Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Tomater utan blommor
          Kattis i Skåne
          Inlägg 08-07-2003, 09:44
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 34
          Medlem sedan:
          08-07-2003
          Medlem nr: 1 867



          Har fått problem med mina tomatplator som inte får några blommor. Plantorna växer iväg upp i himlen, de är redan för höga för växthuset men de får knappast några ”blomklasar” alls.

          Den första blomställningen kommer väldigt högt upp och sedan är det långt till nästa. Ungefär samma sak hände i fjor, fast då var stammarna väldigt tjocka så i år har jag dragit ner mycket på gödslingen. Resultat, tunna stammar istället för tjocka men fortfarande få blomställningar.

          Vad kan jag ha gjort för fel? Vad kan jag göra för att undvika att samma sak händer nästa år igen? Kan det var för lite näring? För kallt? Kan det var a så att jorden är för dålig? Vi har odlat tomater i samma jordbädd i fyra – fem år i rad men vi har bytt ungefär en tredjedel mot ny jord varje år.

          Och sist men inte minst, finns det något trix jag kan ta till för att försöka locka fram lite fler blommor så att jag åtminstonde får lite skörd i år ? Börjar blommorna alltid att utvecklads nerifrån och upp eller finns det någon möjlighet att få blommort på en ”lägre nivå” nu? Stammarna har som sagt redan slagit i taket.

          Kan tillägga att vi även har gurkor i växthuset, de växer över alla bräddar och ger redan en bra skörd.
          sad.gif
           
          Citera
          Ingrid på Västku...
          Inlägg 08-07-2003, 10:19
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 5 498
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 20



          Hej kattis!

          Kika på Din gödning, vaaad är det Du ger tomaterna? NPK_talet finns det någe som heter, och det står på flaskan vad det rä.- Det låter nämlgien som om Din gödning är för hög i 'N' d v s kväve så Du får tillväxt på bekostnad av blommor. Visst är dte bra med 'N' med just i tomatfall ( ej gurkfall) så vill de ha gdning som har lite mera 'PK' (fosfor kalium) för att komma igång med blommor. Eftesom du skriver at stammarna slår i taket, det tyder också på att de fått för mkt 'N'.

          Hur är det med ljustillgången då? Kan också vara att de får så lit eljus att de sträcker sig uppåt och inte sätter några blommor.
          Kan vara en kombination av båda. Gurkorna kom inte igång snabbare och tar allt ljus?

          Hur höga tomaterna blir beror också på sorten. Odlar Du i jordbädd? Du kan alltid 'lura' plantan lite med att starta den i kruka och sedan plantera den när den satt första blomklasen, men då plantera NER planta säg en halvmeter, då vinner Du lit ehöjd.

          Det finns ännu ett trix, men då måste man ha ett stort växthus och så plats, det är att lägga ner tomatplantorna - i sidled, och så låta dem växa uppåt igen, man förskjuter hela odlingsraden ett par meter(usch vad jag är dålig på att beskriva). Men soms agt var - det kräver plats, något som vi hobbyodlare ofta inte har alls.

          Sedan - från det ena till det andra - det absolut bästa att odla tomater i om man har bädd är sand - ren 0-8 mm sand. Bädden täcks med ett lager av gräsklipp. Det växer som sjutton i detta och blir varmt å bra :-) Nästagång Du skall byta all jord i bäddarna, stoppa dit sand istället, gurkorna gillar det också. Sedan behöver Du itne byta sanden på 10-20 år. Underhållsfritt!

          Lycka till,

          Hälsar ingrid
           
          Citera
          Erika zon 4
          Inlägg 08-07-2003, 11:45
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 202
          Medlem sedan:
          05-11-2002
          Medlem nr: 199



          Hur tjockt lager sand har du i växthuset Ingrid? Odlar ju för första gången i sand o gräsklipp i mina nya pallkragar, men man kanske skulle haft det i växthuset också! Men det är tyvärr inte så djupa bäddar...
           
          Citera
          Kattis i Skåne
          Inlägg 10-07-2003, 07:45
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 34
          Medlem sedan:
          08-07-2003
          Medlem nr: 1 867



          Det konstiga är att jag har nästan inte gödslat alls, just med tanke på att plantorna skjutit i höjden så otroligt snabbt. Med tanke på vad Ingrid skriver så skulle jag väl ha gjort det i all fall, men med PK och inte med N?

          Fast lite konstigt är det om man jämför med i fjor för då gödde jag mycket mer, fick grova plantor men inte fler blommor för det.

          Gurkorna står innerst så de skuggar inte men jag hade i början av säsongen skuggväv i växthustaket. Tog bort den när jag såg att plantorna rännde iväg.

          Är det någon annan som har teorier ? Vill gärna undvika ytterligare säsonger som blir likadana.

          Och jag blev lite nyfiken, hur gör man när man odlar i sand och gräsklipp? Hur tjockt ska sandlagret vara? Planterar man plantorna i detta lager och sedan lägger gräsklipp ovanpå? Ska man ta bort gräset till nästa säsong eller bara låta det ligga och fylla på nytt ?
           
          Citera
          Ingrid på Västku...
          Inlägg 10-07-2003, 10:30
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 5 498
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 20



          Den definittiva auktoriteten på odling i sand med gräsklipp är Nils Åkerstedt, hanses bok Odla i Sand.
          30 - 50 centimeter rekommenderas - det skall räcka md trettio men ta till för femtio när man gör bädden :-)) skadar inte även om sand är hemskandes tungt. 0-8 mm fraktionen skall det vara.

          Kattis - vad var det för jord Du använde? Kan ju vara hybridtomater F1:or, de är ju våldsamma i sitt växtsätt? PK-gödning är mkt bra för frukt&bärväxter smile.gif)

          Erika i växthuset - prova att sänka NER bäddarna i växthuset istället och lite på höjden, så blir det nog bra.

          Hälsar ingrid
           
          Citera
          Erika zon 4
          Inlägg 10-07-2003, 11:46
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 202
          Medlem sedan:
          05-11-2002
          Medlem nr: 199



          Hehe, jag har just gjort kanten högre i växthuset, ca 20 cm och under är det bara sten så det är ingen idé att gräva... Men då kanske mitt djup räcker nu ändå, är väl ca 40 cm lite till kanske...
          Det jobbiga blir att forsla bort jorden jag just forslat dit och ha in all sand! smile.gif Men bestämmer jag mig för det så går det nog bra!
           
          Citera
          Ingrid på Västku...
          Inlägg 10-07-2003, 22:43
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 5 498
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 20



          Erika - det är ju ett engångsjobb- sedan har Du det i tjugo år utan att byta :-)))

          Hälsar ingrid ( hårt jobb går an en gång - nytt Ingrid-ordspråk!!)
           
          Citera
          Erika zon 4
          Inlägg 11-07-2003, 06:42
          Länk hit: #8


          Medlem
          Antal inlägg: 202
          Medlem sedan:
          05-11-2002
          Medlem nr: 199



          Jo, det är sant! Så länge man inte kommer på nån ny idé som man vill prova! laugh.gif
           
          Citera
          Ingrid på Västku...
          Inlägg 11-07-2003, 07:58
          Länk hit: #9


          Medlem
          Antal inlägg: 5 498
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 20



          Äsch - skjuten i sank :-)))))))))))

          Om nånting fungerar hemskt bra här så brukar jag inte ändra på det - t ex upphöjda bäddar-konceptet - dem komme rjag nog hålla på med så länge jag orkar kånka jord/sand(vi funderar på ett transportband!).
          Det som händer mest här är att det blir nya bäddar titt som tätt. Håhåjaja - det är ju REDAN Juli!

          Hälsar ingrid
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 28-04-2024, 04:25
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon