Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Frön från egna tomater
          Mjärden
          Inlägg 25-08-2021, 23:25
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 2 400
          Medlem sedan:
          10-10-2013
          Medlem nr: 79 127



          Jag odlar tomater både på balkongen och i kolonilott. På grund av det svala vädret sista tiden har inte tomaterna mognat än och jag befarar att de inte hinner mogna innan säsongen är över. Jag har bla en stor "Karelin" som jag gärna skulle vilja ta frön ifrån inför kommande års tomatodling, men den är fortfarande grön.
          Min fråga är om man kan ta frön från en grön tomat för utsäde till kommande år eller måste den vara röd och mogen ?
           
          Citera
          RibesRubusVitis
          Inlägg 26-08-2021, 02:26
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 2 117
          Medlem sedan:
          15-12-2005
          Medlem nr: 6 842



          Grobarheten ökar ju mognare tomaterna är. Hinner du inte skörda före frosten bör du ta in frukterna och låta dem mogna så länge det går innan du öppnar dem och plockar ur fröna.
           
          Citera
          Mjärden
          Inlägg 26-08-2021, 16:20
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 2 400
          Medlem sedan:
          10-10-2013
          Medlem nr: 79 127



          CITAT (RibesRubusVitis @ 26-08-2021, 03:26) *
          Grobarheten ökar ju mognare tomaterna är. Hinner du inte skörda före frosten bör du ta in frukterna och låta dem mogna så länge det går innan du öppnar dem och plockar ur fröna.

          Tack, har tänkt lite i de banorna. Just den här ryska tomatsorten fick jag av en bekant, som i sin tur fått frön från en inflyttad i Sverige. Tomaterna blir väldigt stora och han har döpt dem efter den store brottaren Karelin, oslagbar
          i de stora mästerskapen.
           
          Citera
          ettavgudsbarn
          Inlägg 01-09-2021, 22:23
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 51
          Medlem sedan:
          18-08-2021
          Medlem nr: 95 227



          du kan förlänga "den officiella säsongen" med att bygga växthus runtomkring plantorna (går med stavar från naturen och/eller Herren, samt plastfolie från Biltema) och även genom att ha kompostfunktion i jorden, dvs slänga i mat och skit undertill så det värms upp lite - afaik.

          har själv massor av blommande tomatplantor just nu i V:A götaland och jag är en total amatör men det sägs även att tomater "blir röda" fortare om det är en redan mogen vid deras sida. och "av en tillfällighet" så fick jag en jobbig "grön" en som visserligen verkade vilja ändra sig till rött precis när jag påbörjade mitt experiment, till att bli rätt röd på bara ett par dagar genom att lägga en köpe-svensk tomat bredvid plantan. ovanför marknivån bör väl tilläggas.

          dessutom finns det ett ord "eftermognad" som jag förstått används en hel del om tomater.

          Redigerat av ettavgudsbarn: 01-09-2021, 22:27
          Bifogade fil(er)
          Bifogad fil  7tvDszq.png ( 31.36k ) Antal nedladdningar: 5
           
           
          Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 02-09-2021, 05:39
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 18 591
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 31



          Täck med fiberduk ifall det är kallt just nu tittar man på långtidsprognosen så verkar sommaren komma tillbaka nästa vecka här i stockholm kan det bli uppåt 23-24grader enligt YR


          --------------------
          Mvh Åsa


          Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)
           
          Citera
          Mjärden
          Inlägg 02-09-2021, 22:29
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 2 400
          Medlem sedan:
          10-10-2013
          Medlem nr: 79 127



          Den stora börjar bli lite svart vid skaftet, så frågan är om det inte är bäst att ta in den. Jag kunde lägga den vid några äpplen, som avger etylen, som får tomater att mogna snabbare
           
          Citera
          August
          Inlägg 03-09-2021, 07:48
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 129
          Medlem sedan:
          16-03-2008
          Medlem nr: 14 654



          Att skalet blir rödfärgat och att köttet blir mera smakligt är inte detsamma som att fröerna mognat och blivit grobara. Man kan inte snabba på fröutvecklingen med hjälp av etylen eller "eftermognad" i köket. Det hindrar inte att även gröna tomater kan innehålla grobara frön. Det är många frön som mognar fram innan frukthöljet är färdigutvecklat.
           
          Citera
          Mjärden
          Inlägg 10-09-2021, 19:35
          Länk hit: #8


          Medlem
          Antal inlägg: 2 400
          Medlem sedan:
          10-10-2013
          Medlem nr: 79 127



          Då kanske det är bättre att ta frön från en av de gröna jag har i miniväxthuset på balkongen, de ser friska och fina ut.
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 16-04-2024, 20:10
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon