Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > tomater i nöd
          amsc
          Inlägg 18-08-2020, 01:21
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 2
          Medlem sedan:
          18-08-2020
          Medlem nr: 92 652



          Nybörjarodlare här, med en fråga om mina tomater. Har tyvärr gjort ett antal misstag, inser jag nu i efterhand, som - tror jag - har bidragit till att vissa av mina tomatplantor drabbats av brunröta. Några plantor ser ut att vara drabbade från stammen och uppåt (där en stor del av tomaterna tycks vara OK, om än "svaga"), andra plantor är mer drabbade i en eller flera grenar grenar, i bladen och även i tomaterna. Plantorna är planterade ganska tätt (tyvärr, ett av mina nybörjarmisstag) och några plantor är nog inte drabbade alls. Odlar på friland.

          Vad gör jag? Hur mycket måste jag göra mig av med och hur mycket kan jag behålla? Det finns många fina tomater också - kan jag rädda dem och hur?

          Jag tänker att jag behåller plantorna som är OK och inte visar tecken på röta.
          Kan jag behålla plantorna som är angripna i gren, blad och tomat om jag tar bort de angripna delarna? Hur blir det med det som blir kvar? Blir tomaterna ätliga och friska (det gäller också för tomaterna vars plantor tycks vara OK)?

          Och slutligen, de plantor som ser ut att vara angripna från stammen - jag har nog ingen utväg att att dra ut hela och slänga?


          (Tomaterna har inte mognat än).


          Tacksam för hjälp.
           
          Citera
          masa
          Inlägg 18-08-2020, 09:48
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 556
          Medlem sedan:
          05-09-2011
          Medlem nr: 74 366



          Vet du att det är brunröta, eller rättare Potatisbladmögel? Odlar du potatis i närheten? Ofta är det frukterna som drabbas först och mest, de blir bruna och hårda inuti. Men om angreppet fortskrider, drabbas hela plantan på liknande sätt som på potatis. Det du kan göra är att klippa bort angripna delar och försöka hålla luftigt och torrt runt plantorna. Men om vädret blir fuktigt och varmt, är nog loppet kört.

          För att lyckas bättre i framtiden: Odla inte potatis i närheten, välj sorter som är mer motståndskraftiga, helt resistenta finns inte, vattna på förmiddagen så att plantorna är torra när natten kommer, plantera glest. Det finns biologisk bekämpning mot vissa mögelsvampsjukdomar, men Potatisbladmögel är inte lätt att få bukt med utan kemiska preparat.
           
          Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 18-08-2020, 13:45
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 18 590
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 31



          Med tanke på beskrivningen lutar nog jag snarare åt att växterna har gråmögel som är vanligt ifall bladverket är tätt + fuktigt när kvällen kommer. Åtgärd plantera inte för tätt, vattna tidigt på dagen aldrig på kvällen och undvik att blöta ner bladverket, omgivningen ska vara så torr som möjligt på natten, gallra ur bladverket ifall det blir för tätt.

          potatisbladmögel brukar man främst se på tomatfrukterna och det går att odla resistenta tomatsorter


          --------------------
          Mvh Åsa


          Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)
           
          Citera
          amsc
          Inlägg 18-08-2020, 17:20
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 2
          Medlem sedan:
          18-08-2020
          Medlem nr: 92 652



          Tack för svar masa och Åsa.

          Jag är inte säker på att det är brunröta, kan vara annat också, men har kollat runt lite och sett att framför allt bilder på tomater med brunröta är förträffligt lika mina egna. Jag är dock för oerfaren för att vara helt säker, kan ju vara gråmögel också. Kanske har jag och mina tomater riktig otur och fått båda.

          Odlat potatis nära, ja. Inget jag kommer upprepa, men om det nu är brunröta förstår jag att det kan finnas i jorden ett långt tag. Tack för alla tips, har ni fler så är jag tacksam att ta emot!
           
          Citera
          masa
          Inlägg 19-08-2020, 09:11
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 556
          Medlem sedan:
          05-09-2011
          Medlem nr: 74 366



          Brunröta brukar inte kunna övervintra i jorden, men under senare tid med allt varmare vintrar lär det hända då och då att man kan få angrepp på potatis som inte kommer via luften utan från jorden. Vi har dock aldrig råkat ut för det under vår snart 50-åriga odlarkarriär, trots att vintrarna är näst intill ickeexisterande här i norra Bohuslän.
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 29-03-2024, 23:44
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon