Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Ny rabatt, hur täcka kvickrot?, Problem när fulslänten ska bli rabatt...
          Jemahe-Zon5
          Inlägg 28-07-2017, 07:25
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 39
          Medlem sedan:
          28-06-2007
          Medlem nr: 11 253



          Hej Kunniga!
          Jag behöver ett gott råd!
          Har en lång slänt som till slut ska få lite uppmärksamhet. Vi ska bygga en trappa och lite odlingslådor på ena sidan av den, men på andra sidan är tanken rabatt med buskar och perenner. Slänten ligger vänd mot söder, bort från var åsyn men rakt mot grannarnas. Vi vill således att det ska se bra ut från deras sida men vara lättskött för oss flirting.gif
          I nuläget är det en HEL del kvickrot och annat ogräs i slänten.
          Så HUR gör vi när vi nu ska försöka göra rabatt i den??
          Vi har haft en traktor på besök som jämnat till ytan, så just nu så syns inte ogräset så mycket, det blev delvis täckt med tilljämningsjorden, men det finns ju där under ytan!
          Maken tycker att vi ska ösa på ett lager finjord ovanpå bara och tror inte ogräset kommer at sig igenom de 25 cm jord som tillkommer. Jag ser framför mig hur kvickroten kommer rusa jublande upp över hela ytan och hur jag kommer få sluta jobba för att kunna vara hemma på 100% och bekämpa ogräs resten av mitt liv... -cry-.gif

          Jag har varit inne på markduk, men då blir 25 cm jord kanske för lite ovanpå?? Är blöta tidningar bättre? Kan man tänka att värsta rotogräset dött när tidningarna förmultnat om ett par år?

          Vill som sagt ha en lättskött slänt och då vill det ju till att man gör så rätt som möjligt från början...
          Vad tror ni, trädgårdskloka?

           
          Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 28-07-2017, 08:05
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem sedan:
          08-11-2002
          Medlem nr: 296



          Det är lätt att vara efterklok men traktorn skulle nog grävt bort jorden istället och lagt på ny ogräsfri jord. Om sådan finnes. Det är inga problem för rotogräs att komma upp ur 25 jord. En markduk kanske stoppar dem men den stoppar även daggmaskar från att gräva ner sig till frostfritt djup mm. Eftersom jag inte är rädd för att använda bekämpningsmedel hade jag först gått över området ett par gånger med Roundup och sen planat ut med jord. Att plantera nya växter om inte ogräset är borta är rätt så meningslöst. Kanske får du bekämpa det som kommer upp nu i efterhand istället?


          --------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

          Straight for ever. Cogito, ergo sum.
           
          Citera
          Gunilla T
          Inlägg 28-07-2017, 08:08
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 2 090
          Medlem sedan:
          02-10-2015
          Medlem nr: 82 744



          Slänter är generellt inga lättskötta platser, det krävs stora arbetsinsatser för att få en slänt i acceptabelt skick. En idé som kan fungera är att plantera den tätt men någon krypande, städsegrön växt som t.ex. krypen eller kryptuja.

          Men oavsett vad man väljer så måste ogräset och alla rötter bort innan plantering, utan ett grundligt förarbete blir det ett livslångt straffarbete med ogräsrensning och du har rätt, det fungerar inte att täcka med lite jord för att utrota kvickrot.

          Markduk fungerar inte mot kvickroten, den tar sig lätt igenom och sätter man markduk för att plantera växter ovanpå blir det alltid problem, man bryter kretsloppet.

          Tidningar kanske kan fungera eller pappkartonger men det måste vara ett tjockt lager som ligger två till tre år för att ta död på ogräset. Du kan inte göra öppningar för planteringar för då tränger ogräset upp på en gång.

          För att i framtiden ha en lättskött slänt så måste ni börja bearbeta det som växer där och få bort alla rötter. Det är ett idogt arbete kanske över några odlingssäsonger innan ni kan plantera något men är ni noggranna nu så besparar det mycket arbete i framtiden.

          Redigerat av Gunilla T: 28-07-2017, 08:08
           
          Citera
          Jemahe-Zon5
          Inlägg 28-07-2017, 09:19
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 39
          Medlem sedan:
          28-06-2007
          Medlem nr: 11 253



          Tack för att ni tar er tid att läsa och svara!! Ja, jag har på känn att det är klurigt detta...

          Men om man skulle täcka den del av slänten som ska planteras in med några lager blöta dagstidningar och ovanpå det lägga ut 25-30 cm fin planteringsjord, skulle man då kunna plantera marktäckare i den nya jorden och låta tidningslagret under "göra ogräsjobbet" samtidigt som marktäckarna brer ut sig i ytskiktet. När plantorna vuxit till sig och deras rötter behöver gå på djupet så har kanske tidningarna förmultnat så att de kan komma i kontakt med marken under??
          Eller tänker jag tokigt...? rolleyes.gif
           
          Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 28-07-2017, 10:24
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem sedan:
          08-11-2002
          Medlem nr: 296



          Kvickrot växer igenom det mesta. Min bror hyrde en gång ett år en bit av en gammal åker för att odla potatis. En åker med kvickrot. Han gav upp efter det året. Vi hittade en potatis där en rotutlöpare från kvickroten hade vuxit rätt igenom potatisen. Vid rensning av kvickrot bör man tänka på att de nedersta rötterna finns på en halvmeters djup eller mer.


          --------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

          Straight for ever. Cogito, ergo sum.
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 23-04-2024, 11:59
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon