          Inlägg 12-12-2002, 21:55
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 772
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 35



          Hej hopp!

          1. Skillnaden, förutom det du ser, är att i briketterna sår du i torv men i krukorna i vad som helst. Sådant som tar lite tid att gro vill ha porösare=sandigare sådjord. I krukorna bestämmer du själv och ja dom är större så skall odlingen vara i första krukan länge är det bättre. Båda modellerna används främst för växter som igentligen inte vill omplanteras eller om man är väldigt hårdhänt av sig huh.gif

          2. Se ovan. skall dom vara kvar länge och utveckla massa rötter bör det vara stort. Frönas storlek har inget direkt samband fast..... Stor planta= stor kruka = stort frö ibland tongue.gif

          3. Hur stor är en vanlig vattning? En skvätt och två duttar? Blöt igenom det hela vid omplanteringer/begravningen så ordnar det sig. Låt ingen del av torvkrukan sticka upp ovan jorden, det torkar ut. Nån' slags omvänd kapilärkraft eller nåt' ohmy.gif skär av kanten om du inte får ner hela krukan.

          Tja det blev en hel del bladder, hoppas du har nytta av nåt'. Personligen använder jag aldrig briketter numer och bara mkt sällan torvkrukor. Det är, enligt min mening, bara ännu en av alla onödor en välmående industri försöker lura av oss våra surt förvärvade slantar på.


          --------------------
          Lev väl, Louise
           
          Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 12-12-2002, 22:39
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 18 593
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 31



          Håller med torvkrukor/briketter är onödiga, själv tycker jag resultatet blir bättre med vanliga krukor/sålådor med bra och lucker såjord. Har jag växter som inte vill få rötterna störda gör jag krukor av tidningspapper, hela tidningspapperskrukan grävs sedan ner, rötterna brukar ha lättare att ta sig ut genom tidningspappret än vad de brukar ha när det gäller torvkrukan, åtminstone har det varit så för mig när jag provat.


          Torvbriketterna tycker jag sorgmyggorna brukar vara alldeles för förtjusta i så de slutade jag använda för många år sedan.


          Angående stora och små torvkrukor, ofta sår man i lite mindre krukor och sedan planterar man dem gradvis i större krukor allteftersom plantan växer. Ibland kan även storleken på fröet spela roll på vilken storlek på kruka man väljer. Själv tycker jag ofta det är svårt att hålla jämn fuktighet i de där pyttesmå krukorna under frögroningen så jag sår ofta i sålådor och skolar sedan ut plantorna i separata krukor. 2st bigpack glassburkar med hål i botten brukar passa utmärkt som sålådor i de små drivhus jag har.


          --------------------
          Mvh Åsa


          Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)
           
          Citera
          Eva St
          Inlägg 13-12-2002, 12:37
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 2 514
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 58



          På tal om krukor o fröer. Såg i en annons att Runåbergs fröer har något som de kallar Potmaker en krukmakare som man gör egna papperskrukor av tidningspapper av. Undrar nu om någon av er har erfarenhet av en sådan och om den är värd att satsa på. Tycker att det låter ganska smidigt men frågan är om det är det också.
          Eva St


          --------------------
          Skjut inte upp till i morgon vad du kan ha nöje av idag.

          Mitt album
           
          Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 13-12-2002, 17:27
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 18 593
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 31



          Jag har en potmaker och det går bra att göra egna krukor, papperskrukor passar bäst till frön som gror ganska snabbt och sedan växer hyfsat snabbt ex. luktärter, tomater, tagetes m fl. Till lite mer långsamgroende och långsamväxande växtslag passar vanlig plastkruka bättre.


          Men man måste inte ha någon potmaker för att göra egna krukor här kan du läsa om hur du gör tidningspapperskrukor utan en potmaker
          http://www.odla.nu/artiklar/krukmakeri.shtml


          Växter går att driva upp i diverse behållare mjölkkartonger, cremé fraicheburkar mm. bara man gör dräneringshål i botten.


          --------------------
          Mvh Åsa


          Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)
           
          Citera
          Louise i Götebor...
          Inlägg 13-12-2002, 23:34
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 772
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 35



          Toapapersrullar stående i en glasslåda (plastbytta) är utmärkt till luktärtor som behöver djup och inte gillar att planteras om.

          Titningspapper rullad kring nåt' och hopknycklat i botten är snåljåpens potmaker - fungerar hur bra som helst.

          Men allra enklast är att så många frön ihop och sen skola om dom i vanliga småkrukor. Mycket få växter tål inte det.


          --------------------
          Lev väl, Louise
           
          Citera
          Eva St
          Inlägg 14-12-2002, 00:58
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 2 514
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 58



          Tack för era svar. Det får nog bli en Potmaker i alla fall, men har även sparat sidan du tipsade om hur man gör utan Potmaker.
          Eva St


          --------------------
          Skjut inte upp till i morgon vad du kan ha nöje av idag.

          Mitt album
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 25-05-2024, 20:12
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon