Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Övervintra på balkong(ej inglasad)
          Snobbe
          Inlägg 23-09-2019, 17:08
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 2
          Medlem sedan:
          29-04-2016
          Medlem nr: 83 571



          Hej,

          Jag har sökt runt en del om övervintring och det mesta man får fram är att övervintra växter i inglasad balkong eller kalla utrymmen som ändå har plusgrader.

          Jag bor i zon 2 (stockholm) och har några växter men framförallt en Klematis och en Fuschia jag vill övervintra.
          Problemet är att jag har bara min lägenhet, mitt källarförråd och min balkong. Mitt källarförråd vad jag läst mig till är för varmt och för mörkt. Min lägenhet är för varm och antagligen skulle jag behöva extra belysning isf?

          Min fråga är om det skulle gå att isolera krukorna tillräckligt bra för att övervintra dessa på balkongen? Eller är det chanslöst?
           
          Citera
          Gunilla T
          Inlägg 24-09-2019, 08:34
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 2 090
          Medlem sedan:
          02-10-2015
          Medlem nr: 82 744



          Jag har en fuchsia som jag klipper ner när frosten kommer och placerar i en jordkällare. Helmörkt men plusgrader, den har överlevt mer än 10 år. När frostrisken är över tar jag fram den, vattnar försiktigt tills den börjar skjuta nya skott. Ditt förråd borde fungera.

          Clematis skall inte tas in, det är en uteväxt. Låt den vissna ner eller klipp ner den nu i höst eller i vår. Den dör inte av kylan och att isolera krukan gör varken från eller till eftersom det inte blir varmare i krukan än i uteluften om man inte har någon intern värmekälla. Bra om du har tak över balkongen för om det blir för blött i krukan kan det vara en anledning till att plantan dör. Blött och nedfrysning om vart annat är inte bra.

          Har du inget tak så skydda krukan mot nederbörd - luftigt. Ställ krukan närmast väggen.
           
          Citera
          Ninashka
          Inlägg 09-08-2020, 16:37
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 34
          Medlem sedan:
          29-04-2012
          Medlem nr: 75 969



          Ett tillägg till det Gunilla skrev om klematis (och det gäller förmodligen de flesta växter):
          Det är varmt-kallt-varmt-kallt som är det farliga med att övervintra i kruka. Se till att den är skyddad från solen efter att jorden har börjat frysa/på våren när solen börjar lysa alltmer (jag sätter upp ett skydd med skuggväv och det har funkat för mina klematis) och fortsätt skydda tills tjälen gått ur jorden ungefär.

          Jag har även flyttat mina krukor och ställt dem intill husväggen för lite extra värme men jag vet inte om värmen har gjort till eller från, men de är i alla fall mer skyddade för regn och rusk då när de står intill väggen.

          Redigerat av Ninashka: 09-08-2020, 16:38
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 28-03-2024, 15:53
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon