Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Damm med STOR sten., Tätningsproblem mot berg o sten.
          bengtax
          Inlägg 03-12-2002, 12:22
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 5
          Medlem sedan:
          05-11-2002
          Medlem nr: 209



          Jag har en damm på gång sedan 4 år nu. Det är grävt och klart sedan länge. Den blir nästan 100m2. Jordarten är rena lergöksleran och grävmaskinisten klappade den jämn och fin runtom och menade att den snart skulle vara full - det finns lite blygsam naturlig tillrinning vid regn. Men tji.
          En vän sade att jag fick klä den med butylgummi. Det finns ett par stora stenar i, sade jag. Lyft upp dem och lägg tillbaks dem ovanpå duken, sade han. Den största väger gissningsvis 15-20 ton, sade jag. Spräng bort den, sade han - efter viss tvekan.
          Men jag vill ha den stenen kvar, den är som en vacker klippa och kommer att göra min damm unik.
          Har någon ett bra förslag. Vågar man gjuta betong emot stenen? Kommer det att spricka?. Kan man få duk tätt mot stenen med något jox? Tacksam för alla uppslag.
           
          Citera
          Virgo
          Inlägg 03-12-2002, 14:03
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 1 934
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 17



          hej,

          På nåt vis måste gummiduken fästas vattentät runt stenen, annars så kommer vattnet att ta sig under gummiduken och lyfta den, även om det står en 1meter vatten ovanför duken.

          Jag funderade lite och tror omman gjuter runt stenen 1/2 meter ut från den, så kan man limma fast duken på den biten. Och då blir det vattentätt.


          --------------------
          mvh
          Virgo


          Den som hittar stavfel får behålla dessa!
           
          Citera
          Lotta i Gbg
          Inlägg 03-12-2002, 17:01
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 352
          Medlem sedan:
          07-11-2002
          Medlem nr: 275



          Har du försökt fylla dammen med vatten? Gummiduk tycks vara ett gigantiskt projekt för en så stor damm med dina stenar. Jag har två dammer. En som inte är någon tätning i alls utan som bara är grävd i leran. Är det torrt och jag inte fyller på med vatten så sjunker det undan vatten. Men är det normalt väder (regn med jämna mellanrum) så håller den vattnet bra. Det kanske vore bra om du funderade på någon form av tillrinning, utöver den du har.


          --------------------


           
          Citera
          Janne
          Inlägg 03-12-2002, 20:09
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 30
          Medlem sedan:
          05-11-2002
          Medlem nr: 216



          Svar till damm med stor sten:

          Hej! Din damm är betydligt större än mina 2, vardera på ca 40 kvadr.- meter. båda cirkel-resp ovalformade.Vattendjup ca 1.4m i mitten.
          Båda dammarna har jag cementgjutit med armerat järn som stadga.
          Den första jag gjorde har väggar och botten på ca 10cm , den andra
          kanske 5 cm, men den är ej helt tät.
          Den första, gjord för ca 25 år sedan, är helt tät( med undan-
          tag för den vår jag obetänksamt pumpade ur vattnet för att rengöra
          densamma.Den för årstiden vattendänkta marken utanför dammen
          lyfte därvid hela dammen med en massa sprickor som följd!Det blev
          att plocka fram cementblandaren på nytt, lägga på ytterligare ett lager
          armeringsjärn och gjuta igen)
          Den dammen har använts till badpool men mycket jobb har
          krävts varje försommar för rengöring
          Den andra dammen har som grund kalksten, som det ju
          finns hur mycket av som helst på Öland.På detta underlag har jag
          på botten lagt en pressenning -armeringsnät och gjutit.Väggarna
          Har "slammats" med cementvälling och synliga sprickor har tätats.
          Men det har ej blivit helt tätt.Det blir nästa års jobb att försöka tä-
          lite bättre.Min avsikt med denna damm var att få tillgång till bevatt-
          ning av planterade växter.Regnvatten från taket går via stuprören
          i nedgrävd ledning till dammen.
          Lycka till med ditt dammbygge!
          Janne
           
          Citera
          bengtax
          Inlägg 04-12-2002, 13:14
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 5
          Medlem sedan:
          05-11-2002
          Medlem nr: 209



          Tack Vilhelm, Lotta o Janne.

          Jo. Lotta, jag har gjort grundliga försök att fylla dammen. För 3 år sedan installerade vi en ny djupborrad brunn som visade sig ge mycket järnhaltigt vatten. Innan vi bestämde oss för att installera ett filter rekommenderades vi att låta pumpen gå dag och natt i en vecka för att få en ordentlig genomspolning av alla sprickor i berget ( i brunnen alltså). Den fick gå i 10 dgr och kors vad med vatten den pumpen öste i dammen. Och dammytan steg en hel del men det fattades en halv meter till kanten på munken efter 2 dagar och lika mycket efter 10, så då gav vi upp. Vi har ett surdrag, som om vårarna är en liten bäck som slutar i dammen och hälften av allt vårt dagvatten från 2 hus slutar också där liksom utfallet från ett dike. Ändå sjönk snabbt vattnet igen efter den här påfyllningen som kunde ha fyllt en hel sjö om den blott varit tät. Så vi måste helt enkelt täta ordentligt.
          Jag har funderat en hel del på Jannes modell - att gjuta alltså, men det känns väldigt ängsligt när underlaget nästan bara är lera. Förskräckligt jobbigt och dyrt blir det också.
          Vilhelms förslag har jag haft som idé också men några har avrått mig, dock utan att komma med särskilt övertygande skäl - det skulle inte gå att få tätt mot betongen heller sade man. Men glättar man betongytan ordentligt och använder något silikonlim eller liknande borde det gå bra. Små läckor kan jag ju stå ut med. När nu någon annan också har kommit upp med tanken så tror jag det blir så jag gör. När det är färdigt skall jag återkomma med några rader om resultatet.
          Jag är faktiskt lite förundrad över att ingen tycks ha stått själv inför samma problem. Nog borde det väl kännas lockande att göra en damm som delvis har en naturlig gräns mot stor sten eller berg i dagen.
          Tack för visat intresse.
           
          Citera
          Helen i Skåne
          Inlägg 04-12-2002, 13:33
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 817
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 33



          Hej!
          Om du tittar på Odlas första sida hittar du under trädgårdssajter, tror jag det var, flera olika "dammföretag". Där finns också privata sidor om hur folk har löst olika problem. Kanske du kan få fler tips där. Jag hittade massor inför mitt dammbygge!


          --------------------

          Vänliga hälsningar Helen i Skåne
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 01-06-2024, 18:05
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon