Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


          > Varför dör alla mina rosmarin?
          gummigutta
          Inlägg 12-05-2007, 19:16
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 17
          Medlem sedan:
          13-04-2006
          Medlem nr: 7 407



          Jag köpte en jättefin planta med rosmarin på trädgårdsmässan i stockholm häromsisten, i ganska väl tilltagen kruka. Den står i ett köksfönster ovanpå ett element som inte är på, läget är väst skulle jag tro. Men den börjar se för risig ut, bladen längst ner ramlar av och övriga blad håller på och vissnar ihop och ramlar väl snart av dom med skulle jag tro (har tyvärr inga bilder). Vad gör jag för fel, ska jag plantera om den? Flytta den till soligare läge? Vattna mer? Göda? Hur sköter man en rosmarin egentligen? Ska jag klippa in grenarna lite? Det är inte första rosmarinen jag har ihjäl utan kanske den 3e-4e..... lite pinsamt...
           
          Citera
           
          Nytt inlägg
          Svar (1 - 12)
          Fenja
          Inlägg 12-05-2007, 20:22
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 11 272
          Medlem sedan:
          27-02-2004
          Medlem nr: 2 892



          Troligen är den uppdragen i ett växthus och lider nu av chock i inomhusklimatet och av ljusbristen. Ska du förvara den efter sommaren så fordras ett SVALT utrymme med max 10 grader. Avhärda den och låt den sedan stå ute och täck med fiberväv vid risk för nattfrost så repar den sig säkert. En ny kruka skadar säkert inte, då den troligen är fullt med rötter i den du köpte den i.
          Mvh
          Fenja


          --------------------
          "För länge sen dyrkade Egyptierna katten som en gud.
          Det har katten aldrig glömt."
           
          Citera
          cecland
          Inlägg 12-05-2007, 20:27
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 59
          Medlem sedan:
          22-04-2007
          Medlem nr: 9 932



          Rosmarin trivs bra i full sol i torra lägen. Så du ska nog inte vattna mer i alla fall. Kanske vattna mindre? Och gärna mer sol också. Rosmarin överlevde ute på balkongen hos mig (österläge) förra sommaren, men blommade inte. Övervintring inne funkade inte bra för mig. Så det kanske inte är bra att ha dom inne överhuvud taget? I år har jag inga rosmarin, kom på att jag inte tycker om rosmarin trots allt.


          --------------------
          Cecilia i Karlstad, zon 3
          Odlar på skuggig österbalkong
           
          Citera
          myy
          Inlägg 12-05-2007, 20:41
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 337
          Medlem sedan:
          18-03-2007
          Medlem nr: 9 398



          Bara apropå övervintringen: jag har min frösådda rosmarin i matsalen, sval, men inte under 10 grader. Den är frisk.De i växthuset har däremot dött under våren (glömt vattna, tror jag). Den jag har kvar får flytta ut i juni.
           
          Citera
          noora
          Inlägg 13-05-2007, 18:56
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 1 699
          Medlem sedan:
          03-02-2003
          Medlem nr: 678



          Jag har lyckats övervintra rosmarin inne i rumstemperatur. Jag planterade den i större kruka i sandblandad jord (rejält med sand!). Jag toppade grenarna Periodvis började den "barra" och en del grenar dog, men det kom nytt på de överlevande grenarna så att på våren var rosmarinen ändå större än den var innan vintern.

          Men bäst trivs den svalt och ljust, jag ställde två plantor nere i källaren under lysrören där jag drar upp plantor och där trivs dom utmärkt.


          --------------------
          Noora - med trädgård i Tullinge, zon 2-3
          Nooras Örtagård - min webbsida om örter
           
          Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 13-05-2007, 19:13
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem sedan:
          13-08-2005
          Medlem nr: 6 358



          skötsel

          plantera om den och sätt ut den ,,, men jag skulle nog köpt en ny om jag var du och satt ut den nya direkt . sen har du den ute tills frosten kommer gärna flera nätter med -5c . och sen in i vinterförvaring +5c 0c och MAX +10c på DAGEN för att den ska trivas som bäst och sova djupt . sen i mars nånting så sätter du ut den i norr och skyddar om det blir under -5c sen i maj kan du flytta den ljusare . och ingen gödning mer än kogödsel och så mycket vatten men låt torka upp , i vilken zon bor du i ? i zon 1-2 kan man ha rosmarin på friland i söderläge och där har man den väldränerat och lindar in plantan i skydd när det går under -10c . sen så skyddar man mot vårsolen .
           
          Citera
          Bee
          Inlägg 16-05-2007, 21:20
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 2 496
          Medlem sedan:
          27-01-2006
          Medlem nr: 7 002



          Den här frågan/tråden har jag funderat över ett tag. VIsst har jag haft rosmarin i kruka utomhus - dom har samtliga dött - men hallå, man har väl rosmarin för att äta upp?? Dom plantor jag köper överlever inte min ugn länge, kvist efter kvist åker in i ugnen bland klyftad potatis och olivolja och så var dom inte mer! Jag håller dom inte vid liv annat än för att "äta upp" dom, dvs ha dom till matlagning (helst i ugnen - det doftar ljuvligt)


          --------------------
          Rensar ogräs i sydligaste Bohuslän, ett blåshål i zon 2-3
           
          Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 16-05-2007, 21:27
          Länk hit: #8


          Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem sedan:
          13-08-2005
          Medlem nr: 6 358



          min har jag till prydnad och för blommorna är så fina och för att den är såå torktålig vilket behövs vara om man blir planterad hos mig
           
          Citera
          Österläge
          Inlägg 18-05-2007, 13:01
          Länk hit: #9


          Medlem
          Antal inlägg: 1 073
          Medlem sedan:
          17-07-2006
          Medlem nr: 8 205



          CITAT (Bee @ 16-05-2007, 22:20) *
          Den här frågan/tråden har jag funderat över ett tag. VIsst har jag haft rosmarin i kruka utomhus - dom har samtliga dött - men hallå, man har väl rosmarin för att äta upp?? Dom plantor jag köper överlever inte min ugn länge, kvist efter kvist åker in i ugnen bland klyftad potatis och olivolja och så var dom inte mer! Jag håller dom inte vid liv annat än för att "äta upp" dom, dvs ha dom till matlagning (helst i ugnen - det doftar ljuvligt)


          Joo, fast om man sköter den så blir den ju större o då kan man både ta av den för att äta och ha den kvar, så man får mer o mer... Jag brukar klippa av kvistar o så växer det ut nya, dessutom förgrenar den sig där man klippt så den blir buskigare. Jag beklagade mig för min mor att min rosmarin inte hade klarat vintern, men hon sa att hon har då aldrig lyckats övervintra rosmarin... Så det är kanske inte så konstigt! Dock dog även min dragon o det ska den väl inte göra, men det är en annan tråd... wink.gif


          --------------------
          Liten trädgård i nordöstra Göteborg, zon 2.

          Kika gärna in på min blogg! www.timjanoakleja.wordpress.com
           
          Citera
          gummigutta
          Inlägg 20-05-2007, 20:49
          Länk hit: #10


          Medlem
          Antal inlägg: 17
          Medlem sedan:
          13-04-2006
          Medlem nr: 7 407



          hej alla!

          Nu har jag planterat ut min rosmarin i kryddlandet, vi får se hur det går, den har inte gett upp helt än iallafall. Om den klarar sommaren så gräver jag upp den till hösten och tar in den, eventuellt i garaget. Bor i stockholm, tror det är zon 2-3 här troligen 3 just där vi bor och har lerjord, så det ska bli spännande att se hur den klarar sej. Får hålla efter dragonen och citronmelissen som växer intill. Är inte så förtjust i rosmarin som krydda men tycker att växten är himla fin.

          mvh GG
           
          Citera
          soulfire
          Inlägg 07-06-2007, 18:52
          Länk hit: #11


          Medlem
          Antal inlägg: 97
          Medlem sedan:
          20-02-2006
          Medlem nr: 7 106



          Jag köpte halvrisiga rosmarinplantor på Plantagen för 10 kr styck, som jag ska ha att äta på. Jag har satt dem i karantän (tyckte alla växter på plantagen såg rätt ofräsha ut) men de har blivit jättepigga! Jag brukar göra så -äta på lite billigare och satsa på störe plantor som jag låter bli lite stöddigare innan jag skördar.
          Men jag har mina kryddor till mat, sen sen att man får fantastisk blommning, vackra blad, doft och charmiga bin- det gör ju ingenting smile.gif


          --------------------
          ***************
          toktomt på österlen zon 1 och 2
           
          Citera
          ingves
          Inlägg 03-01-2010, 15:24
          Länk hit: #12


          Medlem
          Antal inlägg: 1
          Medlem sedan:
          03-01-2010
          Medlem nr: 27 225



          Jag har en uppstammad rosmarin som är 6-7 år gammal. Den står utomhus från tidig vår tills frosten kommer på hösten. Vintern tillbringar den i ett ouppvärmt uterum, där det fryser till ibland. Den trivs utmärkt och är 1,5 meter hög och lika stor i omkrets. I år har vi klätt den till julgran med ljus, glitter och kulor, och stjärna i toppen. Den får mycket vatten på sommarhalvåret, men på vintern får den minimalt. Den blommar rikligt ibland, förra vintern var den full med blommor i januari-februari, och nu är den full med knoppar. Jag tror inte man ska pyssla om rosmarin för mycket, den klarar sig bra på egen hand.
           
          Citera
          Myosotis
          Inlägg 07-01-2010, 19:19
          Länk hit: #13


          Medlem
          Antal inlägg: 19 793
          Medlem sedan:
          30-09-2007
          Medlem nr: 12 674



          CITAT (ingves @ 03-01-2010, 15:24) *
          ...I år har vi klätt den till julgran med ljus, glitter och kulor, och stjärna i toppen...

          w00t.gif Men vad häftigt!! Har du ingen bild på det?


          --------------------
          Det ska gå.

           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 28-03-2024, 23:47
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon