Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


          8 sidor V  < 1 2 3 4 5 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > vett o etiket, håller ni hårt på den?
          skogstroll
          Inlägg 14-02-2008, 10:08
          Länk hit: #41


          Medlem
          Antal inlägg: 8 486
          Medlem sedan:
          19-03-2007
          Medlem nr: 9 409



          Tycker man ska behandla alla på ett trevligt sätt. I den här stan (Stockholm) undrar jag vad som är fel med folk och särskilt när man går på stan eller är i tunnelbanan, folk är som ångvältar och trampar en på fötterna, knuffas och buffas, svär och kör på en med barnvagnen på hälsenorna. Sen tycker jag man ska vara trevlig antingen det är statsministrar eller uteliggare. Jag behandlar alla lika vilken "status" de än har, vad nu status betyder


          --------------------
          Zon 1
          Simrishamn
           
          Citera
          Aqvakul
          Inlägg 14-02-2008, 11:08
          Länk hit: #42


          Medlem
          Antal inlägg: 94 306
          Medlem sedan:
          07-10-2007
          Medlem nr: 12 751



          CITAT (skogstroll @ 14-02-2008, 10:08) *
          Tycker man ska behandla alla på ett trevligt sätt. I den här stan (Stockholm) undrar jag vad som är fel med folk och särskilt när man går på stan eller är i tunnelbanan, folk är som ångvältar och trampar en på fötterna, knuffas och buffas, svär och kör på en med barnvagnen på hälsenorna. Sen tycker jag man ska vara trevlig antingen det är statsministrar eller uteliggare. Jag behandlar alla lika vilken "status" de än har, vad nu status betyder


          Nej. Stockholm i rusningstrafik är inget vidare ställe - inte mkt plats för "vett och etikett", bara jäkt och stress.... thumbdown.gif


          ett skogstroll ska väl vara i skogen och inte i "stan".... confused.gif

          Redigerat av aq42: 14-02-2008, 11:08


          --------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

          zon 1
           
          Citera
          Cacki
          Inlägg 14-02-2008, 11:17
          Länk hit: #43


          Medlem
          Antal inlägg: 6 240
          Medlem sedan:
          04-11-2005
          Medlem nr: 6 755



          Alltför strikta etikettsregler upplever jag mest som lite skrattretande även om det kan vara riktigt trevligt att spela med ibland. Men jag kan ju erkänna att en riktigt "fin" middagsbjudning skiljer avsevärt från en vanlig vardagsmiddag här hemma hos oss. (Det har t o m hänt att vi ätit en färdigpizza direkt ur pizzakartongen. angel_not.gif )

          Sedan håller jag absolut med om att även om man inte är den som tycker att det där är så himla viktigt i vardagslag, så är det bra att känna till lite regler, om inte annat för sin egen trevnad så man slipper känna sej osäker i vissa situationer.

          Gällande om att visa respekt för äldre personer tycker jag är helt naturligt om jag går till mej själv. Respektkänslan är alldeles äkta eftersom dessa personer har så mycket mer livserfarenhet och det får i alla fall mej att känna en viss vördnad och där gör det ingen skillnad på fattig eller rik.

          Jag har lite svårt att förstå en del vuxna som hävdar att det inte är viktigt att lära sina barn att lyssna på och visa respekt mot vuxna utan låter dem bestämma och styra. Det är inte naturligt, se bara hur det går till i djurvärlden. Vem bestämmer där? Jag vet att en del menar på att man inte kan göra den jämförelsen eftersom människan är så mycket intelligentare än djuren. Jovisst, håller med! Men det gör ju också att telingarna inte är dummare än att de försöker utnyttja situationen och då tror jag att det kan det gå överstyr helt. Vi människor är också beroende av en viss ordning oss emellan sftersom vi faktiskt är flockdjur.

          Vanligt hyfs, räknas det som vett då? "Behandla andra som du vill bli behandlad själv" säger nog det mesta vad jag tycker i den frågan.

          Det som bl a Grå skriver om mössor i t ex skolan. Det var tankeväckande och vore säkert nyttigt att ta sej en extra funderare på. jag har inte tänkt i dom banorna innan. Jag har faktiskt tillhört dem som tyckt att det är brist på uppfostran när dom gör så....fram tills nu. Tack!
          Men det som slår mej då är att:
          - Usch, är det verkligen så illa att självkänslan sitter i mössan!? Då har vi vuxna vekligen misslyckats kapitalt!
          Då är det också vårt ansvar att se till att det blir en förändring på det planet. Då är det ju ännu viktigare att vi inte bara lättvindigt tiger still och släpper mössfrågan. Då måste det ju verkligen bli ett mål att få bort mössorna från klassrummen. Den dagen mössorna är borta har vi också fått tillbaka barnens självkänsla, om det nu förhåller sej på det viset att den bor i mössan.

          Och tillbaka till oss vuxna. Ingen har tagit upp det här med vett och etikett och mobiltelefoner. En nutidsfråga som vi borde försöka få med i etikettsboken.
          Där vill jag sticka ut hakan med att hävda att de som borde läsa på dessa regler lite extra, är de som kan räknas som lite "finare" folk och som i allmänhet anser sej vara duktigast på regelboken.
          Många i den kategorin struntar fullständigt i att det kanske kan störa omgivningen att det ringer och plingar i varenda ficka jämt och ständigt. En ursäkt brukar vara att de bara måste vara tillgängliga (eftersom de är så oumbärliga).
          -Pyttsan säger jag då. Hur klarade vi oss innan mobilerna kom?

          Ja jisses, vad jag tyckte mycket i ämnet då, jag som inte tycker att "vett och etikett" är så mycket att orda om eftersom det borde vara ganska självklart hur vi ska bete oss mot varann.


          --------------------
          **Cacki z 3**
           
          Citera
          Aqvakul
          Inlägg 14-02-2008, 11:21
          Länk hit: #44


          Medlem
          Antal inlägg: 94 306
          Medlem sedan:
          07-10-2007
          Medlem nr: 12 751



          Cacki!
          Många bra synpunkter. Utmärkt att du tog upp "mobilvett. Jag blir så trött av alla avbrott och känner inte alls attjag vill veta allt om främmande människors privatliv!


          --------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

          zon 1
           
          Citera
          mamamaggan
          Inlägg 14-02-2008, 12:02
          Länk hit: #45


          Medlem
          Antal inlägg: 15 810
          Medlem sedan:
          11-11-2003
          Medlem nr: 2 558



          "En ursäkt brukar vara att de bara måste vara tillgängliga (eftersom de är så oumbärliga)."

          Jag brukar säga precis tvärtom , om man är så viktig så kan man stänga av sin mobil. Varför ?Jo de som verkligen vill ha tag i en får då göra sig lite besvär och just det visar hur viktig du är !!!!

          Håller helt och fullt med dig , finns inget värre än folk som beter sig så med sina mobiler. Eller sitter på offentlig plats och nästan skriker ut saker om sitt privatliv i mobilen.


          --------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

          Att känna skuld är att vara human
           
          Citera
          skogstroll
          Inlägg 14-02-2008, 12:06
          Länk hit: #46


          Medlem
          Antal inlägg: 8 486
          Medlem sedan:
          19-03-2007
          Medlem nr: 9 409



          ..de mobilidioter som retar mig mest är de som högt måste gapa i telefon om deras extremt viktiga möten, skryta med att de har en sekreterare eller något annat väldigt imponerande. Särskilt när man sitter som packade sillar på bussen... hade en fasansfull huvudvärk härom veckan och hade nog brutit mot vett och etikett om personen inte tystnat när hon gjorde... blush.gif


          --------------------
          Zon 1
          Simrishamn
           
          Citera
          Magdis
          Inlägg 14-02-2008, 12:58
          Länk hit: #47


          Medlem
          Antal inlägg: 8 694
          Medlem sedan:
          05-07-2004
          Medlem nr: 4 012



          Jag brukar dricka direkt ur ölflaskan för att hålla på etiketten. rolleyes.gif
           
          Citera
          aanderss
          Inlägg 14-02-2008, 13:03
          Länk hit: #48


          Medlem
          Antal inlägg: 29 979
          Medlem sedan:
          23-01-2007
          Medlem nr: 8 994



          CITAT (Magdis @ 14-02-2008, 12:58) *
          Jag brukar dricka direkt ur ölflaskan för att hålla på etiketten. rolleyes.gif



          vad gör glasmästaren när han är utan glas

          CITAT (skogstroll @ 14-02-2008, 12:06) *
          ..de mobilidioter som retar mig mest är de som högt måste gapa i telefon om deras extremt viktiga möten, skryta med att de har en sekreterare eller något annat väldigt imponerande. Särskilt när man sitter som packade sillar på bussen... hade en fasansfull huvudvärk härom veckan och hade nog brutit mot vett och etikett om personen inte tystnat när hon gjorde... blush.gif



          jag såg en gång en man som skulle vara viktig på tåget. han tog upp en dator o satte på ett bord. bredvis la han en pärm men han bara spelade kort på datorn
           
          Citera
          Tesa
          Inlägg 14-02-2008, 13:08
          Länk hit: #49


          Medlem
          Antal inlägg: 3 397
          Medlem sedan:
          29-10-2003
          Medlem nr: 2 483



          Jag håller på de etiketter som jag anser hör till vanlig respekt och hyfs...alla andra ger jag fullständigt blaffen i...och jag har säkert min alldeles egna etikett som jag tycker man ska följa om man har skam i kroppen. Som att t.ex se till att barnen får mat före pastorskor och ingenjörskor!!!



          --------------------
          Tesa
          zon 3-4
          Här finns min blogg: Uti vår hage...
           
          Citera
          Kakaduan
          Inlägg 14-02-2008, 14:34
          Länk hit: #50


          Medlem
          Antal inlägg: 787
          Medlem sedan:
          28-01-2004
          Medlem nr: 2 733



          Jag både håller med och inte håller med om en del här... Det där med att "fina titlar" skulle ha någon betydelse längre köper jag inte. Vad är förresten en "fin titel"? Det är nog mest mycket gamla människor som har kvar det där. Däremot tror jag att man blir behandlad efter hur man för sig. Skulle jag vara till exempel kypare skulle jag nog ha lättare att vara lite extra trevlig mot den gäst som har ett trevligt sätt vid bordet, som inte stör omgivningen, som inte äcklar andra gäster genom att slabba och tugga med öppen mun och så vidare...

          Det många här kallar vett och etikett tycker jag hör till vanlig hyfs - att inte slänga igen dörren om någon kommer bakom en, att lämna plats för äldre, sjuka eller gravida på tåget. Jag pratar inte i telefon med andra när jag har gäster hemma eftersom det vore oartigt. En väninna till mig svarar på samtliga mobiltelefonsamtal och SMS som hon får när vi bjuder hem henne på middag och mina vinkar om att jag aldrig skulle göra så, går inte hem. Jag känner det som att jag är mindre viktig än de som ringer henne.

          Om det är samma personer som tycker att vett och etikett är löjligt som de som sätter upp sina skitiga skor på tågsätena, sina lortiga väskor bredvid sig, smackar till medresenärerna med ryggsäcken (istället för att ta den i handen när man går ombord), tränger sig, hostar och nyser rakt ut osv, osv, osv - då förstår jag varför världen ser ut som den gör.

          Och Anders, varför tror du att han som tog upp datorn ville vara "viktig"? Att ha en dator nuförtiden är ju ingenting speciellt för de flesta. Om jag hade långt att åka och hade en dator med mig, skulle jag också kunna tänka mig att spela spel för att få tiden att gå. Den som sa't han va't?

          Kakaduan
           
          Citera
          Magdis
          Inlägg 14-02-2008, 14:45
          Länk hit: #51


          Medlem
          Antal inlägg: 8 694
          Medlem sedan:
          05-07-2004
          Medlem nr: 4 012



          CITAT (Kakaduan @ 14-02-2008, 14:34) *
          Jag både håller med och inte håller med om en del här... Det där med att "fina titlar" skulle ha någon betydelse längre köper jag inte.
          Kakaduan

          Men är det nån i tråden som tyckt att det är viktigt med fina titlar? Hoppas du inte menade det jag skrev, att jag tyckte man skulle återuppta seden att prästens fru ska ta mat först, för det var ju bara ett skämt. blush.gif
           
          Citera
          Gita
          Inlägg 14-02-2008, 20:23
          Länk hit: #52


          Medlem
          Antal inlägg: 5 162
          Medlem sedan:
          20-11-2006
          Medlem nr: 8 833



          Fast i många andra länder är etikettsregler och titlar m.m betydligt viktigare än här. Många bra affärer har gått om intet för man inte brytts sig om att lära sig/ struntat i landet i frågas etikettregler.
          Gita
           
          Citera
          mamamaggan
          Inlägg 14-02-2008, 20:32
          Länk hit: #53


          Medlem
          Antal inlägg: 15 810
          Medlem sedan:
          11-11-2003
          Medlem nr: 2 558



          Mina erfarenheter säger att det trots allt finns de som fortfarande håller på det där med titlar och att vissa är " finare " än andra. De kan bli väldigt förnärmade om man bryter mot vad de anser vara vett och etikett. Det gäller tyvärr inte bara äldre männsikor , dem jag har lite mer överseende med, utan även yngre.


          Visst är det noga med att veta vad som är rätt när det gäller kontakter med utlandet. Vet företag som klantat sig med t ex tyskar och därför inte fått göra affärer med dem.


          --------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

          Att känna skuld är att vara human
           
          Citera
          gammelnalle
          Inlägg 14-02-2008, 20:47
          Länk hit: #54


          Medlem
          Antal inlägg: 5 511
          Medlem sedan:
          13-04-2003
          Medlem nr: 1 130



          CITAT (Grå @ 13-02-2008, 21:11) *
          Med tanke på att dessa elever har tillbringat hela grundskolan inte bara utan keps men ockå utan att ha öppnat en bok, de dagar de ens har kommit till skolan, så bryr jag mig inte det minsta vad de har på huvudet sålänge de använder det de har i huvudet på mina lektioner. Tro det eller ej, men de kommer till skolan varje dag och de läser allt vad de orkar. Givetvis är jag hjälpt av att jag har dem i ett praktiskt program.
          Jag tycker det är mer ofog att skapa regler som inte fyller någon funktion bara för att det ska finnas regler. Regler är ett verktyg och ett redskap som ska användas med förnuft.



          gillar ditt sätt att umgås med eleverna.....

          jobbade tidigare på skola med testostoronfyllda killar på ca 17 18 år... och förfasade mig över "kepsarna" och byxhänget.. och trodde att jag skulle ta striden.... men insåg rätt snart att jag de facto är 35-40 år äldre än dem... och det kanske är jag som "inte hänger med"....
          så kepsarna och "hänget" blev kvar tillsammans med mig och eleverna...

          men TYST när någon annan talar, släppte jag aldrig.. det anser jag är VETT och ETIKETT ej heller accepterade jag svordomar i språkbruket... (Elever har faktiskt tackat mig för att DE inte fick svära...)

          Men var besticken ligger på en bjudning....... HALLÅ!!!! Jag är vänsterhänt!!! så jag äter inte korrekt... och VÄGRAR titulera någon.... (Skuller gärna ha Princessan Victoria som bordsdam- men inte tusan skulle jag "princessa" henne... NEVER!! )

          Kan- när jag nu tänker efter- inte påminna mig om att NÅGON bett mig "Nia" eller titulera sig... och jag har verkligen rört mig bland kreti och pleti... åtminståne inte sen jag blev vuxen.

          Tror ändå att "Vett och etikett" är OLIKA för olika människor....



          b
           
          Citera
          Grå
          Inlägg 14-02-2008, 21:02
          Länk hit: #55


          Medlem
          Antal inlägg: 2 648
          Medlem sedan:
          14-07-2007
          Medlem nr: 11 526



          CITAT (gammelnalle @ 14-02-2008, 20:47) *
          Men var besticken ligger på en bjudning....... HALLÅ!!!! Jag är vänsterhänt!!! så jag äter inte korrekt...
          b


          Jag tackar för berömmet ang. eleverna, men när det gäller dukning så vidhåller jag att jag själv tycker att det är mycket trevligt att komma till ett prydligt och väldukat bord när det är fest, där den som dukat har haft koll på vart saker ska ligga och stå. Hur folk sedan håller i besticken är inte så mycket att bry sig om, såvida inte de får för sig att de ska hålla dem med näsborrarna...
           
          Citera
          Tosan
          Inlägg 14-02-2008, 21:47
          Länk hit: #56


          Medlem
          Antal inlägg: 4 016
          Medlem sedan:
          31-05-2007
          Medlem nr: 10 798



          CITAT (Magdis @ 14-02-2008, 12:58) *
          Jag brukar dricka direkt ur ölflaskan för att hålla på etiketten. rolleyes.gif

          Precis så gör jag med, å så brukar jag skåla med prästen giggle.gif Visst är jag rätt ute då?

          Skämt åsido så tycker jag nog att sunt bondförnuft och vanligt folkvett räcker långt, men det är verkligen inte fel att åtminstone ha nåt hum om hur saker och ting fungerar om man ska på finmiddag, för det är nog alla nångång. Men det är ju faktiskt inte särskilt svårt heller.


          --------------------
          Stolt HBT-kompis
           
          Citera
          herkules
          Inlägg 14-02-2008, 22:23
          Länk hit: #57


          Medlem
          Antal inlägg: 5 521
          Medlem sedan:
          14-03-2006
          Medlem nr: 7 219



          CITAT (aq42 @ 14-02-2008, 11:08) *
          Nej. Stockholm i rusningstrafik är inget vidare ställe - inte mkt plats för "vett och etikett", bara jäkt och stress.... thumbdown.gif
          /../

          vet man att man står till höger i rulltrappan, väntar med att kliva på tunnelbanan tills alla gått av, har ögon i nacken osv så funkar det rätt bra. känner inte alls igen mig att det inte skulle finnas plats för vett och etikett.


          --------------------
          likes anarki och faråthelvete ☺
           
          Citera
          Magdis
          Inlägg 14-02-2008, 22:36
          Länk hit: #58


          Medlem
          Antal inlägg: 8 694
          Medlem sedan:
          05-07-2004
          Medlem nr: 4 012



          CITAT (Tosan @ 14-02-2008, 21:47) *
          Precis så gör jag med, å så brukar jag skåla med prästen giggle.gif Visst är jag rätt ute då?

          Ja bättre kan det ju inte bli asså...bara du håller stenhårt på etiketten när du skålar så....rolleyes.gif Kul att du brukar skåla med vår vigselpräst smile.gif
           
          Citera
          Anma
          Inlägg 14-02-2008, 23:15
          Länk hit: #59


          Medlem
          Antal inlägg: 10 260
          Medlem sedan:
          02-05-2005
          Medlem nr: 5 642



          CITAT (herkules @ 14-02-2008, 22:23) *
          vet man att man står till höger i rulltrappan, väntar med att kliva på tunnelbanan tills alla gått av, har ögon i nacken osv så funkar det rätt bra. känner inte alls igen mig att det inte skulle finnas plats för vett och etikett.

          Lägg till att alla ska hålla samma stressade tempo så är du helt rätt ute. Prova att gå sakta, sakta så ser du vad jag menar...
           
          Citera
          Tobb
          Inlägg 14-02-2008, 23:55
          Länk hit: #60


          Medlem
          Antal inlägg: 1 196
          Medlem sedan:
          02-01-2005
          Medlem nr: 4 816



          Vett, tja lite i alla fall hoppas jag tongue.gif

          Men när man skakar hand med någon så känns det konstigt att sitta ner, så jag brukar nog ställa mig upp när jag ska till och hälsa.
          Men anser inte att någon är direkt mer värd bara för att en viss person har lyckats fått ett "fint" yrke.

          Utan om personen är trevlig är det lättare att vara trevlig och glad tillbaka smile.gif
          Men vissa personer som är otrevliga kan man skratta åt, på det sättet att man tycker synd om personen som går och är sur.
          Öven om man är trött osv kan man le lite, då blir omgivningen gladare också smile.gif

          Men nu när jag har börjat plugga och går på middagar så får man lära sig lite etikett, itne sådan på flaskor utan hur man ska skåla tex, först med bordsdamen, sedan med grannen och sedan den personen som sitter mittemot över bordet, sedan dricka och sedan göra proceduren omvänt. Och när man skålar ska man bara titta varandra i ögonan och nicka och kanske höja glaset lite.
          Dock vid typ bordsskålar är det inte lika viktigt med etiketten whist.gif


          --------------------
          [reklam] Hej [/reklam]
           
          Citera

          8 sidor V  < 1 2 3 4 5 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 18-04-2024, 03:23
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon