Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Konstig ohyra på mina hibiskusar?, Något tuggar i kanterna på bladen?
          Ammelina
          Inlägg 17-02-2012, 09:56
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 14
          Medlem sedan:
          09-08-2007
          Medlem nr: 11 926



          Jag har två hibiskusar som är 7 år. Jag sköter dem med vattning beskärning osv. Såg nu när jag skulle klippa ner dem, att bladen var trasiga i kanterna. Tog bort alla jag hittade, och duschade dem i först ljummet vatten, sen med såpvatten, avslutningen med ljummet vatten igen. Lät dem sen stå kvar i badkaret under natten. men döm om min förvåning? När jag nästa dag skulle sätta tillbaka dem i ny diskade ytterkrukor. Så var bladen naggade i kanterna igen. Jag kontrolerar dem varje dag, men ser inga konstigeheter, mer än små ljusa fläckar eller hål mitt på bladen sen är kanterna naggade? Vet någon vad detta kan vara? Hur får man bort det i så fall? Vill så gärna ha dem kvar! confused.gif
           
          Citera
          ingaröbo
          Inlägg 17-02-2012, 10:00
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 303
          Medlem sedan:
          15-08-2009
          Medlem nr: 25 496



          CITAT (Ammelina @ 17-02-2012, 09:56) *
          Jag har två hibiskusar som är 7 år. Jag sköter dem med vattning beskärning osv. Såg nu när jag skulle klippa ner dem, att bladen var trasiga i kanterna. Tog bort alla jag hittade, och duschade dem i först ljummet vatten, sen med såpvatten, avslutningen med ljummet vatten igen. Lät dem sen stå kvar i badkaret under natten. men döm om min förvåning? När jag nästa dag skulle sätta tillbaka dem i ny diskade ytterkrukor. Så var bladen naggade i kanterna igen. Jag kontrolerar dem varje dag, men ser inga konstigeheter, mer än små ljusa fläckar eller hål mitt på bladen sen är kanterna naggade? Vet någon vad detta kan vara? Hur får man bort det i så fall? Vill så gärna ha dem kvar! confused.gif


          Skulle tro att det är något djur i jorden som kalasar? Du får byta all jord, skölja rötterna ordentligt och så ny fräsch jord.
          Har du foto?
           
          Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 17-02-2012, 10:49
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 18 592
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 31



          ohyra som tuggar på bladen på krukväxter brukar inte vara jordlevande så byta jord låter onödigt.

          Det jag tänker på främst är

          1. Födsloskador vid torr luft kan det bli lite skador då bladen "föds" ur knopparna vilket kan ge lite tuggat intryck på bladen.

          2. Öronvivlar: en snytbagge som är nattaktiv, har man fåt in dem kan de finnas gömda i skrymslen i taket/väggen, i gardiner etc. och de är nattaktiva. De vuxna baggarna tuggar konduktörsklipp i bladen. Deras larver lever i jorden och tuggar gluopskt i sig av rotsystemet.

          (finns ju även fjärilslarver och sånt som kan tugga på blad men den här årstiden lär man ju inte ha fått in nån fjäril som lagt ägg på bladen)


          --------------------
          Mvh Åsa


          Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)
           
          Citera
          ingaröbo
          Inlägg 17-02-2012, 11:18
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 303
          Medlem sedan:
          15-08-2009
          Medlem nr: 25 496



          CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 17-02-2012, 10:49) *
          ohyra som tuggar på bladen på krukväxter brukar inte vara jordlevande så byta jord låter onödigt.

          Det jag tänker på främst är

          1. Födsloskador vid torr luft kan det bli lite skador då bladen "föds" ur knopparna vilket kan ge lite tuggat intryck på bladen.

          2. Öronvivlar: en snytbagge som är nattaktiv, har man fåt in dem kan de finnas gömda i skrymslen i taket/väggen, i gardiner etc. och de är nattaktiva. De vuxna baggarna tuggar konduktörsklipp i bladen. Deras larver lever i jorden och tuggar gluopskt i sig av rotsystemet.

          (finns ju även fjärilslarver och sånt som kan tugga på blad men den här årstiden lär man ju inte ha fått in nån fjäril som lagt ägg på bladen)


          För att utesluta att ohyran kommer från jorden skulle nog byta jord ändå. Ev. övervintrade larver i jorden blir ju till slut någon sorts bagge/virvel/fjäril unsure.gif

          Är det inga andra plantor som är angripna?
          Åsa: födsloskador kan det ju också vara.
           
          Citera
          Ammelina
          Inlägg 17-02-2012, 12:15
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 14
          Medlem sedan:
          09-08-2007
          Medlem nr: 11 926



          Jag tog ett par foto, vet inte om det syns så väl då jag plockat bort dem som var angripna hela tiden. Men någon nämde baggar som flyger omkring.. Jag flyttade nyligen hit, och fick en kruka med tullpaner av en vän i inflyttningsgåva. Har sett att där varit små flugor runt den ibland, och en lök blev helt vit så den fick jag kasta. Men efter jag läst detta här gick jag och lyfte upp den ur kruka. Där vimmlade utav några svarta flygadne baggar. Nu åkte den ut! Men frågan är om det är dessa som har orsakat detta på Hibiskusen? Jag har sett att det varit sådan som flugit runt dem också, men det brukar ja vara lite småflugor inne denna årstiden så jag tänkte inte på tullpanerna. Vad ska man utrota dem med, för dem lär ju finnas kvar här nu? Har inte sett något likande på mina andra växter ännu? jag ska i alla fall byta jorden och spola av röttena, hoppas jag inte tar dö på dem bara flirting.gif
          Bifogade fil(er)
          Bifogad fil  Hibiskus_1.jpg ( 981.67k ) Antal nedladdningar: 36
           
           
          Citera
          ingaröbo
          Inlägg 17-02-2012, 15:24
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 303
          Medlem sedan:
          15-08-2009
          Medlem nr: 25 496



          CITAT (Ammelina @ 17-02-2012, 12:15) *
          Jag tog ett par foto, vet inte om det syns så väl då jag plockat bort dem som var angripna hela tiden. Men någon nämde baggar som flyger omkring.. Jag flyttade nyligen hit, och fick en kruka med tullpaner av en vän i inflyttningsgåva. Har sett att där varit små flugor runt den ibland, och en lök blev helt vit så den fick jag kasta. Men efter jag läst detta här gick jag och lyfte upp den ur kruka. Där vimmlade utav några svarta flygadne baggar. Nu åkte den ut! Men frågan är om det är dessa som har orsakat detta på Hibiskusen? Jag har sett att det varit sådan som flugit runt dem också, men det brukar ja vara lite småflugor inne denna årstiden så jag tänkte inte på tullpanerna. Vad ska man utrota dem med, för dem lär ju finnas kvar här nu? Har inte sett något likande på mina andra växter ännu? jag ska i alla fall byta jorden och spola av röttena, hoppas jag inte tar dö på dem bara flirting.gif


          Äckligt med baggar, va bra att du hittade dom, de borde vara boven. Hibiskusen har säkert godare blad än dina andra växter och blev därför utvalda att ätas upp. Plantorna klarar sig säkert med en ordentlig avspolning och baggarna får du slå ihjäl vartefter, förhoppningsvis försvann de flesta när du kastade ut tulpanerna, lycka till!
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 25-04-2024, 10:25
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon