Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Vindruvor, Nybörjare...
          molle1982
          Inlägg 10-07-2003, 17:38
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 1
          Medlem sedan:
          10-07-2003
          Medlem nr: 1 881



          Hejsan!

          I april flyttade jag in i en lägenhet för första gången. En charmig nyrenoverad källarlägenhet med inglasad altan och trädgård! Jag blev jättekär i min trädgård och väldigt nyfiken på min nya tillgång - vinrankor!

          Längs med ena långsidan av den inglasade altanen ut mot trädgården stod det nämligen vinrankor. De var nerklippta till ungefär 30 cm och man såg bara en kal stock! Hyresvärden skröt om att det förra året varit ca 70 (!!) klasar hängandes i taket...

          Ståltråd att klättra i hängde kvar på väggar och tak, så jag lät det bara växa på... Försökte leta på internet, dock utan resultat. Jag hade nämligen ingen aning om vad jag skulle göra och hur?

          De började växa, med väldig fart! Nu är de uppe i taket och på väg ut över taket, men ännu syns varken blommor eller druvor? Kommer det komma några? Har jag gjort fel? Kanske inte lönt att odla mer i år? Dags att skära ner dem p g a skräpandet?

          Det enda jag gjort är att vira upp rankorna längs ståltråden och nu börjat klippa av lite grenar som växer mig ur huset... Har ingen aning om hur och var jag skall klippa, men jag bara klipper bort det som är i vägen...

          Mina rankor bara växer och växer, utan frukt? Några tips?

          Har även fått in en massa insekter på altanen. Flygmyror? Hur många som helst på blad och fönster? Har de med druvorna att göra?

          Tacksam för svar!
          Kram Malin wub.gif
           
          Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 10-07-2003, 18:12
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 18 592
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 31



          Nu är det för sent för blom du får vänta till nästa år. Och det är för tidigt för hård beskärning den utförs på senhösten innan jul fast jag tycker det låter lite hårt att klippa ner till 30cm min stock är bra mycket högre än så. Man brukar bygga upp en stock som man låter vara ganska intakt efter varje senhöst beskärning. Det går dock bra att pincera på sommaren(=sommarbeskärning av de nya skotten)(.

          Det finns många sätt att beskära vinrankor på. Här kan du hitta en beskrivning, här hittar du även hur man klipper på sommaren:

          http://www.odla.nu/bar/vindruvor.shtml

          +du kan hitta en hel del om vindruvor/vinrankor ifall du söker bland tidigare inlägg här på forumet.


          --------------------
          Mvh Åsa


          Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 27-04-2024, 17:25
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon