Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


          > Olivträd, Tips på skötsel!
          gunilla_h
          Inlägg 25-09-2003, 12:42
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 16
          Medlem sedan:
          05-08-2003
          Medlem nr: 2 018



          Nu har jag äntligen fått ett olivträd! wub.gif
          Och jag vill naturligtvis ödsla ALL min kärlek på den! Är det någon som vet nåt som jag ska UNDVIKA?! Jag tror att jag fattar att den behöver en himla massa sol och ljus - man har ju sett olivlundar i Grekland ... biggrin.gif Men mer än så ... mycket eller lite vatten? småskvätt eller uttorkning?

          /Gunilla
           
          Citera
           
          Nytt inlägg
          Svar (1 - 7)
          JOLE
          Inlägg 26-09-2003, 11:21
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 113
          Medlem sedan:
          27-03-2003
          Medlem nr: 991



          Olivträd är alltid roliga att odla som krukväxt och som du beskriver trivs det bäst i grekland och andra medelhavsländer.

          Det viktigaste skötselrådet är att [B]inte övervattna[B] sitt olivträd.

          Olivträdet tål tårka tämligen väl men kan lätt dö vid övervattning.

          På sommaren förbrukar oliver oftast ganska mycket vatten och behöver kanske vatten så ofta som varannan dag, men bara om jorden är torr. På vintern vattnar man med betydligt större intervall och bara om jorden är torr.

          En förutsättning för att få riklig blommning och möjligheter till frukt är att man kan förvara olivträdet svalt under vintern.

          Olivträdet överlever även i rumstemperatur (20 C) om man inte eldar på med element alldeles i närheten av krukan (men då uteblir blomningen).

          Placera så ljust som möjligt och gärna med sol.

          Många betraktar oliven som en svår krukväxt medan jag tycker att det är en ovanligt robust växt. Det skiljer en hel del mellan olika sorters oliver ifråga om torktålighet, känslighet för övervattning mm men i stort sett är oliven tålig och drabbas nästan aldrig av ohyra.

          Mina oliver står i vanlig torvjord men det är bra med lite lera i jorden så att krukan inte blir tvärtorr på en dag.

          Om bladen faller av under vintern behöver det inte innebära någon katastrof. var då mycket försiktig med vattningen och nya skott visar sig under våren.


          --------------------
          Johan, Zon1

          Boktips
           
          Citera
          gunilla_h
          Inlägg 29-09-2003, 14:47
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 16
          Medlem sedan:
          05-08-2003
          Medlem nr: 2 018



          Tack för dina råd!
          Mitt olivträd var planterad i sandblandad jord när jag fick den, så det verkar hålla fukten rätt bra. Men det blir nog till att köpa en lampa som extrabelysning den här vintern ...

          /gunilla
           
          Citera
          Pema
          Inlägg 29-09-2003, 18:11
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 129
          Medlem sedan:
          03-04-2003
          Medlem nr: 1 053



          Har precis fått eet träd på 1½ meter som min sambo köpte i spanien för 23 kr hoppas det bara klarar vintern tongue.gif


          --------------------
          MALMÖ

          Kolonist

           
          Citera
          andreas i uppsal...
          Inlägg 29-09-2003, 19:09
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 1 664
          Medlem sedan:
          27-07-2003
          Medlem nr: 1 962



          För att oliven ska få frukt så behövs oftast två stycken.Det vill sägas att den inte är självfertil.Olivens pollen sprids med vinden(i ursprungsländerna)men här i sverige å får man ta en mjuk pensel till hjälp.Oliv gillar som sagt mycket ljus men trivs allra bäst om den får stå lite skyddad från solen. (sydväst är nog det perfekta stället)Olivträd växer "ganska" långsamt bara så du vet.På sommarn behöver den ganska mycket vatten.Vattna 2-3gånger i veckan varma sommrar.Låt torka ut mellan vattningarna och sen när du vattnar vattna rikligt.gödsla en gång i veckan på sommaren och inget på vintern då trädet sover.Ta in trädet i ett rum där det är cirka 10 grader och sätt upp ett lysrör att den.Trädet tappar en del blad men det är naturligt.Att ta in trädet i ett rum med 20 grader är inget bra förslag.Om du har trädet i ett vanligt rum så går den aldrig i vila och börjar då inte blomma och då blir det heller inga oliver.Trädet tappar också mycket mer blad och kan till och med dö.Ett vanligt rum är inte ett vidare bra val men det går om man är envis men om vill vara snäll mot sitt träd så förvara man den i ett rum med cirka 10-15 grader och lysrör.
          mvh andreas
           
          Citera
          Diabolique
          Inlägg 12-04-2005, 19:15
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 664
          Medlem sedan:
          16-12-2004
          Medlem nr: 4 787



          Mitt älskade olivträd behöver planteras om...
          Jag tror att det inte har fått ny jord på två år(!), och förra året så var det nära att stryka med då det fick sköldlöss. Alla jag frågade rekommenderade mig att slänga trädet, men jag köpte Pyrex och var noga med att försiktigt skrapa bort va enda lus jag såg.

          Jag vet att de vill ha sandblandad jord, men jag funderar på om det kan gå att blanda den vanliga jorden med den gamla jorden som trädet står i nu (dvs. det som jag lyckas pilla loss).

          Den nuvarande "jorden" verkar snarare vara som lera. Den är så kompakt att man inte kan känna om den är torr eller fuktig. Istället får man titta om den är ljus eller mörk.

          Min fråga är alltså:
          kan jag använda vanlig blomjord, och blanda den med resterna från den gamla jorden?


          --------------------
          Stå på dig, annars gör någon annan det!
          /Hanna
           
          Citera
          TeliaNet
          Inlägg 12-04-2005, 21:48
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 2 487
          Medlem sedan:
          06-02-2004
          Medlem nr: 2 776



          ja visst kan du det, det är bara bra för det luftar rötterna.
          det var en utmanande signaturbild, den är ju vanligare utan kläder.


          --------------------
          Mvh Claes
          Björn Rosenström-fantast
          __________________________________________________________
          Philips Super 80 MASTER TL-D 840 - Bästa lysröret för växter -
          uträknat och med egna erfarenheter
          user posted image
          Photosyntes Photon Flux Density:
          72 µmol m^-2 x s^-1 / 58W
           
          Citera
          Diabolique
          Inlägg 13-04-2005, 00:51
          Länk hit: #8


          Medlem
          Antal inlägg: 664
          Medlem sedan:
          16-12-2004
          Medlem nr: 4 787



          CITAT (TeliaNet @ 12-04-2005, 22:48)
          ja visst kan du det, det är bara bra för det luftar rötterna.
          det var en utmanande signaturbild, den är ju vanligare utan kläder.

          Tack vad bra!
          Jag har ju också alltid lecakulor i botten, så det kommer nog att bli lagom med luft. biggrin.gif
          Jag var bara lite orolig om det skulle vara dåligt med vanlig blomjord för olivträdet.

          Vilken är vanligare utan kläder?

          Bilden ser nog bara utmanande ut för att man inte ser att jag har en kjol på mig (den hamnade utanför bilden), i övrigt så är den tagen en helt vanlig vardag, osminkad med kjol och linne.


          --------------------
          Stå på dig, annars gör någon annan det!
          /Hanna
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 16-04-2024, 23:13
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon