Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Klätterväxt i krukor vid plank?
          sandramhk
          Inlägg 25-04-2016, 09:48
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 1
          Medlem sedan:
          25-04-2016
          Medlem nr: 83 536



          Hej!
          Jag har ett fem meter långt plank med eftermiddagssol som jag gärna skulle vilja täcka med en snabbväxande grön flerårig klätterväxt.
          Planket sitter vid altanen så har ingen möjlighet att plantera rakt ner i jorden, alltså måste växten planteras i krukor. Antingen får det vara en självklistrande växt eller så fixar jag nån slags spaljé på planket som hjälper till att stötta.

          Har ni något tips på en passande växt? Pipranka? Humle? Vildvin?
          Vill helst ha en grön och frodig växt utan blommor.


          Sandra (zon 2)
           
          Citera
          Bassam
          Inlägg 25-04-2016, 22:22
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 7 985
          Medlem sedan:
          04-10-2007
          Medlem nr: 12 723



          Hej

          Du bor i zon två. så kan du väljer vad som helst av dem, de ofta kan klara till zon fem.

          själv tycker jag: om du väljer Humle, den växer snabb. men den behöver:

          1 Humle

          Jord:

          fuktigt näring rik.

          vädret:
          skyddad läge

          andra förslag:


          Obs
          de vissnar på hösten o kommer igen på våren


          andra förslag:

          2 Murgröna:
          Jord: kalk rik.

          Den kan bli 30 meter


          De gröna på vinter.


          Bassam
           
          Citera
          Sommartorparn
          Inlägg 04-05-2016, 07:52
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 2 045
          Medlem sedan:
          24-06-2004
          Medlem nr: 3 927



          Humle sägs vara ett riktigt ogräs, men har själv ingen erfarenhet av. Den behöver något att slingra sig kring. Den kan alltså inte för egen maskin klättra upp för ett plank.

          Murgröna kan också bli ett riktigt ogräs när den väl kommit igång, men den är väldigt långsam i starten. Det är först när den på tillräckligt många ställen fått jordkontakt och utvecklat rötter som den kommer igång med växandet. Dröjer många år. Tyvärr tror jag inte den lämpar sig för att ha i en kruka eftersom den inte har någon huvudstam utan breder ut sig med många små grenar som utvecklar rötter där en får jordkontakt. Den kan klättra upp på ett plank med sina rötter men behöver jordkontakt för näringen.

          Vildvin passar i så fall bättre eftersom den har en utpräglad stam. Men räcker jorden i en kruka som näring till en så kraftfullt växande växt? Här kan du läsa om vildvin:
          http://www.odla.nu/inspiration/vildvin-odl...skotsel-sortval

          Klätterväxter som jag kan tänka mig passar i kruka vid plank är Klematis och kaprifol. Sedan vet jag inte hur det funkar med krukan på vintern. Hur tänker du dig skydda rötterna från att frysa?

          Klematis är i och för sig inte vintergröna, men för de sorter som beskärs tidigt på våren finns ju bladverket kvar hela vintern och vissa har vackra fröställningar efter de har blommat. Här kan du läsa om olika växtsätt på klematis. Titta på den första skissen, klematisen växer så att de täcker en stor yta. Det är en sådan du ska välja. Jag skulle rekommendera någon från Viticella-gruppen. Vackra och lättskötta.
          http://klematisbutiken.se/vaxtsatt-och-planteringsforslag

          Sedan är det detta med kruka. Vilka starkt växande klätterväxter nöjer sig med den begränsande jordmängd som finns i en kruka? Kan du inte ta upp hål i altanen för att planera växter? Eller planera växterna utsida planket i marken och sedan leda in dem? Bäst att höra med någon kunnig plantskola hur det skulle funka med krukor....

          Redigerat av Sommartorparn: 04-05-2016, 08:09


          --------------------
          Hellre planering än plantering
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 25-04-2024, 22:12
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon