Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

          2 sidor V  < 1 2  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Vete orsakar läckande tarm hos alla!
          pejori
          Inlägg 21-01-2014, 21:17
          Länk hit: #21


          Medlem
          Antal inlägg: 19 528
          Medlem sedan:
          12-01-2004
          Medlem nr: 2 682



          Första länken igen.

          http://roberthahn2011.wordpress.com/2011/0...utism-och-adhd/




          CITAT (kerstin z5-6 @ 21-01-2014, 21:11) *
          På just detta saknas evidensbaserad forskning , det ska handla om att i fallet gluten kan allergener passera en skadad tarmbarriär och ge upphov till, eller förvärra autoimmuna tillstånd och allergier.

          Alltså inte om att även tarmbakterier kan ta sig ut.

          Det rör sig alltså om nya rön inom alternativmedicinsk forskning.


          Onekligen ett intressant ämne.

          Hur mycket av "modern mat", skadar oss och våra barn i längden egentligen?

          Finns det ett samband med högre halter av mjölk och veteprotein i blodet hos autistiska och bokstavs barn, lär det komma fram snart.

          Forskning pågår, men det tar väl tid att få ett hållfast material.


          --------------------
          Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare.
          Bor i zon 2
           
          Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 21-01-2014, 21:36
          Länk hit: #22


          Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem sedan:
          08-11-2002
          Medlem nr: 296



          Så länge det inte finns mer vetenskapliga underlag kan jag varken tro eller avfärda teorierna. Just att glutenbitarna skulle kunna passera från tarmen och in i blodomloppet låter märkligt. Får man ett sår i tarmsystemet läcker blod UT i tarmen, hur skulle det kunna passera ämnen åt andra hållet? Trycket i blodomloppet är väl högre än i tarmen. Födoämnena som tas upp av tarmen går genom cellerna i tarmväggen som aktivt tar upp dessa.


          --------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

          Straight for ever. Cogito, ergo sum.
           
          Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 21-01-2014, 21:49
          Länk hit: #23


          Medlem
          Antal inlägg: 21 879
          Medlem sedan:
          10-01-2003
          Medlem nr: 559



          CITAT (Gossen Ruda @ 21-01-2014, 21:36) *
          Så länge det inte finns mer vetenskapliga underlag kan jag varken tro eller avfärda teorierna. Just att glutenbitarna skulle kunna passera från tarmen och in i blodomloppet låter märkligt. Får man ett sår i tarmsystemet läcker blod UT i tarmen, hur skulle det kunna passera ämnen åt andra hållet? Trycket i blodomloppet är väl högre än i tarmen. Födoämnena som tas upp av tarmen går genom cellerna i tarmväggen som aktivt tar upp dessa.



          I detta fall skulle det alltså inte vara ett sår utan en tarm med högre semipermiabilitet än en normal tarm. Men därav min tveksamhet , tarmen kan öka intag av vatten -vid magsjuka o diarre , men inte åt motsatt håll. Vad jag vet.


          --------------------
          Kerstin

          Ut sementem feceris, ita metes
          (Cicero)
           
          Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 21-01-2014, 22:12
          Länk hit: #24


          Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem sedan:
          08-11-2002
          Medlem nr: 296



          CITAT (kerstin z5-6 @ 21-01-2014, 21:49) *
          I detta fall skulle det alltså inte vara ett sår utan en tarm med högre semipermiabilitet än en normal tarm. Men därav min tveksamhet , tarmen kan öka intag av vatten -vid magsjuka o diarre , men inte åt motsatt håll. Vad jag vet.

          Just så. Vätska i olika former tillsätts i magsäcken och tolvfingertarmen från exempelvis gallan och bukspottskörteln men sen är det stopp. Bara uppsug. Därav min uppfattning om flum, jag får inte ihop den biten.


          --------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

          Straight for ever. Cogito, ergo sum.
           
          Citera
          theseraphim
          Inlägg 21-01-2014, 22:59
          Länk hit: #25


          Medlem
          Antal inlägg: 2 494
          Medlem sedan:
          15-02-2008
          Medlem nr: 14 081



          Det är alternativmedicinsk forskning så ta det för vad det är sen att vissa mår dåligt av gluten är inget nytt men det är dock något annat. Det har ju forskats mycket inom vanlig medicin om detta och där finns inget som stöder denna forskning så vitt jag vet. Inte för att all alternativmedicin är flum men inom denna ingår ju de som hävdar att de botar cancer med naturläkemedel o akupunktur vilket är bluff o båg och borde förbjudas.
           
          Citera
          *Stintan*
          Inlägg 21-01-2014, 23:12
          Länk hit: #26


          Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem sedan:
          04-08-2005
          Medlem nr: 6 301



          Tänk om alla var lika skeptiska till alla tillsatsämnen och skit som stoppas i vår mat också. Det finns folk som haft långvariga diarréer som faktiskt blivit hjälpta av att sluta äta vitt mjöl. Alternativet för många kanske hade varit livslångt intag av cortison. Hur kul är det? Det är väl jättebra om man kan komma fram till vad som kan orsaka en massa sjukdomar.

          Sen undrar jag vad det är för fel med alternativmedicinsk forskning?

          Edit / ändrat ordet istället till också



          Redigerat av *Stintan*: 22-01-2014, 00:47


          --------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
           
          Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 22-01-2014, 00:21
          Länk hit: #27


          Medlem
          Antal inlägg: 21 879
          Medlem sedan:
          10-01-2003
          Medlem nr: 559



          CITAT (*Stintan* @ 21-01-2014, 23:12) *
          Tänk om alla var lika skeptiska till alla tillsatsämnen och skit som stoppas i vår mat istället. Det finns folk som haft långvariga diarréer som faktiskt blivit hjälpta av att sluta äta vitt mjöl. Alternativet för många kanske hade varit livslångt intag av cortison. Hur kul är det? Det är väl jättebra om man kan komma fram till vad som kan orsaka en massa sjukdomar.

          Sen undrar jag vad det är för fel med alternativmedicinsk forskning?



          Inget alls , men så länge det inte är en oberoende undersökning eller bevisat på annat sätt är det svårt att ta för givet. Många bra saker har upptäckts via detta sätt så jag tar inte ställning i huruvida det är sant eller inte.


          --------------------
          Kerstin

          Ut sementem feceris, ita metes
          (Cicero)
           
          Citera
          Piccante
          Inlägg 22-01-2014, 00:39
          Länk hit: #28


          Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem sedan:
          02-01-2006
          Medlem nr: 6 891



          Självklart skam an ha en sund skepticism gentemot "sanningar" som publiceras då det ofta saknas långtidsstudier och det kan vara små grupper man har undersökt. Nu är ju bloggaren i ursprungsinlägget Fil. mag i biomedicin och vetenskapsjournalist. Lite oklart om han forskar än men han skriver i sin bio att han har forskat vid Karolinska. Så han borde ju kunna citera forskning bättre än de gör på Aftonbladet.
          Läser man originalartikeln så är den publicerad på PubMed som är en vetenskaplig databas som man brukar referera till när det gäller forskning inom medicin. Artikeln publicerades i Scandinavian Journal of Gastroenterology 2006. Så jag vet inte om man ska avfärda artikeln som "alternativvetenskap"?


          Abstract till artikeln.


          --------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!
           
          Citera
          pejori
          Inlägg 22-01-2014, 17:20
          Länk hit: #29


          Medlem
          Antal inlägg: 19 528
          Medlem sedan:
          12-01-2004
          Medlem nr: 2 682



          Det är ju inte direkt livsfarligt att prova med vete och/eller mjölkfri diet, om man nu mår lite skit och ingen kan säga vad det beror på. dunno.gif

          Man behöver ju inte ha en allergi för att reagera, det räcker med en överkänslighet.




          --------------------
          Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare.
          Bor i zon 2
           
          Citera
          Jubbe063
          Inlägg 22-01-2014, 18:35
          Länk hit: #30


          Medlem
          Antal inlägg: 1 578
          Medlem sedan:
          27-02-2011
          Medlem nr: 40 199



          CITAT (pejori @ 22-01-2014, 17:20) *
          Det är ju inte direkt livsfarligt att prova med vete och/eller mjölkfri diet, om man nu mår lite skit och ingen kan säga vad det beror på. dunno.gif

          Man behöver ju inte ha en allergi för att reagera, det räcker med en överkänslighet.


          Precis det jag gjort. Äter inga spannmål alls, inget ris heller för den delen. Inga mejeriprodukter heller.
           
          Citera

          2 sidor V  < 1 2
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):


           

          Enkel version Datum och tid: 28-03-2024, 21:35
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon