Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Kan man leva med honungsskivling?, Trädgården är infekterad, hur skall jag förhålla mig??
          MayKay
          Inlägg 14-09-2016, 09:42
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 7
          Medlem sedan:
          28-05-2009
          Medlem nr: 23 746



          Min trädgård har honungsskivling överallt. Senast igår grävde jag upp några perenner som mådde dåligt: de hade svarta rhizomer som var orsaken till växternas klena utseende. Jag har brottats med problemet i 6-7 år, ända sedan jag förstod vad det var frågan om, och inser att kampen är förlorad.

          Oberoende vad jag gör: djupgräver, rensar, byter jord, byter plantor, river bort alla döda/döende växter med sina rötter, häller på Atamon... svampen fortsätter sin frammarsch. Det är onödigt att fundera på vad som orsakat den, fast jag vet: en översvämning på området för 10-12 år sedan som bestod ett helt år innan dräneringen åtgärdades, massvis av döda växtdelar och rötter lämnade av mina företrädare, området var tidigare ett kärr, gamla fruktträd som närmar sitt slut, nya vedartade växter med dålig motståndskraft osv osv.

          Vad skall jag göra? Sälja stället eller fortsätta kämpa? Om jag stannar kommer jag att bevittna en långsam nedgång av all växtlighet samtidigt som det inte lönar sig att plantera nya växter eftersom de dör inom några år. Med det pris jag skulle få för stället kommer jag inte att hitta en ny tomt med lika bra läge.

          Skall jag byta till endast sommarblommor och planteringslådor? En trädgård utan träd, buskar och perenner, är det en trädgård? Låtsas att inget är fel och hålla på bara? Mina närmaste grannar har också säkert svampen men tror inte på mig när jag varnar , bryr sig inte eller tror att jag överdriver. Att gräva bort och byta ut jorden går inte.
           
          Citera
          Fröken Odört
          Inlägg 14-09-2016, 10:46
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 158
          Medlem sedan:
          13-04-2016
          Medlem nr: 83 434



          Jag skulle, istället för att kämpa emot den, plantera växter som ska stå blött, de lär ju ha en naturlig motståndskraft mot rötsvampar.


          --------------------
           
          Citera
          MayKay
          Inlägg 14-09-2016, 12:28
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 7
          Medlem sedan:
          28-05-2009
          Medlem nr: 23 746



          Så kan man tro, men enligt allt jag läst gör svampen ingen skillnad mellan växter, allt duger när den fått fart. Det är f.ö. svårt att få information om den, först på engelska sajter finns mera. Har talat med experter men ingen verkar vara intresserad och/eller informerad. Tydligen är den relativt sällsynt på nordliga breddgrader.
           
          Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 14-09-2016, 17:27
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem sedan:
          08-11-2002
          Medlem nr: 296



          Jag har den runt min sommarstuga men inte så aggressivt. Möjligen är det den som långsamt tar död på syrenerna men problemet är att veta om den aktivt dödar växterna eller passar på när dessa dör. Tar jag ner ett träd i omgivningen kommer det upp svampkroppar på stubben nästa höst men de enda träd jag vet att den aktivt dödat är några rönnar. Jag har inte så fuktigt i jorden men inte direkt torrt läge för övrigt.


          --------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

          Straight for ever. Cogito, ergo sum.
           
          Citera
          Gunilla T
          Inlägg 14-09-2016, 17:37
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 2 090
          Medlem sedan:
          02-10-2015
          Medlem nr: 82 744



          Först - vill verkligen beklaga det du drabbats av, kanske det värsta som kan hända en trädgård. Du har säkert läst allt som finns skrivet om honungsskivling så jag kan knappast tillföra något.

          Jag var och lyssnade på Maj - Lis Pettersson en gång för många år sedan och hon berättade hur de fått gräva upp syrenhäcken inklusive byta all jord där den växte, honungsskivlingen är väldigt förtjust i syrener.

          Det låter sig kanske göras med maskiner om den inte hunnit längre än en syrenhäck men det går knappast att byta jord i en hel trädgård. Grannarna är säkert också drabbade men det verkar finnas en märklig förnekelse när det handlar om mindre trevliga saker i trädgårdsvärlden. Likadant om man varnar för invasiva växter "den är ju så fin" är det alltid någon som säger och tror att de kan kontrollera växten.

          Såklart du kan satsa på annueller och pallkragar men för mig vore det inte ett alternativ, sommarblommor är totalt ointressanta för mig, så jag skulle ge upp och försöka få de pengar som går att få ut och starta på nytt. När trädgårdslivet förvandlas till en kamp som man inte kan vinna förtar det allt som trädgård är till för.
           
          Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 14-09-2016, 19:08
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem sedan:
          08-11-2002
          Medlem nr: 296



          Jag funderar lite. Ett kärr tidigare skriver du. Då kanske det finns mycket organiskt material i marken som svampen kan gotta sig åt. Kanske är det kört då. Möjligen funderar jag på om det skulle gå att fylla på med mer mineralhaltig jord ovanpå? Ett jäkla jobb visserligen.


          --------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

          Straight for ever. Cogito, ergo sum.
           
          Citera
          MayKay
          Inlägg 18-09-2016, 06:33
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 7
          Medlem sedan:
          28-05-2009
          Medlem nr: 23 746



          Gunilla T:"När trädgårdslivet förvandlas till en kamp som man inte kan vinna förtar det allt som trädgård är till för."

          Tack för det här, din empati. Jag blev rörd. Jag skall fundera på saken, forska i andra alternativ, men med de pengar finns det inte mycket att välja bland. Kanske är det dags att helt sluta med en egen trädgård? Stället var min livslina under många år, men klichér som "när en dörr stängs, öppnas nånstans en annan" har en viss sanning.
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 28-03-2024, 09:30
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon