Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Rövårtssjuka på ny liten magnolia
          EstelleT
          Inlägg 06-02-2021, 23:26
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 1
          Medlem sedan:
          24-01-2021
          Medlem nr: 93 412



          Min nyinköpta magnolia sattes förra våren och mådde inte toppen med en frostknäpp precis efter plantering, tung lerjord, torr sommar och antagligen tvestjärtar som ätit på alla bladen. På hösten gav den lite upp och jag såg nu att det är små orangea prickar på i stort sätt alla stora grenarna. Dock är det en liten ny gren långt ner som har fina knoppar som ser frisk ut vilket har tänt mitt hopp att den kanske kommer klara sig?

          Frågan är ska jag klippa av grenarna med prickarna på nu, vilken är typ nästan alla, eller ska jag vänta tills efter blommning, om det nu blir någon..?

           
          Citera
          Gunilla T
          Inlägg 07-02-2021, 08:46
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 2 091
          Medlem sedan:
          02-10-2015
          Medlem nr: 82 744



          Magnolia skadas inte av en frostknäpp om den stått utomhus vid inköp, de klarar våra kyliga vintrar hyfsat, beroende lite grann på vilken namnsort det är.

          Däremot kan de inte växa i tung lerjord och måste absolut vattnas vid torka. Magnolia planteras i fluffig, syrerik torvjord med ett något lägre pH värde.

          Rödvårtssjuka är en svamp som angriper död ved så den är snarare ett resultat av felaktig plantering och inte något som dödat trädet. Växter har normalt många sätt att skydda sig mot inkräktare och sjukdomar men när de utsätts för stress, t.ex. felaktig plantering så minskar även deras förmåga att försvara sig.

          Magnolia är inte en växt för beskärning men förstås kan allt dött tas bort. Tyvärr kommer inte en liten frisk gren från basen att rädda plantan, den har också förlorat sin form.

          Ta det som en läropeng, sånt är trädgårdslivet. Läs på om Magnolia och deras behov och gör ett nytt försök när du iordningsställt en god och funktionell plats för plantering.

          Redigerat av Gunilla T: 07-02-2021, 08:52
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 25-04-2024, 17:32
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon