Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Beskära ett misshandlat äppelträd?
          maggan i Falun
          Inlägg 07-08-2014, 18:51
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 7
          Medlem sedan:
          21-04-2008
          Medlem nr: 15 470



          Jag bor i ett bostadsområde där någon beskar ett av äppelträden på gården förra hösten. Det var ett bedrövligt arbete. Jag är ingen expert men har gått kurs i beskärningar några gånger och tycker det är kul, men det här äppelträdet har någon alltså tagit motorsågen och bara kapat det rätt av lite här o där och jag ser ju hur illa det blev. Trädet är ca 20 år gammalt och har nog aldrig beskurits innan. Det tog halva sommaren innan trädet överhuvudtaget visade nåt tecken på liv, det såg helt dött ut innan. Nu är det förstås tusentals vattenskott, som kvastar längst ut på tjocka grenar.
          Frågan är nu om man vågar beskära det på rätt sätt, eller om det faktiskt måste vila lite det här året? Konstigt nog har dom fortfarande lämnat trädet ganska högt, så det skulle bli svårt att bara ta bort lite vattenskott, vilket ju brukar vara ganska enkelt att bryta bort. Trädet skulle behöva beskäras efter konstens alla regler så det får en fin form och fin tillväxt hädanefter - men frågan är hur mycket det tål, om det tål två såna svåra behandlingar åren efter varann?
          Vad tror ni?
           
          Citera
          Bassam
          Inlägg 08-08-2014, 01:08
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 7 985
          Medlem sedan:
          04-10-2007
          Medlem nr: 12 723



          Hej



          Nu kan du ta bara vattenskott inte mera. för att rötter blir stor men krona är små om du beskära mera ska bli mera vattenskott.

          H.Bassam

           
          Citera
          maggan i Falun
          Inlägg 08-08-2014, 08:42
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 7
          Medlem sedan:
          21-04-2008
          Medlem nr: 15 470



          Så du menar att det är bättre att vänta tills nästa år att beskära trädet ordentligt? Det går inte att ta bort vattenskotten nu då trädet är för högt tyvärr.
           
          Citera
          CillaM
          Inlägg 08-08-2014, 13:11
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 3 419
          Medlem sedan:
          21-01-2005
          Medlem nr: 4 901



          Såna här stackars misshandlade träd dör. Det tar tid, några år men sedan så är det ett faktum. Jag skulle ta bort det och plantera ett nytt.
           
          Citera
          maggan i Falun
          Inlägg 08-08-2014, 21:25
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 7
          Medlem sedan:
          21-04-2008
          Medlem nr: 15 470



          Trädet är ju inte mitt så det får föreningen bestämma i så fall. Därför vore det vore roligt att iallafall försöka få nån ordning på det tänker jag. Det vore ju tråkigt om det dör, det är ju ganska stort nu. Äppelträd brukar ju vara ganska tåliga annars. Ett annat äppelträd här frös för några år sen, men det kom tre små skott längst ner iallafall. Nu är trädet stort igen, jag tog ett av de tre stammarna, så nu är det två stammar, men jättefint och bär mycket frukt, så nog tål äppelträd en del. Jag har lite svårt att tro att det här misshandlade trädet dör så "enkelt" som en felbeskärning.
           
          Citera
          Huggorm
          Inlägg 09-08-2014, 05:52
          Länk hit: #6


          Moderator
          Antal inlägg: 18 359
          Medlem sedan:
          27-01-2007
          Medlem nr: 9 009



          De dö inte på det viset. Vad som kan hända är att det går in röta i stammen från de stora snittytorna, och sedan blir stommen allt svagare. Till slut blåser trädet omkull i någon storm.

          Men som du varit inne på tidigare kan du glesa ut mellan vattenskotten. Jag vet inte om det är lämpligt att göra det redan i år eller om du bör vänta till nästa höst.
           
          Citera
          Katarina H
          Inlägg 24-08-2014, 21:31
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 209
          Medlem sedan:
          04-11-2002
          Medlem nr: 119



          Har du någon bild? Jag tror att trädet kan återhämta sig, men svårt att säga utan att se hur det ser ut.


          --------------------
          Katarina
           
          Citera
          Katarina H
          Inlägg 24-08-2014, 21:40
          Länk hit: #8


          Medlem
          Antal inlägg: 209
          Medlem sedan:
          04-11-2002
          Medlem nr: 119



          Har du någon bild? Jag tror att trädet kan återhämta sig, men svårt att säga utan att se hur det ser ut.


          --------------------
          Katarina
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 28-04-2024, 22:23
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon