Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Brinntid på hästgödsel
          bandin
          Inlägg 16-02-2004, 05:23
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 89
          Medlem sedan:
          05-05-2003
          Medlem nr: 1 326



          Hur lång tid tar det för färsk hästgödsel att bli brunnen? Kan jag lägga upp en hög nu och få det klart till vårbruket, eller händer ingenting då det är minusgrader?

          Jessica
           
          Citera
          KURT
          Inlägg 16-02-2004, 08:06
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 10 440
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 34



          Problemet kan vara att få igång bakterierna när det är kallt, kommer de väl igång så fungerar det även om det är minusgrader.

          Hur lång tid det tar beror på temperatur, gödselns innehåll (mängden halm, strö osv). Men många hänvdar ändå att hästgödsel bör ligga MINST ett år (på Gunnebo slott använder de 5-7 år gammal hästgödsel) innan den används . Jag tror att många bortser från den "gamla" gödsel som man många gånger kan hitta utanför stallen, fast den många gånger är den bästa.
           
          Citera
          Berith
          Inlägg 16-02-2004, 15:21
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 15 282
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 18



          Och om jag inte kommer ihåg helt fel så ska det väl upp i minst 70 grader för att ogräsfrön tex. ska ta stryk.


          --------------------
          ----<--<-@ Att dölja ett fel med en lögn är som att dölja en fläck med ett hål. @->-->----
           
          Citera
          Cilla
          Inlägg 16-02-2004, 21:32
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem sedan:
          04-11-2002
          Medlem nr: 126



          Om jag bara har färsk hästgödsel (gödsel + halm som är 6 månader eller färskare) brukar jag lägga den längst ned i odlingsplätten. Det håller jordbädden lite varm och blir perfekt brunnet till nästa år då jag gräver om och blandar jorden med denna.

          Gödsel från djur som går i strö, sågspån ed är värdelös att odla med. Dels brinner det inte och dels stämmer det att spånen innehåller ämnen som grödor inte alls gillar.


          --------------------
           
          Citera
          Tesa
          Inlägg 16-02-2004, 23:04
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 3 397
          Medlem sedan:
          29-10-2003
          Medlem nr: 2 483



          Om man vänder högen ibland så bränner den fortare , det skall gå att få färdigt på några månader men även om den inte är färdigbrunnen så går den att använda ändå.
          Jag har skrivit det förr nånstans nångång att bönder använder inte brunnen gödsel men nog växer det på åkrarna ändå.
          Men det är klart- det luktar ju lite mer.. biggrin.gif och så kanske det går åt lite näringsämnen i processen men det funkar
          Potatis kan få skorv av obrunnen gödsel dock


          --------------------
          Tesa
          zon 3-4
          Här finns min blogg: Uti vår hage...
           
          Citera
          Ingrid på Västku...
          Inlägg 17-02-2004, 07:32
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 5 498
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 20



          Man kan ju göra lite som när man gör en varmbänk -> där är det planteringsbart efetr en vecka lite drygt efetr 'pjuttning' och så har man översta lagret med vanlig jord :-)
          Så löser man et med att denitne är helt brunnen.

          Hälsar Ingrid
           
          Citera
          Ewa L
          Inlägg 17-02-2004, 07:55
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 2 643
          Medlem sedan:
          14-01-2003
          Medlem nr: 579



          Jag kanske har gjort helt fel!

          Jag grävde upp grästorvor förra våren — många!! Fyllde 3 st "gallerkuber" men tyckte inte det hände så mycket med dem under förra säsongen. Nu har jag under senvintern gjort ett hål i mitten på varje och lagt i en hink färsk hästspillning. Utan vare sig strö eller spån. Sedan hade jag tänkt mig att det skulle sakta brytas ner i år och eventuellt nästa. Det är alltså bara grästorvor och hästskit! Fel tänkt? unsure.gif


          --------------------
          Bättre sänt än aldrig!
          Min "nya" kärlek och sambo: Lucas. Och nu har Lucas fått lillebror: Elton!


          Lucas Och här är mattes älskling knappt 6 månader.


          Elton, 10 veckor


           
          Citera
          Ingrid på Västku...
          Inlägg 17-02-2004, 09:13
          Länk hit: #8


          Medlem
          Antal inlägg: 5 498
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 20



          Nej inte alls :-)
          Det beror ju helt på hur länge Du tänkt vänta med att använda allting. Blanda är aldrig helt fel när det gäller tillverkning av kompost/jord etc.
          I vår ta å blanda om allting huller om buller. Av erfarenhet vet jag att just grästuvor kan ta en himla tid å brytas ner mer än en säsong, de måste ha något emellan som 'pjuttar' på - hästgödsel färsk låter helbra även löv ( fast det är fel årstid för löv).

          Blanda om så skall Du se att det blir snusbra!

          Hälsar Ingrid ( snart börjar hästgödselsäsongen!)
           
          Citera
          Ewa L
          Inlägg 17-02-2004, 10:20
          Länk hit: #9


          Medlem
          Antal inlägg: 2 643
          Medlem sedan:
          14-01-2003
          Medlem nr: 579



          Tack Ingrid!
          Då kan jag bara sitta och vänta tills det blir klart. Vem har väl bråttom? Jag har faktiskt tämligen gott om kompostjord fortfarande, räcker åtminstone 2 år till och då bör väl mina kubiker vara klara.
          Farbrorn jag köpte huset av byggde nämligen nya komposter, och nya komposter, och nya ...
          Tog motsvarande 30 säckar förra året (ej helt fulla men ändå!) Underbar svart doftande mylla. Näringsvärdet är däremot lite svårt att bedöma.


          --------------------
          Bättre sänt än aldrig!
          Min "nya" kärlek och sambo: Lucas. Och nu har Lucas fått lillebror: Elton!


          Lucas Och här är mattes älskling knappt 6 månader.


          Elton, 10 veckor


           
          Citera
          Gunnar
          Inlägg 18-02-2004, 08:59
          Länk hit: #10


          Medlem
          Antal inlägg: 22
          Medlem sedan:
          25-04-2003
          Medlem nr: 1 241



          Ella! När du skriver "gallerkuber" undrar jag om du inte har ett problem i kuberna. Om det, som jag tolkar det, är den typ av näthållare som tyvärr säljs, så tror jag det. Det brukar bli alldeles för torrt i dem för att några nedbrytare ska trivas där. Torka är ju ett sätt att konservera. Jag vet att en del klär dem invändigt med plast. Annars får du vara flitig med vattenslangen.

          Hälsningar Gunnar
           
          Citera
          Ewa L
          Inlägg 19-02-2004, 07:54
          Länk hit: #11


          Medlem
          Antal inlägg: 2 643
          Medlem sedan:
          14-01-2003
          Medlem nr: 579



          CITAT (Gunnar @ 18-02-2004, 08:59)
          Ella! När du skriver "gallerkuber" undrar jag om du inte har ett problem i kuberna. Om det, som jag tolkar det, är den typ av näthållare som tyvärr säljs, så tror jag det. Det brukar bli alldeles för torrt i dem för att några nedbrytare ska trivas där. Torka är ju ett sätt att konservera. Jag vet att en del klär dem invändigt med plast. Annars får du vara flitig med vattenslangen.

          Hälsningar Gunnar

          Jag heter visserligen inte Ella, men tror att det var mig du adresserade.

          Du har rätt i att det blir torrt, de står dessutom delvis under kronan på ett äppelträd så de får inte så mycket vatten från ovan, däremot rejäl skugga. Jag får nog försöka bli duktigare med vattningen — 0 ggr förra året! wacko.gif sad.gif

          Helt kört att få fin jord av det hela kan det väl inte vara? Eller?? blink.gif unsure.gif


          --------------------
          Bättre sänt än aldrig!
          Min "nya" kärlek och sambo: Lucas. Och nu har Lucas fått lillebror: Elton!


          Lucas Och här är mattes älskling knappt 6 månader.


          Elton, 10 veckor


           
          Citera
          Gunnar
          Inlägg 19-02-2004, 08:41
          Länk hit: #12


          Medlem
          Antal inlägg: 22
          Medlem sedan:
          25-04-2003
          Medlem nr: 1 241



          Sorry! Vad fukten betyder det ser jag varje år i min lövhög. Jag har mycket träd och buskar och brukar få räfsa hela påskhelgen Det blir några kubikmeter. Jag brukar låta vattenspridaren stå på några timmar så att lövhögen får en rejäl "rotblöta". Det kommer alltid med lite kvistar och pinnar så komposten blir tillräckligt luftig trots blötan. Sen brukar jag ha ca 40 grader i lövhögen från slutet av april. Under sommaren vattnar jag komposten då och då och ser till att få till lite näringsrikt material, t ex urin från min urinseparerande toalett, så kan det bli temperaturer på upp till 55 grader.

          Hälsningar Gunnar
           
          Citera
          Bettson
          Inlägg 19-02-2004, 10:19
          Länk hit: #13


          Medlem
          Antal inlägg: 2 745
          Medlem sedan:
          09-03-2003
          Medlem nr: 882



          Hur fort det går beror på dels vilken organisk massa som skall förmultna, dels hur mycket fukt och något ämne som startar förbränningen så att man för värmeutveckling.

          Gräsklipp och löv är lättast att förmultna. vedartade växter typ kraftiga nedklippta perenner svårare.

          Fukt är en förutsättning och "lagom" är ju bäst i Sverige.

          Något som startar förbränningen: oftast kväve eller kalk. Kväve finns ju i försk gödsel.
          Man kan på vårsidan när det fortfarandeär kallt hjälpa temperaturen lite med varmvatten.

          Jag har själv bränt hästgödsel i torv med kalk. Det har jag skrivit om tidigare. På hösten när det börjar bli kallt läste jag upp kalk i varmvatten. och slog på gödseln. Var det för dålig aktivitet gjorde jag om det med några dagars mellanrum. Skottade högen så kompakt som möjligt och se, då hade man färdigt material till våren.

          Det går lika bra sommartidk att ta vanligt gräsklipp och färsk hästgödsel.

          Om man skulle säge så här.

          Organisk massa + temperatur+fukt+kemisk starter (kväve, kalk eller något annat) = brunnen massa över 70 grader.

          Om den organiska massan är mera vedartad så för man öka något av de andra komponenterna.

          Om den organiska massan består av fuktigt färskt gräsklipp, kanske från en gräsmatta som är kvävegödslad så behövs inget mera än att lägga gräset i en hög. ganska kompakt så att fukten bevaras så får man samma resultat.
          Summan av insateran skall altså bli en temperatur över 70 grader. Hur man kommer dit är ovesäntligt.
           
          Citera
          L8 B.
          Inlägg 21-02-2004, 10:50
          Länk hit: #14


          Medlem
          Antal inlägg: 212
          Medlem sedan:
          23-04-2003
          Medlem nr: 1 220



          Hejsan!
          Läste just i detta forum angående intresse och pris, lite på sidan ämnet men dock rätt nära... http://www.bukefalos.com/ubbt/showflat.php...vc=1&PHPSESSID=


          --------------------
          Charlotta i Tumba
           
          Citera
          bandin
          Inlägg 23-02-2004, 17:46
          Länk hit: #15


          Medlem
          Antal inlägg: 89
          Medlem sedan:
          05-05-2003
          Medlem nr: 1 326



          Tack för länken L8. Har aldrig tänkt på det där med avmaskningsmedlens betydelse för kompostmaskarna. Hmm, man kanske ska tänka lite på när man tar gödsel, så att man får en portion då hästarna inte nyss är avmaskad...

          Jessica
           
          Citera
          Bettson
          Inlägg 23-02-2004, 22:01
          Länk hit: #16


          Medlem
          Antal inlägg: 2 745
          Medlem sedan:
          09-03-2003
          Medlem nr: 882



          Ska man tänka på avmaskningsmedel så är det vintergödsel man skall ha.
          Hästar avmaskas från att gräset börjar växa till gräset slutar växa.

          Intervallen är olika. Vissa avmaskningsmedel var 6:e vecka andra var åttonde. ett nytt preparat tar an var 12:e vecka. Den var tolfte vecka är långtidsverkande och utsöndrar hela tiden.

          Efter att gräset slutat växa så avmaskar man inte på hela vintern.

          Om det sedan blir nedbrytningsrester som påverka maskarna vet jag faktiskt inte. Jag har själv inte märkt av att det skulle vara så men jag har knappt någon gödsel heller under sommarhalvåret. Mina hästar har nämligen sommarbete från början på april till mitten eller slutet av oktober.
          De behöver inte nöja sig med fjorton dagar på sommaren. HÄstar är gjorda för utomhusvilstelse tycker jag.

          Jag läste sidan och frågorna angående försäljning av hästskit. Tror nog att de övervärderat det hela. Jag bor ju visserligen inte i storstad utan nästan på lugna landet men här ger man gladeligen bort hästgödsel. Hästgödsel med spån är till och med svår att bli av med eftersom ingen vill ha terpentinet som blir av spånet.

          Bettson
          Lycklig hästägare.
           
          Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 23-02-2004, 22:21
          Länk hit: #17


          Medlem
          Antal inlägg: 21 879
          Medlem sedan:
          10-01-2003
          Medlem nr: 559



          fast gör man en jordlimpa/ med bla hästskit inklusive spån så brinner den oavasett -på 9 mån är den färdig :)Och terpentin saknas i den jorden enl slu


          --------------------
          Kerstin

          Ut sementem feceris, ita metes
          (Cicero)
           
          Citera
          Sola123
          Inlägg 21-05-2020, 21:36
          Länk hit: #18


          Medlem
          Antal inlägg: 1
          Medlem sedan:
          21-05-2020
          Medlem nr: 91 682



          CITAT (kerstin z5-6 @ 23-02-2004, 23:21) *
          fast gör man en jordlimpa/ med bla hästskit inklusive spån så brinner den oavasett -på 9 mån är den färdig :)Och terpentin saknas i den jorden enl slu


          Förlåt kanske dum fråga. Är helt ny på hästgödsel. Men vad menar du med att göra en limpa? På marken eller på presenning?
           
          Citera
          Mjärden
          Inlägg 22-05-2020, 00:05
          Länk hit: #19


          Medlem
          Antal inlägg: 2 400
          Medlem sedan:
          10-10-2013
          Medlem nr: 79 127



          Jag är ingen gillare av hästgödsel, i synnerhet obrunnen. Vi har fått ett lass till vår koloni, men den är inte bra. Förra årets gödselhög är helt barskrapad, då alla tagit av den och det finns inget kvar. Såg att en odlare lagt ganska mycket färsk hästgödsel runt lökarna och de hade gulnat medan i sängen bredvid var löken grön och fin utan hästgödsel.
          Jag slängde på lite brunnen hästgödsel i våras (innan den tog slut) och kompletterar med fermenterad kogödsel från Granngården. Vi är några kolonister som fundera på att köpa riktig kogödsel från en kungsgård i närheten i stället för hästgödseln, som enl en lottgranne innehåller mycket ammoniak.
          Sen hörde jag ett förslag och det var att täcka över gödselhögen med en presenning för att påskynda bränningen - har ingen uppfattning om det är bra eller dåligt.
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 19-04-2024, 23:05
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon