Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Getingar inomhus hösten, Getingar inomhus på senhösten!
          Joopis
          Inlägg 23-10-2020, 20:27
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 3
          Medlem sedan:
          23-10-2020
          Medlem nr: 93 069



          Hejsan!

          Vill börja med att ursäkta för LÅÅÅNGT inlägg!
          Jag och min familj har ett väldigt jobbigt problem och det är att i mitt och sambons sovrums så kommer det NÅGONSTANS in getingar! Slöa halvdöda getingar som går på golvet, kryper runt på oss i sängen när vi sover, sitter i fönstren, och kryper på gardinerna.
          Stackars dottern(snart 2 år) har blivit stucken i sömnen, sitt första getingstick. ������
          Sonen(5år) blev stucken i hallen av en geting som verkar ha åkt snålskjuts på hans strumpa som låg på golvet i vardagsrummet och stack honom på foten när han satte på sig strumpan. Så de kommer förmodligen in på fler ställen men vi misstänker att de först och främst kommer från sovrummet. Mycket pga att vi har stängt dit sen det började komma fler och fler i början av oktober och det har varit mindre spridning i övriga huset då.
          I sovrummet har de ofta samlats i fönstret för där brukar det bli kondens under natten så misstänker att de dricker..?

          Vi KAN inte lokalisera VART dom kommer in...!! Efter att vi ställde in en luftavfuktare i rummet så började det ”välla” in getingar men inte såpass så man nånsin såg VART de kom in. Varje gång man kom in i rummet så var där 1-5st nya getingar. Tejpade för med silvertejp på de ställen vi misstänkt att de kom in. Har dock i efterhand, efter att ha läst om att man ”inget kan göra för de hittar alltid in en annan väg så man ska inte sätta för”, tagit bort all silvertejp. Vet inte om det stämmer ens...? Silvertejpen hjälpte inte ett dyft i alla fall... Sambon åkte också iväg och köpte insektsnät och spikade upp bakom alla relevanta ventiler. Har oxå läst att geting-samhället så småningom dör ut så det är bara att ”lägga armarna i kors och vänta ut dom”, men är detta verkligen rimligt? Att behöva vara på helspänn hela hösten ifall det trillar in en geting när man sover? I dagsläget har vi flyttat ut i gästrummet för att sambon har stor getingfobi pga allergi som liten och pga rent obehag! ☹️ Detta har pågått i lite över en vecka och vi har nog dödat minst 100st getingar.
          Nu nästan 2 dygn var det helt getingfritt så jag skulle bädda därinne på nytt, åtminstone åt mig, men när jag nu på kvällen skulle bädda så kryper det återigen, en relativt stor geting på väggen precis ovanför/intill sängen. ������

          Är det någon därute som har något upplyftande tips eller bara allmänt pepp?? ��
          Är faktiskt på riktigt rätt så uppgiven över situationen.
          Ska man ställa ut någon fälla med vatten och sött i nån flaska för att locka fram dom så jag kan lokalisera vart dom kommer in och ta död på dom den vägen med nåt gift eller är det bara att vänta ut skiten...? Har försökt att sitta på vakt förut men nu tog det ju nästan 2 dygn innan en ny dök upp och jag har varken ork eller möjlighet att sitta så länge. �� Känner heller inte att vi vågar flytta in igen förrän man VET att dom är 100% döda.

          Hjälp snälla!

          Redigerat av Joopis: 23-10-2020, 20:30
           
          Citera
          Mjärden
          Inlägg 24-10-2020, 00:13
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 2 400
          Medlem sedan:
          10-10-2013
          Medlem nr: 79 127



          Det troliga är att det finns ett jättestort getingbo varifrån de kryper in i ert sovrum. När jag var liten fanns det en avlång låg kallgarderob innanför sovrummet och en höst/vinter började det krypa ut getingar genom en springa i dörren därifrån. Det visade sig att det fanns ett stort getingbo därinne, som de byggt under sommaren. Har ett svagt minne att min pappa lyckades få bort getingboet och vi blev av med problemen.
          I ert fall kan det kanske vara läge att kontakta Anticimex, som kan lokalisera getingboet och ta bort det.
           
          Citera
          Gunilla T
          Inlägg 24-10-2020, 07:36
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 2 090
          Medlem sedan:
          02-10-2015
          Medlem nr: 82 744



          Du skriver själv att getingarna är halvdöda när de påträffas och det är precis vad de är. Getingarna dör nu på hösten och eventuellt getingbo i huset återanvänds inte.

          Jag förstår att det varit en obehaglig upplevelse men det löser sig självt ganska omgående. Inte värt att betala Anticimex för att ta bort ett gammalt getingbo när invånarna är döda.
           
          Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 24-10-2020, 07:44
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem sedan:
          08-11-2002
          Medlem nr: 296



          Försök hålla ut, det är snart över. Ni har ett stort getingbo någonstans i huset och nu håller samhället på att gå under. Drottningen har lämnat bygget eller dött och då blir arbetarna förvirrade och rumlar omkring ett tag tills de dör. Det går alldeles utmärkt att tejpa över alla eventuella hål in i huset, normalt har de en egen ingång direkt ut i det fria. En temporär lösning kan vara att sätta ut en skål med något sött i, saft eller liknande. Förhoppningsvis samlas getingarna där och många kommer att drulla i och drumkna.


          --------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

          Straight for ever. Cogito, ergo sum.
           
          Citera
          Joopis
          Inlägg 24-10-2020, 07:45
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 3
          Medlem sedan:
          23-10-2020
          Medlem nr: 93 069



          Hej Mjärden!

          All information är till hjälp. Usch va hemskt med ett jättestort getingbo. Ja jag var påväg att ringa Anticimex men sen kom jag på alla andra gånger de har varit här för getingar(haft dom här 1-3ggr året, dock utomhus) så har de velat att vi märker ut vart de går in/ut. Vet inte om de kan göra så mycket om jag inte själv vet vart de kommer ifrån ☹️ Ska ringa dom till veckan och höra med dom vad vi kan göra. Detta är ju ett övergående problem så det bästa kanske bara är att härda ut.

          Tack!
           
          Citera
          Joopis
          Inlägg 24-10-2020, 07:51
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 3
          Medlem sedan:
          23-10-2020
          Medlem nr: 93 069



          CITAT (Gossen Ruda @ 24-10-2020, 08:44) *
          Försök hålla ut, det är snart över. Ni har ett stort getingbo någonstans i huset och nu håller samhället på att gå under. Drottningen har lämnat bygget eller dött och då blir arbetarna förvirrade och rumlar omkring ett tag tills de dör. Det går alldeles utmärkt att tejpa över alla eventuella hål in i huset, normalt har de en egen ingång direkt ut i det fria. En temporär lösning kan vara att sätta ut en skål med något sött i, saft eller liknande. Förhoppningsvis samlas getingarna där och många kommer att drulla i och drumkna.


          Hej Gossen Ruda!

          Åh, precis den jag ville ha svar från hehe. Sett ett tidigare svar från dig här från fler med liknande problem men kände ändå att detta var inte HELT samma.
          Ok så bra att det går att tejpa. Förstår verkligen inte vart de kan komma in, har tejpat de ställen där de skulle kunna komma in men nej, det kom bara fler och fler. Nu är det ju på sluttampen men när vet man att det är safe...? Vi har så mycket getingar varje år men detta är första gången de kommer in på detta sättet.

          Tack för superbra svar!
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 16-04-2024, 11:50
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon