Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Tips för mitt gamla fläderträd
          matknu
          Inlägg 17-11-2018, 15:53
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 6
          Medlem sedan:
          29-04-2014
          Medlem nr: 79 886



          Hej,
          Har ett gammalt fläderträd som är ganska högt (5-6 m) och de första två m är bara tjock förvedad stam. Några grenar är döda och trädet är inte så snyggt. Jag har läst att det kommer nya skott om man kapar fläder men undrar om det gäller min grova stam? Se bifogad bild. Jag vill helst såg ner det så att en halv meter sticker upp och undrar om det är rätt eller om det är ett säkert knep för att få död på det?
          /M
          Bifogade fil(er)
          Bifogad fil  20181117_154247.jpg ( 545.17k ) Antal nedladdningar: 54
           
           
          Citera
          Huggorm
          Inlägg 17-11-2018, 18:25
          Länk hit: #2


          Moderator
          Antal inlägg: 18 359
          Medlem sedan:
          27-01-2007
          Medlem nr: 9 009



          Fläder blir aldrig speciellt gammal, men som sagt kan man föryngra genom att kapa. Jag tror knappast den dör om du kapar på en halvmeter men gör det helst under tidig vår, för man får mest skottbildning då. Fläder är ju väldigt tidig med att slå ut så mars kan vara lämpligt, det skall göras innan löven kommer och gärna innan knopparna börjar svälla. Har du några små kvistar eller skott som kommer från basen så låt dom vara kvar som "dragare" för att ytterligare öka chansen att lyckas. Sedan kommer det säkert ändå gå röta i den där grova stammen men det spelar inte så stor roll på ett buskträd som fläder om den blir ihålig
           
          Citera
          matknu
          Inlägg 19-11-2018, 21:08
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 6
          Medlem sedan:
          29-04-2014
          Medlem nr: 79 886



          CITAT (Huggorm @ 17-11-2018, 18:25) *
          Fläder blir aldrig speciellt gammal, men som sagt kan man föryngra genom att kapa. Jag tror knappast den dör om du kapar på en halvmeter men gör det helst under tidig vår, för man får mest skottbildning då. Fläder är ju väldigt tidig med att slå ut så mars kan vara lämpligt, det skall göras innan löven kommer och gärna innan knopparna börjar svälla. Har du några små kvistar eller skott som kommer från basen så låt dom vara kvar som "dragare" för att ytterligare öka chansen att lyckas. Sedan kommer det säkert ändå gå röta i den där grova stammen men det spelar inte så stor roll på ett buskträd som fläder om den blir ihålig


          Tack Huggis!
          Friskt vågat hälften vunnet.
          Då choppar jag ner trädet i mars smile.gif
          /M
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 29-03-2024, 16:25
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon