Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

           
          Skriv svarNytt inlägg
          > nyförvärvad odlingslott
          aghak
          Inlägg 27-05-2013, 14:40
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 4
          Medlem sedan:
          27-05-2013
          Medlem nr: 78 261



          Har nyss varit och tittat på min första alldeles egna odlingslott, så här mitt i säsongen! Superglad och taggad på att sätta igång. Där växer en hel del ogräs och jag funderar på hur jag ska börja... Min första tanke är att gräva upp hela lotten, försöka rensa bort så mycket ogräs som möjligt. Eventuellt både under och efter arbetets gång täcka med presenning, i hopp om att ogräset dör pga av solbrist... Sugen på att bygga upphöjda odlingsbäddar... Vill odla bär, grönsaker, rotfrukter, ärter och bönor. Lite allt möjligt helt enkelt!

          Men nu till mina frågor:

          I ena kanten växer en jättestor aroniabuske, som tydligen ger rätt rejält med dyrbara bär. Hur sköter jag den bäst?

          Mitt på lotten växer en ganska liten vinbärsbuske, kan jag gräva upp den och flytta på den? Vill inte ha den mitt i allt... Detsamma gäller en rätt liten rabarberplanta.

          Såg ut som att det vid grinden växer en nyponbuske, som såg ganska risig ut. Hur avlägsnar jag den bäst?

          Lotten är 60 kvm och finns i norra Stockholm. Vad blir det, zon 2, 3??? Ganska hård lerjord, hur bearbetar jag den bäst? Har ingen kompostjord att tillgå (än), stallgödsel borde gå att få tag på.

          Antar att det är för sent att så någonting när jag väl hunnit röja? Kanske kan köpa lite uppdrivna bärbuskar och få ner i jorden under sommaren i alla fall? Eller blir sommarens arbete bara förberedelse inför höstsådd och nästa säsong?

          Jag är total nybörjare, men det märks väl... Hjälp, någon? Tips? Ge mig allt ni har!!!
           
          Citera
          EKLO
          Inlägg 27-05-2013, 15:49
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 2 398
          Medlem sedan:
          10-08-2007
          Medlem nr: 11 952



          Hej, och välkommen hit till odla, och grattis till kolonilotten!

          Själv odlar jag mest grönsaker så ngn annan får svara på aroniabusken, men när det gäller grönsaker är det inte för sent. Fram till midsommar kan du gott och väl så nästan vad du vill, absolut kan du så ärter och bönor - och även senare (det finns rätt gott om frö till asiatiska grönsaker numera, de mognar sent och står läge).

          Gräv upp en lämplig bit och så vad du vill ha där, lägg som du sa pressenning eller täckande markduk över resten så att du kan ta bit för bit sedan utan att förta dig!

          Vinbäret är nog eg. bättre att flytta till hösten, men vattnar du bra funkar det kanske nu också.

          Rosbusken kan dy gräva/spetta bort sedan du klippt ned den (om du inte vill ha den kvar.)

          Rabarbern vill ha ganska rejält med gödsling, men har du lerjord kanske det snarare är den som gör plantan liten, eller att andra växter tar över och skymmer den - annars brukar ju rabarber vara mkt livskraftiga. men flytta på den, det funkar (men det kan dröja ett par år innan du får igång den riktigt bra). Skörda bara max 1/3 av bladen efter att du flyttat den, så att rotsystemet får en chans att växa till sig.

          Hästgödsel låter jättebra. Och när du grävt en bit har du ju material att starta en kompost.

          Lycka till, det är väldigt kul att odla! Och enastående gott att äta egna bär och grönsaker.
           
          Citera
          aghak
          Inlägg 27-05-2013, 16:16
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 4
          Medlem sedan:
          27-05-2013
          Medlem nr: 78 261



          CITAT (EKLO @ 27-05-2013, 16:49) *
          Hej, och välkommen hit till odla, och grattis till kolonilotten!....text


          Kul med svar! Kul att så mycket av mina tankar verkar stämma!

          Hur menar du med rabarbern? Att den är liten pga att rötterna inte kan växa i den hårda jorden?

          Ärter och bönor klättrar väl? Tips på enkel, billig spaljé? Eller, hur sätter man ens upp en spaljé?

          Och hur anlägger man en enkel kompost?

          Nybörjare som sagt, hehe. Men man lär sig. Kul att folk är villiga att hjälpa till!

          Redigerat av aghak: 27-05-2013, 16:17
           
          Citera
          EKLO
          Inlägg 27-05-2013, 16:25
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 2 398
          Medlem sedan:
          10-08-2007
          Medlem nr: 11 952



          Hej igen,

          ärter och bönor finns i lite olika höjd (min absoluta favorit är brytsockerärta - kallas ibland salladsärt; den är som en sockerärta som man alltså kan äta direkt, men de sväller upp o blir tjocka, alltså mer gott på varje ärtbalja!). Brytärter brukar bli ca 60 -120 cm. Sockerärter brukar vara lika höga. Jag brukar sätta 4 meterlånga käppar (hämtar pinnar i skogen) och sätter dem 1/2 meter från varann i fyrkant, och binder ihop topparna, en sockertopp, typ. Sen lindar jag snören runt, och sen planterar jag ärterna runt - kanske fem cm mellan varje ärta - bra är att lägga ärterna i blöt över natten innan man plantear dem. Eller också flera höga pinnar i en rad och surrar tunna pinnar horisontellt på dem, så står det bättre. Ja, det finns många varianter. Kompostgaller kan man också använda.

          Bönor finns både låga, och störbönor. Vaxbönor och gröna bönor (brytbönor) finns både låga och störvarianter. Också de kan man bygga höga (3 meter) sockertoppar åt. Lägg bönorna i blöt över natt innan du planterar.

          Enklaste komposten är att se ut en plats och lägga där, men bättre är att bygga en enkel av plank, då håller man reda på det bättre. Blanda väl och lägg inga grova pinnar i. Det finns massor av inlägg om komposter och annat här på Odla-forum. Kolla runt lite i gamla trådar.

          Redigerat av EKLO: 27-05-2013, 16:27
           
          Citera
          RibesRubusVitis
          Inlägg 27-05-2013, 21:01
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 2 117
          Medlem sedan:
          15-12-2005
          Medlem nr: 6 842



          Här finns en komposthandbok:
          http://www.lundskolonier.se/Komposthandbok.pdf
           
          Citera
          aghak
          Inlägg 27-05-2013, 21:53
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 4
          Medlem sedan:
          27-05-2013
          Medlem nr: 78 261



          Tack så jättemycket! Har under eftermiddagen varit och inhandlat presenning, spade, hacka, osv, och sopsäckar i vilka jag tänkte förvara ogräsrötter tills de dött (och jag hunnit anlägga en kompost). Vill ju inte att något gror i komposten wink.gif Sugen på att börja gräva nu. Imorgon blir det förhoppningsvis sol och då sätter vi igång!
           
          Citera
          aghak
          Inlägg 31-05-2013, 20:51
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 4
          Medlem sedan:
          27-05-2013
          Medlem nr: 78 261



          Jobbat hårt och hunnit så bönor, salladslök samt squashfrön som jag fick av en trevlig man i kolonin. Nya frågor:

          Planterade en potatis jag fick av ovan nämnda man - diamantpotatis kallade han den, den är tydligen vanlig i hans hemland, Iran. Frågan är, om det blir något av den, kan jag då sätta de potatisarna nästa vår? Hur gör jag för att spara dem tills dess i såna fall?

          Vill anlägga en lavendelrabatt och plantera fler bärbuskar - när ska jag göra det?? Nu? I höst?
           
          Citera
          Rigoletto
          Inlägg 06-06-2013, 19:38
          Länk hit: #8


          Medlem
          Antal inlägg: 142
          Medlem sedan:
          27-04-2004
          Medlem nr: 3 430



          Grattis till din kolonilott!

          Det kommer säkert att bli potatis och självklart kan du spara sättpotatisar till nästa år. Potatis bör vinterförvaras svalt och lagom fuktigt - kan vara svårt i dagens hus/lägenheter. Jag har ett svalt förråd som jag förvarar mina i, börjar de skjuta grodar i januari/februari brukar jag slutförvara dem i kylskåpet, det gör susen.

          Du kan plantera både bärbuskar och lavendel nu, det finns ju krukodlade att köpa. Fråga på handelsträdgården så får du alla råd du behöver.

          Jag rekommenderar att du lånar eller köper Lena Israelssons Handbok för Köksträdgården, där kan man lära sig mycket och hitta svar på de flesta frågor som dyker upp!

          Med vänlig hälsning

          Ann
           
          Citera
          IvarForss
          Inlägg 11-06-2013, 21:18
          Länk hit: #9


          Medlem
          Antal inlägg: 34
          Medlem sedan:
          28-12-2009
          Medlem nr: 27 180



          Grattis till lotten. Du verkar fått svar på allt så jag tänkte dela med mig med mina tips då jag började med en kollonilott för tre år sen i stockholm på lerjord.

          Först, bygg en ordentlig kompost som du kan använda, och inte en sån där med "kompostgaller". Det blir för torrt och det bryts inte ner ordentligt.

          Sen försök få tag på mycket stallgödsel som antingen är brunnen eller låt den brinna tills nästa år. Denna kan du använda dig av lite då och då.

          Köp en bunt säckar köpejord. De innehåller mest torv men är bra för lerjord. Likaså är det jättebra för jorden om du täckodlar, dvs har halm eller gräsklipp på jorden.

          Meningarna går isär om man ska gräva massa. Men jag gräver om landet varje höst när det är enkelt att gräva och tycker att jorden blivit jättebra efter att ha gjort dessa saker.... Gräv gärna ned gräsklippet / halmen också!

          Men räkna med att det tar ett tag tills det blir "bra" men det betyder inte heller att det är "dåligt" innan. Lerjord är jättebra, men som alltid trivs vissa saker på den och andra inte.
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):


           

          Enkel version Datum och tid: 28-03-2024, 11:19
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon