Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


          24 sidor V  « < 19 20 21 22 23 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Inspirationstråd för oss med balkong
          FannyL
          Inlägg 01-07-2012, 21:57
          Länk hit: #401


          Medlem
          Antal inlägg: 4
          Medlem sedan:
          10-06-2012
          Medlem nr: 76 336



          Tack så mycket! biggrin.gif
          Jag köpte det för något år sedan i en liten affär i Varberg, Östra Tullhuset heter den. Finns MASSOR med roliga saker där, stället är helt proppfullt verkligen biggrin.gif rekommenderas om man har vägarna förbi!

          smakprov http://loppisskattkammaren.blogspot.se/201...et-varberg.html
           
          Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 01-07-2012, 23:27
          Länk hit: #402


          Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem sedan:
          13-08-2005
          Medlem nr: 6 358



          CITAT (FannyL @ 30-06-2012, 13:32) *
          Hej allihopa, jag är ny här biggrin.gif Vågar mig på att visa lite bilder, flyttade och fick balkong för några månader sen smile.gif Nybörjare på det här med blommor och växter är jag också tongue.gif men det ska la gå ändå!

          IMG_5513.jpg


          IMG_5563.jpg

          Lavendeln ser lite hängig och ruffsig ut (men fin ändå tycker jag), köpte dom när det var så himla varm i mars, sen kom april med snö och vinterkyla och dum som jag var lät jag dom stå kvar ute som dom var. Dom blev lite kalla och la sig ner hehe. Får hoppas dom blir fina och blommar nästa sommar iaf! tongue.gif


          Härlig och mysig balkong, gillar speciellt dom två sista bilderna mest. vacker grupp på bordet. Gillar den låga (ljushållare?) väldigt mycket.

          CITAT (Ninashka @ 01-07-2012, 21:42) *
          flaxss: Fint med Indien-tema! Vad är det för växt med de svarta blommorna?

          Sockerärterna är planterade i större krukor och kryddkrukorna är klara, det blev 4 stycken till slut. Iidag skördade jag lite örter och blandade ihop till det här efter recept från Odla:
          [attachment=71090:_rtFetaost.JPG]
          Mumsigt! w00t.gif

          Nästan allt blommar för fullt på balkongen, helt underbart. wub.gif


          Tack är inte riktigt klar än, ska ha någon typ av matta och lite mer ''mysigt'' och mer lyktor, får komma efterhand. Det är en svart petunia köpte på odla.nu innan i våras tror jag det var.

          Ser gott ut, har med en massa örter att skörda. Ska testa.

          CITAT (dorislina @ 01-07-2012, 12:46) *
          Jag köpte dom rosa stolarna på IKEA. Annars har jag sett färgglada cafésett både på Jysk och ICA Maxi. Var inne på en turkos cafégrupp men sen hittade jag mina rosa stolar och dom kunde jag ju inte motstå. Balkongshoppen.se kan ju också ha men dom är så förtvivlat dyra.


          Var inne och kollade idag och såg dom på IKEA, fast synd att dom inte säljer dom online.

          Ska köpa en annan sak på balkongshoppen (plant in pod eller vad den heter) får kolla in lite mer där, men som du säger dom är lite dyra tycker jag.

          Redigerat av flaxss: 03-07-2012, 14:41
           
          Citera
          Rihane
          Inlägg 03-07-2012, 14:36
          Länk hit: #403


          Gäster






          FannyL: Vilken fin balkong. Är det färgsporre du har den ljusa blomman med gul mitt?


          Bidrar med en bild på i huvudsak en ros som slog ut i månadsskiftet. Den är vacker mot den rosa/vita blomman på vitklövret och mot det rosa fluffet som brunpimpinellen har nu när den blommar.(Brunpimpinellen syns inte på bilden)



          På bilden skymtar en matta från Egypten. Även vattenkruset är från Egypten(Det runda längst ner i mitten). Dom blå blommorna är Nunneört, penséer och violer. Vit lavendel, vit gräslök är också med samt min vita (lätta) plasstol¨. Med skarp blick ser man också rosa/vita blommor från löjtnantshjärta.
           
          Citera
          FannyL
          Inlägg 06-07-2012, 18:02
          Länk hit: #404


          Medlem
          Antal inlägg: 4
          Medlem sedan:
          10-06-2012
          Medlem nr: 76 336



          Rihane: Tackar, jag får säga detsamma! biggrin.gif Det är en nemesia, pojkvännen som valde den till på köpet hehe
           
          Citera
          merlin68
          Inlägg 06-07-2012, 18:29
          Länk hit: #405


          Medlem
          Antal inlägg: 4 044
          Medlem sedan:
          09-03-2010
          Medlem nr: 28 369



          Måste bara säga ni har härliga balkonger tummenupp.gif Har visserligen balkong på huset men där står bara en rumsgran, avokadoträdet, mor och barn och några fetbladsväxter. Blir lätt så när man också har trädgården att sköta, att balkongen på något vis försummas blush.gif Ska ta mig i kragen och i a f försöka höstpynta balkongen i år.
          Vad har ni för planteringar på hösten som står sig någon längre tid ?
           
          Citera
          Rihane
          Inlägg 06-07-2012, 18:38
          Länk hit: #406


          Gäster






          Merlin68.
          Några exempel på växter som jag tycker är fina länge:
          Lejongap, strandkrassling, ringblomma, alunrot, olika gräs, cyklamen, grenaster.
           
          Citera
          merlin68
          Inlägg 07-07-2012, 16:42
          Länk hit: #407


          Medlem
          Antal inlägg: 4 044
          Medlem sedan:
          09-03-2010
          Medlem nr: 28 369



          CITAT (Rihane @ 06-07-2012, 19:38) *
          Merlin68.
          Några exempel på växter som jag tycker är fina länge:
          Lejongap, strandkrassling, ringblomma, alunrot, olika gräs, cyklamen, grenaster.


          Tack för svaret smile.gif Alla de du nämde utom cyklamen har jag i trädgården, kanske tar jag upp lite alunrot i olika färger och gräs. Troligtvis klarar de att övervintra - jag har året-runt krukor ute med funkia och astilbe som kommer igen varje år. Jag har skott av trollpil ( men den är nog mer känslig här i zon 3-4 ) den ser nog vacker ut även under vintern med sin skupturala form smile.gif
           
          Citera
          batski
          Inlägg 14-07-2012, 10:55
          Länk hit: #408


          Medlem
          Antal inlägg: 1 427
          Medlem sedan:
          14-09-2010
          Medlem nr: 33 889



          Äntligen har jag fått tummen ur och fixat lite bilder på balkongen. Bildkvalitén är tyvärr inte den bästa eftersom jag inte har fixat Photoshop än, så jag har inte kunnat korrigera färgerna (min kamera verkar ha lite blåstick) och skärpan ordentlig.

          I vänstra hörnan står en bergsbambu (Fargesia murielae 'Bimbo') med penningblad som undervegetation, strax till höger om den står en gul skugglilja (Tricyrtis latifolia) och längst till höger en uddbräken (Polystichum aculeatum) med mossa som undervegetation.

          I krukan längst fram växer 2 olika arter taklök (Sempervivum arachnoideum, S. tectorum). I krukan strax bakom har jag planterat röd sockblomma, men har ångrat mig och ska byta ut den mot stenar och storblommig murreva (Cymbalaria pallida). I samma kruka växer små smultronplantor som jag inte vet vad jag ska göra av..

          I lådorna på väggen sådde jag koriander och mizuna (Brassica rapa var. japonica) och lobelia. I lådorna som hänger på framsidan växer slingerkrasse, hänglobelia, slöjven (Agrostis nebulosa) och ett par plantor smultronspenat (Chenopodium foliosum).

          Redigerat av batski: 14-07-2012, 12:10
          Bifogade fil(er)
          Bifogad fil  IMG_7904_copy.jpg ( 379.13k ) Antal nedladdningar: 86
          Bifogad fil  IMG_7905_copy.jpg ( 366.09k ) Antal nedladdningar: 127
          Bifogad fil  IMG_7929_copy.jpg ( 381.19k ) Antal nedladdningar: 82
          Bifogad fil  IMG_7924_copy.jpg ( 307.97k ) Antal nedladdningar: 96
           
           
          Citera
          batski
          Inlägg 14-07-2012, 11:05
          Länk hit: #409


          Medlem
          Antal inlägg: 1 427
          Medlem sedan:
          14-09-2010
          Medlem nr: 33 889



          Taklöken får tyvärr inte så mycket sol men den har fått blommor ändå, fast de hänger ner istället för att växa uppåt.



          Redigerat av batski: 14-07-2012, 11:05
          Bifogade fil(er)
          Bifogad fil  IMG_7931_copy.jpg ( 131.11k ) Antal nedladdningar: 93
          Bifogad fil  IMG_7934_copy.jpg ( 332.56k ) Antal nedladdningar: 72
          Bifogad fil  IMG_7922_copy.jpg ( 330.3k ) Antal nedladdningar: 86
          Bifogad fil  IMG_7941_copy.jpg ( 355.82k ) Antal nedladdningar: 80
           
           
          Citera
          batski
          Inlägg 14-07-2012, 11:17
          Länk hit: #410


          Medlem
          Antal inlägg: 1 427
          Medlem sedan:
          14-09-2010
          Medlem nr: 33 889



          Läste att ett lämpligt plantavstånd för koriander är 20 cm, men jag sådde dem tätare. Tycker ändå det ser ut som att jag borde ha sått dem ännu lite tätare. Jag misstänker att de växer lite klent för att de inte får tillräckligt med sol. Jag har redan skördat en del iofs. Vad tycker ni, ska jag så dem ännu tätare nästa gång?


          Bifogade fil(er)
          Bifogad fil  IMG_7946_copy.jpg ( 356.53k ) Antal nedladdningar: 85
          Bifogad fil  IMG_7939_copy.jpg ( 327.56k ) Antal nedladdningar: 78
           
           
          Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 14-07-2012, 11:50
          Länk hit: #411


          Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem sedan:
          13-08-2005
          Medlem nr: 6 358



          äntligen bilder på din balkong tummenupp.gif bravo.gif Jätte vackert gillar det verkligen. Mysig lite trollsk känsla och du har fått en bra röd tråd igenom. Roligt att se lite av krukväxterna med ordnat och vackert hos mig är det plottrigt och packat giggle.gif .

           
          Citera
          batski
          Inlägg 14-07-2012, 12:07
          Länk hit: #412


          Medlem
          Antal inlägg: 1 427
          Medlem sedan:
          14-09-2010
          Medlem nr: 33 889



          CITAT (flaxss @ 14-07-2012, 12:50) *
          äntligen bilder på din balkong tummenupp.gif bravo.gif Jätte vackert gillar det verkligen. Mysig lite trollsk känsla och du har fått en bra röd tråd igenom. Roligt att se lite av krukväxterna med ordnat och vackert hos mig är det plottrigt och packat giggle.gif .


          Åh tack så mycket! biggrin.gif Jag ville få lite japansk känsla, därav den röda tråden. Krassen har inte kommit igång ordentligt med blomningen än, så jag väntar nog lite med att fota lådorna på framsidan. Har köpt en lykta som jag har tänkt hänga upp övanför bambun, men måste låna en slagborrmaskin.

          Plottrigt? Jag tyckte att din balkong var jättefin med lyktorna och allt smile.gif
           
          Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 02-08-2012, 20:16
          Länk hit: #413


          Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem sedan:
          13-08-2005
          Medlem nr: 6 358



          Balkongen i solnedgång, har gjort om på balkongen. Den nya bananplantan (pinnen i bilden) är ny och kom idag tyvärr bröts bladen av i frakten så den har bara ett kvar.
           
          Citera
          Ninashka
          Inlägg 05-08-2012, 11:14
          Länk hit: #414


          Medlem
          Antal inlägg: 34
          Medlem sedan:
          29-04-2012
          Medlem nr: 75 969



          CITAT (Rihane @ 03-07-2012, 15:36) *


          På bilden skymtar en matta från Egypten. Även vattenkruset är från Egypten(Det runda längst ner i mitten). Dom blå blommorna är Nunneört, penséer och violer. Vit lavendel, vit gräslök är också med samt min vita (lätta) plasstol¨. Med skarp blick ser man också rosa/vita blommor från löjtnantshjärta.

          Vilken vacker ros, den ser nästan overklig ut.

          @batski: Kul att få se bilder, det ser jättefint ut! Gillar verkligen penningblad, köpte en själv nyligen. Älskar när det väller ut över krukor.

          @flaxss: Vilken härlig färg din balkong har i solnedgången. yes.gif


          Jag har äntligen satt upp mina solcellslampor och är väldigt nöjd med dem, det är lustigt hur mycket skillnad några små detaljer kan göra. Har köpt penningblad, silverek och silvernjurvinda som jag tänkte samplantera med annat i de stora krukorna men jag har beslutsångest och kan inte bestämma mig för vilka växter jag vill ha. Finns alldeles för mycket att välja mellan!

          Ovårdat och vildvuxet verkar vara temat för vår balkong sommar 2012. tongue.gif
          Bifogad fil  2012_08_04_12.37.46_medium.jpg ( 901.27k ) Antal nedladdningar: 72
           
          Citera
          milily
          Inlägg 18-08-2012, 15:32
          Länk hit: #415


          Medlem
          Antal inlägg: 37
          Medlem sedan:
          01-02-2012
          Medlem nr: 75 435



          Alexander VG du har det så mysigt på din balkong. biggrin.gif

          Murklockorna ville inte vara med i leken efter att det regnade så otroligt mycket och jag visste inte hur jag skulle rädda dom.
          Dahliorna fick äckliga kryp på sig också efter regnet och jag har bara låtit dom vara där dom är utan vatten och nu verkar krypen borta?

          Klockrankan med ljusa blommor började sin blomning kanske för en månad sedan och nu väntar jag med spänning på de blåa blommorna också! Hoppas de kommer. smile.gif Bifogad fil  CIMG0488.JPG ( 237.27k ) Antal nedladdningar: 88



          Även palettbladen har fått blomknoppar, men jag vet inte, ska nog knipsa bort dom, får se.
          Physalisen och smultronen har gett frukt! Yay!Bifogad fil  CIMG0485.JPG ( 165.38k ) Antal nedladdningar: 72


          Lyckliga lotta och flitiga lisa trängs i en kruka, men blommar och verkar må bra. smile.gifBifogad fil  CIMG0486.JPG ( 166.75k ) Antal nedladdningar: 81


          Prydnadsbananplantan var lite seg i sitt växande inne, så jag slängde ut den, rakt ut i solen men verkar inte ha skadat sig så farligt som jag trodde. Bifogad fil  CIMG0495.JPG ( 190.92k ) Antal nedladdningar: 78


          Den buskiga "neon" gröna växten växer bara, som en tok! biggrin.gif Den var i samma kruka med lisan innan men det gick ju inte för sig. wink.gif Bifogad fil  CIMG0487.JPG ( 211.04k ) Antal nedladdningar: 71


          --------------------
          - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

          Balkong i härligt soligt och blåsigt söderläge, Zon 2 Göteborg

           
          Citera
          Ninashka
          Inlägg 19-08-2012, 11:43
          Länk hit: #416


          Medlem
          Antal inlägg: 34
          Medlem sedan:
          29-04-2012
          Medlem nr: 75 969



          @milily: Vad fint din klockranka täcker! Har den både vita och blå blommor eller är det två olika sorter?

          Här hemma så har vi börjat rensa bland alla växterna, sambon har slängt de flesta av sina grönsaksplantor och jag vräkte mina sommarblommor och gjorde en vintergrön kruka. Den nya klematisen är på plats och rosen har fått sällskap av en silvernjurvinda. Kryddväxterna är skördade och jordgubbsplantorna dignar av jordgubbar. Har en kruka som jag funderar på vad jag ska fylla den med. Perenner eller säsongsblommor? Suktar efter en höstkruka men det känns som ett slöseri. g.gif

          Just det, luktärterna har precis börjat blomma! Bättre sent än aldrig, jag trodde inte det skulle bli några blommor alls. tongue.gif

          Vad har ni för höst- och vinterplaner? Är det någon som har planterat vårlökar eller planerar att göra det?
           
          Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 19-08-2012, 12:02
          Länk hit: #417


          Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem sedan:
          13-08-2005
          Medlem nr: 6 358



          CITAT (Ninashka @ 05-08-2012, 12:14) *
          @flaxss: Vilken härlig färg din balkong har i solnedgången. yes.gif


          Jag har äntligen satt upp mina solcellslampor och är väldigt nöjd med dem, det är lustigt hur mycket skillnad några små detaljer kan göra. Har köpt penningblad, silverek och silvernjurvinda som jag tänkte samplantera med annat i de stora krukorna men jag har beslutsångest och kan inte bestämma mig för vilka växter jag vill ha. Finns alldeles för mycket att välja mellan!

          Ovårdat och vildvuxet verkar vara temat för vår balkong sommar 2012. tongue.gif
          Bifogad fil  2012_08_04_12.37.46_medium.jpg ( 901.27k ) Antal nedladdningar: 72


          Tack,, vackra ovårdade blommor tummenupp.gif giggle.gif

          har med köpt solcells lampor i år, turkosa från jysk på rean. 6st men dom satte jag i rabatten vid uteplatsen lyser inte upp så mycket men blir ändå mysigt sken.

          CITAT (milily @ 18-08-2012, 16:32) *
          Alexander VG du har det så mysigt på din balkong. biggrin.gif

          Murklockorna ville inte vara med i leken efter att det regnade så otroligt mycket och jag visste inte hur jag skulle rädda dom.
          Dahliorna fick äckliga kryp på sig också efter regnet och jag har bara låtit dom vara där dom är utan vatten och nu verkar krypen borta?

          Klockrankan med ljusa blommor började sin blomning kanske för en månad sedan och nu väntar jag med spänning på de blåa blommorna också! Hoppas de kommer. smile.gif Bifogad fil  CIMG0488.JPG ( 237.27k ) Antal nedladdningar: 88


          Säger samma vad snyggt din klockranka täcker har fått den väldigt bra. Har alltid haft den innan men tröttnade i år då jag aldrig fick blommor innan en frös. Men jag har aldrig fått den till att täcka så bra. bravo.gif

          Vad är det för banan art/sort du köpt ?

          Har haft lite olika bananer men är svårt med östläge, Guldbanan går hyfsat bra men är väldigt liten i år. Musa basjoo (köldtålig) går bra men blir lite spretig. Ï år har jag på balkongen planterat musa sikkimensis (från nordöstra Indien) passar i temat och ska vara ganska tålig och växa bra under svala somrar.
           
          Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 19-08-2012, 12:13
          Länk hit: #418


          Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem sedan:
          13-08-2005
          Medlem nr: 6 358



          CITAT (Ninashka @ 19-08-2012, 12:43) *
          @milily: Vad fint din klockranka täcker! Har den både vita och blå blommor eller är det två olika sorter?

          Här hemma så har vi börjat rensa bland alla växterna, sambon har slängt de flesta av sina grönsaksplantor och jag vräkte mina sommarblommor och gjorde en vintergrön kruka. Den nya klematisen är på plats och rosen har fått sällskap av en silvernjurvinda. Kryddväxterna är skördade och jordgubbsplantorna dignar av jordgubbar. Har en kruka som jag funderar på vad jag ska fylla den med. Perenner eller säsongsblommor? Suktar efter en höstkruka men det känns som ett slöseri. g.gif

          Just det, luktärterna har precis börjat blomma! Bättre sent än aldrig, jag trodde inte det skulle bli några blommor alls. tongue.gif

          Vad har ni för höst- och vinterplaner? Är det någon som har planterat vårlökar eller planerar att göra det?


          Har med rensat på balkongen är faktikst skönt att göra det ibland, petunian har regnat sönder och såg vissen ut och dom nya plymörtarna jag köpte var jätte dålig kvalité och höll typ en vecka. Har satt lejongap och en gammal tagetes som är fådd av grannen.

          Luktärter lyckas jag aldrig med, blir små och gula plantor som blommar litet eller inte alls. Har testat flera gånger. Synd för gillar verkligen dom vilka färger har du?

          Har köpt lökar men dom ska ner i jord har testat nåt år på balkongen men blev inte så bra resultat tror mycket ruttnade på vintern. Krokus och snödroppar funkar bra och även tåliga vildtulpaner. Köper på våren istället och tar in vid frost.

          Tycker det känns tidigt än för höstblommor, ser att det är fullt med aster, silvriga växter, hebe, cyklamen, ljung här redan. Annars brukar jag köpa ljung bara för sakens skull, tycker inte det så så jätte roligt ut men vill ändå ha nåt brukar hålla kvar i sommarblommorna så länge det går. Tar man in kan tåliga hålla sig till okt-nov.

          vad är det för färg på krukan ? kanske svårt snart med ettårigt är ju inte så mycket att välja på sen då det blir mer höst. Perenner ser ju tråkiga ut med på hösten.

          Men kör annasr på en kruka med höstblommor. Så kan man ju fundera under vintern om man vill göra nåt annat med den.

          Redigerat av Alexander-VG-zon3: 19-08-2012, 12:15
           
          Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 19-08-2012, 12:32
          Länk hit: #419


          Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem sedan:
          13-08-2005
          Medlem nr: 6 358



          ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
          Tog lite bilder nu, på lejongapen (doftar jättegott) och paletterna




           
          Citera
          milily
          Inlägg 19-08-2012, 13:18
          Länk hit: #420


          Medlem
          Antal inlägg: 37
          Medlem sedan:
          01-02-2012
          Medlem nr: 75 435



          Ninashka & Alexander VG:

          Tack ska ni ha för de fina kommentarerna. smile.gif
          Det är två olika klockrankor, en med blåa och en med ljusa blommor.
          Jag trodde faktiskt inte att de skulle ta så bra som de gjorde och var inte beredd på att den skulle vara så snabbväxande. Den skulle ha växt upp på spaljen, väggen bredvid och även upp på taket om det hade varit soligare väder och mindre regn. Och om jag inte hade börjat försöka få den att växa runt balkongräcket.
          Nästa år blir det att tvinna runt ett snöre runt balkongräcket tror jag, så att den klättrar där.
          Jag har nog inte gjort något speciellt med den egentligen. Inte mer än att så fort det har börjat växa så har jag liksom "dragit" i det nya så att den växer till sig åt olika håll istället för bara uppåt.

          Bananplantan är en prydnadsbanan, Musa Ensete tydligen. Köpte 6st. fröer och satte en enda i en ytterst liten kruka, för trodde att det skulle ta otroligt lång tid för den att gro, men det tog dryga månaden bara. Helt otroligt. smile.gif
          Jag råkade spilla kaffe igår på bordet ute på balkongen när jag höll på... Och från bordet droppade det ner på bananplantan och nu ser det ut som att den har fått konstiga mörka fläckar. :S Jag får nog ta in den och duscha den lite, sätta den i en större kruka också kanske.

          Får se om det blir några höst/vinter krukor. Det hade ju varit lite kul med någon sorts utav "skogs" växt, gran eller liknande. Eller buske eller vad som helst. Åååh, nu blir man ju lite sugen igen. biggrin.gif


          --------------------
          - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

          Balkong i härligt soligt och blåsigt söderläge, Zon 2 Göteborg

           
          Citera

          24 sidor V  « < 19 20 21 22 23 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 25-04-2024, 13:48
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon