Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Lavendel, Jag skall plantera lavendel-vilken jord?
          Jeanette
          Inlägg 14-05-2003, 14:36
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 4
          Medlem sedan:
          13-11-2002
          Medlem nr: 342



          Hej,

          Jag skall byta ut en rabatt med gamla perenner till ett lila hav.... Ca 9 meter med Lavendel mot ett staket i söderläge. Planterade frön i våras som nu växer och frodas....men jag köper nog färdiga plantor och behåller de framodlade som expriment. De "egna" plantorna är så små så det där med hav låter väldigt avlägset.... Eller, hur lång tid tar det från mitt nuvarande stadie på 2-3 cm till "köpe-planta"?

          Vad skall jag tänka på när jag planterar Lavendel? Hur mycket jord behöver de? Vilken typ av jord? Skall jag byta ut all gammal jord? Avstånd mellan plantorna? 25-30 cm?? Något annat bra knep?

          Hälsningar,

          Jeanette


          --------------------
          Säg aldrig att du är för gammal för något!. -Om tio år tänker du tillbaka på idag och säger: -Jag var ung då!!!...
           
          Citera
          Kristina zon 3
          Inlägg 14-05-2003, 14:59
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 175
          Medlem sedan:
          31-03-2003
          Medlem nr: 1 025



          Hej

          Har haft Lavendel på två ställen i trädgården. Det en var nog alldeles för blött för att de skulle gilla vintern. De dog. Även de andra såg lite skamfilade ut, men jag klippte ned en bit på varje och nu har de börjat grönska jättefint. Läste mig till att man skulle ha ganska sand i jorden, så det har jag blandat ut med nu. Mitt tips är alltså mycket sand och torrt.

          Kristina
           
          Citera
          Almdalen
          Inlägg 14-05-2003, 17:34
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 766
          Medlem sedan:
          03-11-2002
          Medlem nr: 108



          Jag har två vardera 15 m långa lavendel rabatter, de växer i sandjord söderläge högst upp på slänt. Plantorna sattes för tre år sedan, ca 20 cm mellan varje, de är nu ihopväxta och ca 25 cm höga. Jag har klippt dem både i fjol och i år annars hade de säkert varit större. Men de är täta och fina även om de inte växt ut helt ännu.
          Hur snabbt dina frösådda blir sora vet jag inte men minns att jag tyckte mina växte långsamt till en början. Nu sprider de sig men jag drar upp dem efter hand.
          Hoppas detta kan hjälpa dig!
          biggrin.gif wub.gif
          Ingegerd
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 18-04-2024, 08:47
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon