Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Tips mottages på spaddesign
          pentakusu
          Inlägg 16-09-2015, 15:45
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 3
          Medlem sedan:
          16-09-2015
          Medlem nr: 82 682



          Hej allesammans!

          Har i uppgift att tillverka en liten trädgårdsspade (som man håller med en hand) och skulle vilja ha lite tips från er erfarna odlare.

          När ni köper en spade, vad är det ni tänker på i första hand?

          Finns det några brister på dagens spadar? Saknas någon funktion?

          Tack på förhand!
           
          Citera
          Bassam
          Inlägg 16-09-2015, 18:00
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 7 985
          Medlem sedan:
          04-10-2007
          Medlem nr: 12 723



          Hej
          --Bauhaus i jorden krävs nära på dubbelt så mycket kraft som det gör med spaden från Fiskars.
          --Spaden från Bjärnum och Fiskars är starkare än andra.
          - bladet ska utformat på rätt sätt och vara tillräckligt tjockt. det är bra om den verkar av stål.
          - pröva spader i affären o ser om den passar din kropp.

          - man ska kunna bra grepp på båda handtaget o skaftet. och det ska inte finns någon skarvar som stanna på vägen.

          obs
          spade ska funkar bra på båda gräva o plantera.

          H.Bassam
           
          Citera
          pentakusu
          Inlägg 16-09-2015, 19:53
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 3
          Medlem sedan:
          16-09-2015
          Medlem nr: 82 682



          Tack för svaret. Mycket bra tips.

          Med skaftet menar du delen mellan handtaget och spaden (grävdelen)?
          Vet du vad som gör att en spade kräver mer kraft än andra?
           
          Citera
          Bassam
          Inlägg 17-09-2015, 06:18
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 7 985
          Medlem sedan:
          04-10-2007
          Medlem nr: 12 723



          Hej

          Det är beror på hur delarna sitter ihop med varandra. om delarna på spade kopplar bra med varandra och ha bra metall kvalitet. spadar ska blir starkt. företag som utverka dem bruka göra test på den här sätt. de är ansvar för
          en vis tid garanti.

          H.Bassam

           
          Citera
          Scout
          Inlägg 24-09-2015, 15:30
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 609
          Medlem sedan:
          26-04-2005
          Medlem nr: 5 591



          Jag har en styv lerjord, vilket ställer höga krav på små planteringsspadar som verkar vara det du är ute efter, särskillt om leran börjar bli lite torr, då blir den mer och mer betonglik.

          Alla spadar som jag provat som har ett blad av någon typ av bockad plåt har böjt sig. Oftast där skaftet möter bladet eller i själva bladet.

          Den enda planteringsspaden jag provat som inte har böjt sig bestod av tjockare metall, ser liksom gjuten ut och inte bockad. Men där knäcktes istället tången, den tunnare metalldelen som fortsätter från bladet in i det gummerade plastskaftet.

          Jag har även lyckats böja maskrosjärn i leran, även de där som består av en rejält tilltagen rundstång i stål, med tvådelad spets och träskaft.

          Så jag säger:
          -Blad i minst 5mm tjockt stålgods.
          -Använd bra rostfritt stål.
          -Överdimensionera övergången från blad till skaft, särskillt tjockleken mer än bredden, det är ofta den svaga punkten hållfasthetsmässigt.
          -Gör skaftet längre än man tror ska behövas, minst 20-40cm, annars får man ingen kraft (hävarm) i styv lera.
          -Slätt skaft utan räfflignar och hål, så att man undviker blåsor vid intensivt användande.
          -Skaft i stark glad färg (inte svart/brunt/grått). Annars tappar man lätt bort den i trädgårdslandet.

          Det blir en värstingspade, troligen svindyr, men jag skulle lätt köpa den ändå. Då skulle man bara behöva köpa en spade som faktiskt håller. och slippa bli förbanad när den böjder sig. Det är viktigast för mig.
           
          Citera
          Pauline/Sthlm
          Inlägg 26-09-2015, 21:27
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 315
          Medlem sedan:
          02-04-2008
          Medlem nr: 14 997



          Instämmer i Scouts design. Jag skulle också vilja ha en sådan kraftig spade till min betonglera!


          --------------------
          mer vår
           
          Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 27-09-2015, 20:35
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem sedan:
          08-11-2002
          Medlem nr: 296



          Dagens planteringsspadar synes mest vara till för att gräva i torvmull, torr torvmull. Otroligt vad veka en del är. Jag är lyckligt lottad för jag har en riktigt kraftig sak, ett skålformat blad fastsvetsat vid en kraftig dubbelvinklad stålpinne som slutar i ett träskaft. Ger sig inte på något sätt, duger även till att blanda betong. Möjligen är det ett betongredskap från början. Funderar på vad Scout skrev om skaftlängd. Jag tror att ett för långt skaft blir otympligt, behöver man ta i är det nog bättre med en liten spade.


          --------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

          Straight for ever. Cogito, ergo sum.
           
          Citera
          Scout
          Inlägg 29-09-2015, 15:32
          Länk hit: #8


          Medlem
          Antal inlägg: 609
          Medlem sedan:
          26-04-2005
          Medlem nr: 5 591



          CITAT (Gossen Ruda @ 27-09-2015, 21:35) *
          Dagens planteringsspadar synes mest vara till för att gräva i torvmull, torr torvmull. Otroligt vad veka en del är. Jag är lyckligt lottad för jag har en riktigt kraftig sak, ett skålformat blad fastsvetsat vid en kraftig dubbelvinklad stålpinne som slutar i ett träskaft. Ger sig inte på något sätt, duger även till att blanda betong. Möjligen är det ett betongredskap från början. Funderar på vad Scout skrev om skaftlängd. Jag tror att ett för långt skaft blir otympligt, behöver man ta i är det nog bättre med en liten spade.
          Ja 40cm skaft kanske är lite i överkant, men jag vidhåller att 20cm skaft är ett minimum för mig.

          En spade för delning av perenner och omplantering av mindre plantor har jag redan tillverkat genom att ta min gamla grävspade som ändå hade ett lite för kort skaft för att vara ergonomisk, och kapat bredden på bladet med en vinkelslip. så bladet är mindre än 15cm brett, och lite kortare än tidigare, vilket skonar intilliggande plantor, ger bra precision, och samma hävarm som en vanlig grävspade.

          Ja ibland undrar man hur tillverkarna tänker när de designar verktyg, troligen har de produkttestat det mesta i fluffig krukväxtjord. Har inte hittat många verktyg som är designade för att tåla halvtorr styv lera. Förutom planteringsspadar är kulitvatorn (kvastskaft med 3 klor) ofta skrattretande, även hackjärn och liknande har jag böjt ett par. Det kanske är en bra affärsidé: alla vanliga trädgårdsverktyg fast designade för styv lera. Jag skulle lätt köpa hela serien.
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 27-04-2024, 01:51
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon