Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Ikea-gardiner istället för fiberduk
          nikalenn
          Inlägg 22-05-2011, 18:55
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 4
          Medlem sedan:
          21-05-2011
          Medlem nr: 48 370



          Ni skriver att man kan använda ett par gardiner från Ikea till kålodlingen, vilka då? Är det ngn som har ett namn på gardiner eller kan beskriva hur de ser ut? Ett 2-pack skulle visst kosta 35:-, stämmer det?
          Jag är väldigt intresserad för jag har precis skaffat min första kolonilott så jag behöver alla tips jag
          kan få!
          Det här tipset verkar väldigt intressant!
          Annika
           
          Citera
          rosita
          Inlägg 22-05-2011, 18:59
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 2 781
          Medlem sedan:
          26-04-2005
          Medlem nr: 5 587



          Gardinen heter Lill och jag tror de kostar 39:- för 2 st. Men de har inte samma nytta som fiberduk. Fiberduk gör att det skyddar lite mot frost och sol, men nätgardinen skyddar bara mot kålfjäril och kålfluga.


          --------------------
          Rosita zon 1

          www.ankispassion.blogg.se

          www.dromtolkning.blogg.se
           
          Citera
          Christa
          Inlägg 22-05-2011, 19:28
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 3 778
          Medlem sedan:
          02-01-2006
          Medlem nr: 6 894



          CITAT (rosita @ 22-05-2011, 19:59) *
          Gardinen heter Lill och jag tror de kostar 39:- för 2 st. Men de har inte samma nytta som fiberduk. Fiberduk gör att det skyddar lite mot frost och sol, men nätgardinen skyddar bara mot kålfjäril och kålfluga.


          Har du kollat med IKEA så den inte innehåller några kemikalier?
           
          Citera
          nikalenn
          Inlägg 22-05-2011, 20:50
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 4
          Medlem sedan:
          21-05-2011
          Medlem nr: 48 370



          CITAT (rosita @ 22-05-2011, 19:59) *
          Gardinen heter Lill och jag tror de kostar 39:- för 2 st. Men de har inte samma nytta som fiberduk. Fiberduk gör att det skyddar lite mot frost och sol, men nätgardinen skyddar bara mot kålfjäril och kålfluga.



          Tack så mycket fört tipset!!
           
          Citera
          Christa
          Inlägg 23-05-2011, 17:27
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 3 778
          Medlem sedan:
          02-01-2006
          Medlem nr: 6 894



          Jag tyckte först att det här med en gardin var en jättebra idé och tänkte köpa dom men sedan vågade jag inte. Jag odlar för att få grönsaker som är rent odlade och då vill jag inte riskera att få flammskyddsmedel eller några andra kemikalier i grönsakslandet. Om man tvättar dom ett par gånger i maskin så kanske risken minskar men jag vet inte.

           
          Citera
          katah
          Inlägg 23-05-2011, 21:25
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 1 834
          Medlem sedan:
          18-07-2004
          Medlem nr: 4 107



          Jag är också skraj för allt som kemikalier heter, jag har inte funderat över
          flamskyddsmedel på kålnätet.
          Visst kan kan den vara en potentiel källa, men den ska inte beröra plantorna för de första,
          så de kan släppa något bara genom vinden eller med hjälp av regnvatten.

          Ett par tvättomgångar hjälper säkert mycket, kontakta IKEA, de har säkert ett svar.
           
          Citera
          carusogugge
          Inlägg 23-05-2011, 21:45
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 21
          Medlem sedan:
          07-04-2007
          Medlem nr: 9 664



          Det är inga kemikalier i Lill-gardinen, den består av polyester. Dessutom lägger man den inte i direktkontakt på kålen, för då kanske ändå insekter göra skada, utan man spänner den över kålen, med bågar eller pinnar.
           
          Citera
          Christa
          Inlägg 24-05-2011, 07:10
          Länk hit: #8


          Medlem
          Antal inlägg: 3 778
          Medlem sedan:
          02-01-2006
          Medlem nr: 6 894



          CITAT (carusogugge @ 23-05-2011, 22:45) *
          Det är inga kemikalier i Lill-gardinen, den består av polyester. Dessutom lägger man den inte i direktkontakt på kålen, för då kanske ändå insekter göra skada, utan man spänner den över kålen, med bågar eller pinnar.


          Menar du att det inte brukar finnas kemikalier i polyester eller att du har kollat?

          Det spelar ju ingen roll om den kommer i direktkontakt med kålen. Det regnar ju på den.
           
          Citera
          carusogugge
          Inlägg 24-05-2011, 18:59
          Länk hit: #9


          Medlem
          Antal inlägg: 21
          Medlem sedan:
          07-04-2007
          Medlem nr: 9 664



          CITAT (Christa @ 24-05-2011, 08:10) *
          Menar du att det inte brukar finnas kemikalier i polyester eller att du har kollat?

          Det spelar ju ingen roll om den kommer i direktkontakt med kålen. Det regnar ju på den.


          Det finns mer eller mindre skadliga kemikalier och föroreningar i alla sorters kläder, maten, vatten, luften vi andas, allting med andra ord. Polyester är vanligt förekommande i många olika föremål i vår vardag. Att då oroa sig för att ett skyddnät av polyester som spänns över kål skulle vara skadligt via regnet...det blir lite miljöhysteri tycker jag. Men är man orolig får man väl skölja gardinen i vatten innan man använder den.
           
          Citera
          Christa
          Inlägg 25-05-2011, 19:49
          Länk hit: #10


          Medlem
          Antal inlägg: 3 778
          Medlem sedan:
          02-01-2006
          Medlem nr: 6 894



          CITAT (carusogugge @ 24-05-2011, 19:59) *
          Det finns mer eller mindre skadliga kemikalier och föroreningar i alla sorters kläder, maten, vatten, luften vi andas, allting med andra ord. Polyester är vanligt förekommande i många olika föremål i vår vardag. Att då oroa sig för att ett skyddnät av polyester som spänns över kål skulle vara skadligt via regnet...det blir lite miljöhysteri tycker jag. Men är man orolig får man väl skölja gardinen i vatten innan man använder den.


          Skall man tänka så finns det ju ingen anledning att lägga ner jobb på att odla. Då kan man ju köpa konventionellt odlade grönsaker i affären.
           
          Citera
          nikalenn
          Inlägg 25-05-2011, 21:23
          Länk hit: #11


          Medlem
          Antal inlägg: 4
          Medlem sedan:
          21-05-2011
          Medlem nr: 48 370



          Tack alla för bra tips!
          Jag håller nog med.... är det polyester i gardinen
          så är det väl bara att tvätta den ett par gånger...
          sen är det bara att spänna upp den över kålen.
          En liten tanke.... vad är fiberduk gjort av??
          Annika L
           
          Citera
          Christa
          Inlägg 26-05-2011, 19:58
          Länk hit: #12


          Medlem
          Antal inlägg: 3 778
          Medlem sedan:
          02-01-2006
          Medlem nr: 6 894



          CITAT (nikalenn @ 25-05-2011, 22:23) *
          Tack alla för bra tips!
          Jag håller nog med.... är det polyester i gardinen
          så är det väl bara att tvätta den ett par gånger...
          sen är det bara att spänna upp den över kålen.
          En liten tanke.... vad är fiberduk gjort av??
          Annika L


          Det är ju inte polyestern i sig som jag menar utan eventuella flammskyddsmedel eller andra kemikalier som är tillsatta. Textilindustrin i Kina släpper ut massor av kemikalier

          När det gäller fiberduk så är ju den avsedd för att ha i grönsakslandet så den borde ju inte innehålla några kemilkalier. Däremot är det en del vävar som bryts ner och ger ifrån sig en mass små fibrer och då kan man ju svälja dom om man inte sköljer grönsakerna noga.

          Ibland lukar dom konstigt också så helt säker känner jag mig inte. Det värsta är dock när de släpper fibrer som dammar omkring.
           
          Citera
          katah
          Inlägg 29-05-2011, 22:06
          Länk hit: #13


          Medlem
          Antal inlägg: 1 834
          Medlem sedan:
          18-07-2004
          Medlem nr: 4 107



          Christa, tack att du lyfter upp även den här aspekten!

          Någon må tycka att det är hysteri, men jag har börjat bli hystersikt av många saker under de senaste åren av just den anledningen att människor i allmänhet blir bara sjukare.
          var och varannan är allergisk eller har astma.
          Diabetes och hjärt-kärlsjukdomar räknar man nästan med att få senast efter 60 år
          för att inte tala om canser i olika former.

          Någonstans kommer allt detta.

          Hos oss har vi ändrat kosten, äter över 90% ekologiskt, odlar nästan alla grönsaker ( räcker nästan året om)
          tvättar med tvättnötter och har ändrat dedo till en sten.
          Vi köper mycket kläder secondhand och vill hälst göra det med möber också så att det värsta med flammskydd mm. har försvunnit.

          Vi stoppade även gräsleveransen för täckodningen från grannen som hade strött ut stroller med mossbeskämpningsmedel, vi vill inte ha dom i våra grönsaker.
          Det finns så mycket skummt i vår närmiljö, jag funderade inte alls kring nätet, men får väl ta en funderade.
          Nu har jag ju industrins " sommarväv" som används runt byggställningar, hoppas innerligen att de inte släpper något elakt!
           
          Citera
          TobbeMdal
          Inlägg 29-05-2011, 22:44
          Länk hit: #14


          Medlem
          Antal inlägg: 19
          Medlem sedan:
          18-05-2008
          Medlem nr: 16 178



          Vad jag förstår får man 14 kvm gardin på Ikea för 35 kr. Varför inte då köpa 15 kvm fiberduk på biltema för 39 kr istället. Den skyddar mot frost och jag tror knappast den innehåller mer kemikalier än en gardin från Ikea. Bara min åsikt. smile.gif

          MVH// Tobias


          --------------------
          MVH//TobbeMdal (Tidigare Tobias80)
           
          Citera
          rosita
          Inlägg 30-05-2011, 06:48
          Länk hit: #15


          Medlem
          Antal inlägg: 2 781
          Medlem sedan:
          26-04-2005
          Medlem nr: 5 587



          CITAT (TobbeMdal @ 29-05-2011, 23:44) *
          Vad jag förstår får man 14 kvm gardin på Ikea för 35 kr. Varför inte då köpa 15 kvm fiberduk på biltema för 39 kr istället. Den skyddar mot frost och jag tror knappast den innehåller mer kemikalier än en gardin från Ikea. Bara min åsikt. smile.gif

          MVH// Tobias


          Problemet med väv över kålplantor, är att det lätt kan bli för varmt för kålen. Nät skyddar inte mot frost, utan bara mot kålfjärilen.


          --------------------
          Rosita zon 1

          www.ankispassion.blogg.se

          www.dromtolkning.blogg.se
           
          Citera
          Christa
          Inlägg 31-05-2011, 10:25
          Länk hit: #16


          Medlem
          Antal inlägg: 3 778
          Medlem sedan:
          02-01-2006
          Medlem nr: 6 894



          CITAT (rosita @ 30-05-2011, 07:48) *
          Problemet med väv över kålplantor, är att det lätt kan bli för varmt för kålen. Nät skyddar inte mot frost, utan bara mot kålfjärilen.


          Ja idén är bra. Kålnäten som Nelson har är alldeles för stela och så smala att det inte går att få tätt mot marken när kålen vuxit upp. Dessutom blev dom så tunga när de regnat så en del växter blev alldeles tillplattade.

          Det borde ju gå att få reda på från IKEA om de innehåller några kemikalier men jag provade att ringa dit och kom bara till en kundtjänst som först svarade att deras gardiner uppfyllde lagkraven men när jag sa vad jag skulle ha dom till så kunde de inte garantera någonting.

          Fick dock känslan av det som på så många andra ställen nu för tiden är människor i kundtjänst som bara så fort som möjligt skall svara och ta nästa. Standartfrågor funkar men så fort man ställer någon annan fråga så gissar dom utan att egentligen ha en aning.

          Skulle ju vara intressant om fler försökte få svar från Ikea.
           
          Citera
          carusogugge
          Inlägg 31-05-2011, 21:55
          Länk hit: #17


          Medlem
          Antal inlägg: 21
          Medlem sedan:
          07-04-2007
          Medlem nr: 9 664



          Jag mailade Ikeas kundtjänst och fick följande svar:

          Hej Gunnar

          "Tack för ditt mail !

          Inga av våra tyger är behandlade med kemiska tillsatser och dom innehåller inte flamskyddsmedel.

          Med vänlig hälsning
          IKEA Kundservice

          Ulrika"


          Grönt ljus, alltså.

           
          Citera
          Sjmg
          Inlägg 17-04-2020, 09:25
          Länk hit: #18


          Medlem
          Antal inlägg: 1
          Medlem sedan:
          17-04-2020
          Medlem nr: 91 115



          CITAT (Christa @ 23-05-2011, 18:27) *
          Jag tyckte först att det här med en gardin var en jättebra idé och tänkte köpa dom men sedan vågade jag inte. Jag odlar för att få grönsaker som är rent odlade och då vill jag inte riskera att få flammskyddsmedel eller några andra kemikalier i grönsakslandet. Om man tvättar dom ett par gånger i maskin så kanske risken minskar men jag vet inte.


          OM någon innehåller flamskyddsmedel är det ju självklart inte bra att tvätta det och sprida flamskyddsmedel vidare till reningsverk och vatten. Flamskyddsmedel i grundvatten är ett stort problem för det bryts aldrig ner, ett betydligt större problem än att få det i trädgården. Välj hellre att inte köpa produkten alls.
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 19-04-2024, 19:23
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon