Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


          5 sidor V   1 2 3 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Roundup förbjuds, i detaljhandeln
          Betty
          Inlägg 10-12-2002, 16:52
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 14 536
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 14



          Hej! Jag var in på Råd&Rön´s hemsida idag och saxade detta:

          RoundUp tas bort
          Ogräsbekämpningsmedel med glyfosat klassas upp och tas bort från konsumentmarknaden.
          Ogräsbekämpningsmedel som innehåller glyfosat kommer att klassas upp. Hittills har vem som helst kunnat köpa och använda exempelvis RoundUp, men från 1 januari 2003 får det endast användas yrkesmässigt och särskild utbildning kommer att krävas. Syftet är att minska riskerna för negativa effekter, framför allt förorening av vatten.


          --------------------
          Norrbottenskusten zon 5-6



           
          Citera
          Berith
          Inlägg 10-12-2002, 17:05
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 15 282
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 18



          Du var inte med på gamla forumet...? biggrin.gif

          Där avhandlades detta ämne emellanåt och 'stöttes och blöttes' och ältades fram och tillbaka och diskuterades och en del var för och en del var emot... blink.gif


          --------------------
          ----<--<-@ Att dölja ett fel med en lögn är som att dölja en fläck med ett hål. @->-->----
           
          Citera
          Betty
          Inlägg 10-12-2002, 17:19
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 14 536
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 14



          rolleyes.gif Jag dök upp i augusti, strax efter er "Roundup-cirkus"...
          Helt ovetande om vad jag gav mej i på råkade jag nämna att jag använde gamla cigarettfimpar mot blomflugor i krukväxtjord... vilket liv det blev...
          Jag blev MYCKET medveten om vad som tycks om bekämpningsmedel i detta forum... huh.gif wub.gif ohmy.gif
          Tog mej en rejäl funderare på om jag verkligen skulle "vara med" ...
          Kom fram till att jag inte kunde låta bli!!!
          Men jag tänker inte ens andas om Blåkorn i rabatterna! sleep.gif


          --------------------
          Norrbottenskusten zon 5-6



           
          Citera
          Cilla
          Inlägg 10-12-2002, 17:20
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem sedan:
          04-11-2002
          Medlem nr: 126



          Men informationen om att förbudet snart är här tål att sättas ut oavsett om vi tidigare debatterat åsikterna om det!

          Men du Betty - var det inte mina snusmumrikar i spinnvattnet som bidrog till diskussioner om nikotinets skadeverkningar? Det trodde jag, eftersom jag annars håller mig till giftfri odling. För egen del tycker jag att det fanns bra argument för att skippa nikotinanvändning - den dag man blir nikotin-oberoende själv iallafall.

          Jag tror inte att forumet har EN åsikt om hur vi ska dra gränser för gifter i trädgårdarna. Själv tycker jag det är bra att forumet samlar alla sorter. Det finns alltid något nytt att lära - både för den som väljer att använda ett och annat blåkorn, snusmumrik eller annat - och för den som vill hitta alternativ.

          Men det är lättare att lysnna respektfullt på någon som argumenterar för något man inte tror på själv om man slipper personangrepp. Dem vill iallafall jag gärna slippa läsa.

          Cilla


          --------------------
           
          Citera
          Berith
          Inlägg 10-12-2002, 17:25
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 15 282
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 18



          Jaha, Betty, jaså det var du! Ja, dej kommer jag ihåg! laugh.gif


          --------------------
          ----<--<-@ Att dölja ett fel med en lögn är som att dölja en fläck med ett hål. @->-->----
           
          Citera
          Betty
          Inlägg 10-12-2002, 18:16
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 14 536
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 14



          Hej igen!
          Tog en titt på gamla forumet och såg att inlägget om spinnvatten skrev du, Cilla den 10:e oktober. Jag skrev om mina fimpar den 21:a oktober... smile.gif


          --------------------
          Norrbottenskusten zon 5-6



           
          Citera
          Cilla
          Inlägg 10-12-2002, 18:45
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem sedan:
          04-11-2002
          Medlem nr: 126



          Jag var kanske den skyldiga alltså...

          Men just den diskussionen upplevde inte jag som särskilt personangreppsmässig. Iallfall minns jag bara de delar som gav mig något. Det är en fördel att minnas det goda ibland!

          Cilla


          --------------------
           
          Citera
          Eva i Skåne
          Inlägg 10-12-2002, 22:00
          Länk hit: #8


          Medlem
          Antal inlägg: 24 744
          Medlem sedan:
          03-11-2002
          Medlem nr: 110



          Det är skönt att vi sluppit dessa hätska debatter i nya forumet. Först tyckte jag det var lite roligt att läsa, men snabbt blev angreppen för grova och debatten olustig.
          Vi måste acceptera att en gör på ett sätt och en på ett annat.
          Säkert är det några som skyndar ut och försöker få tag på en dunk round-up före nyår. unsure.gif
           
          Citera
          Ingrid på Västku...
          Inlägg 11-12-2002, 07:48
          Länk hit: #9


          Medlem
          Antal inlägg: 5 498
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 20



          Hihi - DET minns jag med väl ;-) för mig var det väldigt upplysande och informativt och jag lärde mig massor.

          Nåja -vi får välan se - det kommer säkerligen MER åsikter hit när folk upptcäker att den itn efinns i handeln längre, eller säljer handlarna ut sina lager nu ( mellandags rea hö hö hö)
          så den är totalt icke existerande efter nyåret ?
          Hälsar Ingrid
           
          Citera
          helull
          Inlägg 11-12-2002, 09:41
          Länk hit: #10


          Medlem
          Antal inlägg: 52
          Medlem sedan:
          04-11-2002
          Medlem nr: 116



          Visst håller jag med, i princip, att var och en ska få odla på det sätt den tycker är bäst. Men vad jag inte kan tolerera är att den som tar sig den friheten att använda RoundUp och andra bekämpningsmedel FÖRSTÖR ALLAS VÅRT GRUNDVATTEN!!!! mad.gif

          Faktum är att en tredjedel av alla kommunala grundvattentäkter här i Skåne är förorenade med bekämpningsmedel sad.gif .

          Finge jag välja mellan två glas vatten, ett med "rent" vatten och ett med vatten med aldrig så lite bekämpningsmedel i vet jag vad jag skulle välja, helt klart!


          --------------------
          Helena
          Småbrukare och mångsysslare

          Genom att odla deltager jag i den enorma väven av samspel mellan växter, djur, anden och materian i både natur och trädgård.
           
          Citera
          Ingrid på Västku...
          Inlägg 11-12-2002, 12:05
          Länk hit: #11


          Medlem
          Antal inlägg: 5 498
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 20



          Jaha där kom den ......
          Jag tycker minsann att om Roundup skall förbjudas så skall minsann itne bönderna heller få lov att använda det!
          Plus förbjud import av alla exotiska och andra frukter ifrån andra länder inom och utanför EU..... genom att köpa deras besprutade produkter uppmuntrar vi minsann till ökad användning.....och när vi ändå är i gång - alla som är emot användandet av Roundup - det finns nog inte en spannmålsprodukt vi konsumerar idag som inte är framställd med någon form av besprutning - så det undgår ingen! Inom landet som utanför landet.


          Ingrid (LOL!!! Kunde inte hålla mig ALLS!)
           
          Citera
          helull
          Inlägg 11-12-2002, 12:23
          Länk hit: #12


          Medlem
          Antal inlägg: 52
          Medlem sedan:
          04-11-2002
          Medlem nr: 116



          Ingrid - nej jag kunde inte heller hålla mig, och inte denna gång heller.

          Jag tycker du har gett utmärkta förlag med den nyanseringen att det visst finns spannmål, exotiska frukter och allt vad du vill som inte är besprutat, nämligen EKOLOGISKT , KRAV-kontrollerat och KRAV-märkt.

          Faktum är att tio procent av Sveriges odlingsmark (den inom jord- och trädgårdsbruk är den som finns med i den officiella statistiken) odlas UTAN BESPRUTNING.

          I gruppen "odlare" inbergiper jag givetvis ALLA som odlar, bönderna är väl odlare de med wink.gif också de i tropikerna som sliter på banaplantagerna? Fast vi njuter nog mer av vårt odlande än vad de gör...

          Jodå, jag har vigt mitt liv åt detta. Märks det på engagemanget? tongue.gif


          --------------------
          Helena
          Småbrukare och mångsysslare

          Genom att odla deltager jag i den enorma väven av samspel mellan växter, djur, anden och materian i både natur och trädgård.
           
          Citera
          ulfven
          Inlägg 11-12-2002, 13:30
          Länk hit: #13


          Medlem
          Antal inlägg: 58
          Medlem sedan:
          06-11-2002
          Medlem nr: 257



          Jag tycker det är skönt att förbudet kommer framför allt eftersom vi trots allt förväntas utöva vårt trädgårdintresse primärt som hobby. Visst bör hela användningen av dessa bekämpningmedel begränsas eftersom de inte fungerar som utlovat utan lever kvar och sprider sig men det känns rimligt att hobbyanvändarna får påbörja processen.

          Mvh/Ulfven


          --------------------
          Mvh/Ulfven, zon 2, www.kassander.com

          Cyniker är vad den naive kallar realisten...
           
          Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 11-12-2002, 19:02
          Länk hit: #14


          Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem sedan:
          08-11-2002
          Medlem nr: 296



          HURRA, nu var vi där igen!!!! Fram med pajerna, stenarna och gevären. Gräv skyttegravar och panga på.

          Nej, jag bara skämtade. Jag håller med i sak, var och en skall få göra som dom vill. Men tyvärr finns det självutnämnda överförmyndare som inte tillåter detta. Givetvis skall ingen få förstöra för andra men man skall inte måla fan på väggen bara för att man har hört talas om honom.

          Om nån skall lyckas förorena grundvattnet så får man nog vara bonde. Ingen trädgårdsägare med normalt förstånd kan använda så mycket Roundup att det kan nå grundvattnet. En annan sak är att exempelvis Roundup inte är farligt för människan i nån större utsträckning, förmodligen inte alls. Det är en annan sak med fiskar men fisktätheten i grundvattnet är väldigt låg.

          Sen måste man hålla isär olika ämnen. Det som hittats i grundvattnet i Sverige är gamla synder, Totex mm, inte Roundup. Kanske kommer man att hitta det där nån gång i framtiden, kanske inte. Men skyll inte på trädgårdsägarna i så fall.

          Och Ingrid, jag behöver inte fynda i julrean. Har bunkrat upp med 6 liter i förrådet. Koncentrat alltså. Räcker ett tag. laugh.gif


          --------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

          Straight for ever. Cogito, ergo sum.
           
          Citera
          Gunvor Nilsson
          Inlägg 11-12-2002, 19:50
          Länk hit: #15


          Medlem
          Antal inlägg: 1 439
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 19



          "När jag var ung fanns det inget som hette miljö", sa´gamla farmor.
          Det var innan moderna miljögifter uppfunnits!


          --------------------
          user posted image
           
          Citera
          Cilla
          Inlägg 11-12-2002, 19:54
          Länk hit: #16


          Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem sedan:
          04-11-2002
          Medlem nr: 126



          Jag tror inte på fullaste allvar att någon kan vilja att alla ska få odla som de vill eller välja vilka ämnen som helst i grannträdgårdarna.

          Frågan är väl hur man ställer sig till de medel som finns i handeln och som är eller har varit tillåtna. Vilka gränser vi drar var och en för sig och på vilka grunder. Samt i andra hand - vad vi tycker att grannen ska välja.

          Det vore skönt i detta forum om vi enkom kunde skylla på bönderna. Nu är det inte så, inte ens med glyfosaten från Roundup som man hittat i dricksvattnet. Grundvattensforksarna tror att det mesta som hamnar där gjort det där medlet använts i stora koncentrat. Där jorden hinner inte ta upp och bryta ned medlet. Grusgångar, plattsättningar, närhet till dagvattenledningar har nämnts.

          Trädgårdsodlare använder långt högre koncentrationer än bönderna. T ex räcker en av koncentratflaskorna till 500 kvm. För de flesta trädgårdsägare är detta i stort sett hela trädgården. Det är ingen nyhet att man överdoserar.

          Jag vet fortfarande inte vilka forskningsrapporter du förlitar dina teorier på Åke. Men de som forskarna tog fram angående glyfosat i dricksvattnet och som gjorde att Kemikalieinspektionen drev att medlet skulle förbjudas för hobbyodlare var glyfosat från Roundup, Monsantos produkt. De har patent på glyfosat, och det och dess nedbrytningsprodukter är inte särskilt svåra att känna igen i dricksvattnet.

          Att medlet sedan borde ifrågasättas över huvud taget håller jag med om. Men också att det är svårare att ersätta det i yrkesmatodlingen än i hobbyodlingarna.

          Cilla


          --------------------
           
          Citera
          *Felix matte*
          Inlägg 11-12-2002, 20:35
          Länk hit: #17


          Medlem
          Antal inlägg: 14 005
          Medlem sedan:
          27-11-2002
          Medlem nr: 429



          Eftersom jag inte har mer än ett par blombänkar att odla i utomhus så vet jag inte så mycket om bekämpningsmedel mm.
          Tror ändå att vi, ofta utan att vara medveten om det, "fyller på" med gifter.
          Ang. biltvätt får man ju veta att det skall göras på grus eller gräs. Ej på asfalt eftersom tvättvattnet och det som finns där far ner osilat i dagvattenbrunnarna.
          Vi körde bilen på gräsmattan och tvättade den med Supertvätt.
          Bilen blev ren, blank och fin och ingen påverkan såg vi på gräsmattan.
          Inte förrän nästa vår kom chocken. Det fanns inget gräs där bilen tvättats.
          Där var brunt och dött, en lite större yta än vad bilen upptog.
          Vi luckrade upp lite och fyllde på med ny jord och sådde gräsfrö som så småningom gav nytt gräs.
          Vem vet när dessa ämnen når grundvattnet. Det torde vara fler än vi som använder den tvätten.
           
          Citera
          Gunvor Nilsson
          Inlägg 11-12-2002, 21:31
          Länk hit: #18


          Medlem
          Antal inlägg: 1 439
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 19



          Vilken tur vi har då - vi får inte slösa vatten på biltvätt på vår tomt!!!! Får fixa det i biltvätten i stan.
          Vi har grön gräsmatta (läs mossmatta).


          --------------------
          user posted image
           
          Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 11-12-2002, 22:01
          Länk hit: #19


          Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem sedan:
          08-11-2002
          Medlem nr: 296



          Beträffande biltvätt tycker jag det låter som kvalificerat vansinne att tvätta på gräsmattan!!! Var kommer detta råd ifrån? Tvättmedelslösning går alldeles utmärkt att använda för att ta bort ogräs mellan betongplattor. Biltvätt skall göras på biltvättar, automatiska eller gör-det-själv-anläggningar. Eller som jag på gatan. Men jag vet att i mitt gamla bostadsområde är inte dag och spillvatten separerat så allt hamnar i reningsverket!

          Cilla! Vad min granne använder för medel struntar jag i faktiskt. Så länge det inte påverkar min trädgård eller miljön omkring. Det är bra att engagera sig men man skall inte gå över gränsen, varken bildligt eller i verkligheten.

          Vad menar du att trädgårdsodlarna använder högre koncentration?? Det står på förpackningen hur man skall blanda, bara att läsa innantill. Köper man en förpackning som räcker till 500 kvm så betyder det väl inte att man skall använda allt på en gång? Förpackningarna är inte av engångstyp.

          Beträffande bönder/trädgårdsodlare så är förutsättningarna helt olika. Jag går med en handspruta och sprutar bara på exempelvis kirskålsbladen, inte emellan. Det skulle inte funka på ett sädesfält på några hundra ha. Bonden måste spruta så mycket att det som skall bort verkligen dör vilket givetvis betyder att även samma mängd hamnar där det inte behövs, mellan ogräset. Och givetvis med lite överlappning för att vara säker på att allt blir besprutat. Direkt minst dubbel dos där.

          Beträffande glyfosfat i dricksvatten så visst har det hittats där på några ställen. Bara i jordbruksområden. Med en viss reservation för att jag inte vet allt. Inte ens jag! Man har hittat andra ämnen i städernas dricksvatten men inte glyfosfat. Förresten var det nog kommunerna själva som vräkte ut mest Totex exempelvis. Samma reservation som ovan. Vad hjälper det då att förbjuda hemodlarna att köpa??? En piss i Östersjön? En fjärt i världsrymden?

          Att man går på hemodlarna och inte bönderna beror på vilket ramaskri det senare alternativet skulle utlösa. Dessutom skulle det inte funka vilket du själv också skriver. Hemodlarna förväntas vara tysta och snälla och lyda order. Dessutom smög myndigheterna igenom beslutet mer eller mindre. Fast det kvittar, beslutet var fattat innan remisserna gick ut.

          Nu skall Gossen sova. God natt.


          --------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

          Straight for ever. Cogito, ergo sum.
           
          Citera
          Eva i Skåne
          Inlägg 11-12-2002, 22:14
          Länk hit: #20


          Medlem
          Antal inlägg: 24 744
          Medlem sedan:
          03-11-2002
          Medlem nr: 110



          Jag vill inte blanda mig i någon strid mellan "onda och goda", men jag vill gärna ha lite roundup till kirskålen och brännässlorna. Jag kommer att försöka köpa en dunk innan nyår.Jag känner mig inte som miljöförstörare för det. Den kommer räcka flera år hos mig.
           
          Citera

          5 sidor V   1 2 3 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 19-04-2024, 08:52
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon