Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > plantera en Hibiscus syr. arden
          steffo100
          Inlägg 24-07-2016, 11:36
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 92
          Medlem sedan:
          26-05-2009
          Medlem nr: 23 702



          Köpte av en impuls en Hibiscus när den stod skyltad på ica och nu behöver jag tips på hur den skall planteras.

          Sett att den skall stå soligt men kan jag ha den vid en vägg?
          Jag har en vinkel i syd-sydost där den kan stå skyddad men jag kanske får problem om den växer på huset.

          Om jag gräver ett hål i marken, skall det vara någon speciell jord eller funkar Icas planteringsjord?

          Går den att klippa om den tar för mycket plats?
          Hur viktigt är det att den står i sol?


           
          Citera
          Gunilla T
          Inlägg 24-07-2016, 15:10
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 2 090
          Medlem sedan:
          02-10-2015
          Medlem nr: 82 744



          Jag vet inte i vilken zon du bor men Hibiscusen du köpte är tveksamt härdig utom i de sydligaste delarna av landet.

          Generellt brukar inte plantering invid husvägg vara så bra det blir ofta för torrt under takutspringet och marken är näringsfattig.

          Hibiscus brukar föredra surjord, samma som Rhododendron. Har du surjordsplanteringar så går den att plantera bland dessa växter. En grop i jorden med planteringsjord som ofta är en riktigt usel produkt blir nog inte bra.

          Varför inte plantera om den i en stor kruka, fylld med Rhododendronjord och ha den som krukväxt ute under sommaren och vinterföra den svalt och frostfritt under vintern.

          Jag har prövat en gång, skyddad plats i zon 2 - 3 men den klarade inte vintern.
           
          Citera
          steffo100
          Inlägg 25-07-2016, 06:56
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 92
          Medlem sedan:
          26-05-2009
          Medlem nr: 23 702



          Hej,
          Tack för input.
          Jag bor i Zon 1 och väggen är vid en veranda utan egentligt takspring då det är en balkong över.
          Kan dock tänka mig jorden är lite 'fattig'..

          Jag har planterat den nu i rhododendron-jord på nämnd plats och hoppas på lite tur.
          Blir den tåligare mot eventuell frost när den blir större?

          Kan man på nåt sätt gödsla jorden med något man typ vattnar med?

          Var köper man bättre planteringsjord än Ica (tips mottages tacksamt).
          Kan jag förbättra den Ica-jord jag redan köpt?

          Igen tack för input!
           
          Citera
          Aqvakul
          Inlägg 25-07-2016, 08:45
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 94 306
          Medlem sedan:
          07-10-2007
          Medlem nr: 12 751



          Viktigast är att den inte torkar ut. Ingen gödsel i år, räfsa över lite löv till hösten och fyll på med mer rhododendronjord till våren.

          Redigerat av Aqvakul: 25-07-2016, 08:46


          --------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

          zon 1
           
          Citera
          Gunilla T
          Inlägg 25-07-2016, 08:53
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 2 090
          Medlem sedan:
          02-10-2015
          Medlem nr: 82 744



          Okej, bor du i zon 1 så ökar definitivt chanserna för överlevnad.

          Nej, härdigheten ökar inte med storlek, det är så mycket som spelar in för växternas överlevnad under vintern, inte bara lägsta minusgrader.

          Ja, Blomstra t.ex. som man ger till inomhusväxter kan man gödsla med. Men nu är fel tid att gödsla, jag brukar ha midsommar som slutdatum, lätt att komma ihåg. Växterna skall börja förbereda sig för sin vintervila och inte manipuleras att börja växa för då minskar härdigheten. Det nya som triggas igång genom för sen gödsling hinner inte förbereda sig för vintern och riskerar att frysa bort. Har busken fått ny jord nu räcker det gott för säsongen.

          Dålig jord kan alltid förbättras, kompostjord, naturgödsel och kogödsel som köps i påsar går alltid att använda. Det finns tester utförda på jord (Konsumentverket?) det kan man alltid kolla upp.



           
          Citera
          jegi
          Inlägg 02-08-2016, 09:24
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 815
          Medlem sedan:
          02-05-2005
          Medlem nr: 5 651



          Jag har två frilandshibiskusar i zon IV som är placerade intill husväggar. Dom har det lite torrt men det går bra. Härdigheten ökar definitivt med storleken. Så har du en stor etablerad planta överstår den vintern mycket bättre än en mindre. Det finns det otaliga exempel på. Lycka till.


          --------------------
          Jerker i Gävle

           
          Citera
          Aqvakul
          Inlägg 02-08-2016, 10:26
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 94 306
          Medlem sedan:
          07-10-2007
          Medlem nr: 12 751



          CITAT (jegi @ 02-08-2016, 10:24) *
          Jag har två frilandshibiskusar i zon IV som är placerade intill husväggar. Dom har det lite torrt men det går bra. Härdigheten ökar definitivt med storleken. Så har du en stor etablerad planta överstår den vintern mycket bättre än en mindre. Det finns det otaliga exempel på. Lycka till.


          Det vore intressant att höra vad du har för belägg för att härdigheten ökar med storleken. Menar du att detta är en allmän princip eller att det särskilt gäller denna art? Om du menar att en växt som växt till sig på en tveksamt härdig plats, har bättre förutsättningar efter några år, så är jag med. Men att det skulle vara lättare att övervintra äldre nysatta plantor, låter lite märkligt.

          Angående dina egna två hibiskusar så får man ta till lite trix när man planterar i zon 4 och härdigheten normalt sträcker sig till zon 2. Då får man ta till ett skyddat läge, även om det är torrt och stödvattna.


          --------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

          zon 1
           
          Citera
          Bengalow
          Inlägg 02-08-2016, 13:27
          Länk hit: #8


          Medlem
          Antal inlägg: 3 185
          Medlem sedan:
          21-06-2009
          Medlem nr: 24 333



          Jag har tre stycken, mäktiga saker, 5-10 år. Vi får klippa ner dom varje år. F.n. är dom 2,5 meter på höjden nu, men har nått 3,5 m. Det fina är att dom inte breder sig så mycket - en dryg meter på bredaste. Vi har en atriumgård, men det blåser i alla fall eftersom det är i Skåne. Vi planterade dessa i trädgårdslandet, utan något som helst extra, bara ner i jorden, varken gödda eller vattnade. Dom har blommat enormt sedan första året - det blir 1000-tals vita, blå och rödlia...
           
          Citera
          Aqvakul
          Inlägg 02-08-2016, 15:31
          Länk hit: #9


          Medlem
          Antal inlägg: 94 306
          Medlem sedan:
          07-10-2007
          Medlem nr: 12 751



          CITAT (Bengalow @ 02-08-2016, 14:27) *
          Jag har tre stycken, mäktiga saker, 5-10 år. Vi får klippa ner dom varje år. F.n. är dom 2,5 meter på höjden nu, men har nått 3,5 m. Det fina är att dom inte breder sig så mycket - en dryg meter på bredaste. Vi har en atriumgård, men det blåser i alla fall eftersom det är i Skåne. Vi planterade dessa i trädgårdslandet, utan något som helst extra, bara ner i jorden, varken gödda eller vattnade. Dom har blommat enormt sedan första året - det blir 1000-tals vita, blå och rödlia...


          Härligt! tummenupp.gif


          --------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

          zon 1
           
          Citera
          jegi
          Inlägg 04-08-2016, 02:12
          Länk hit: #10


          Medlem
          Antal inlägg: 815
          Medlem sedan:
          02-05-2005
          Medlem nr: 5 651



          CITAT (Aqvakul @ 02-08-2016, 11:26) *
          Det vore intressant att höra vad du har för belägg för att härdigheten ökar med storleken. Menar du att detta är en allmän princip eller att det särskilt gäller denna art? Om du menar att en växt som växt till sig på en tveksamt härdig plats, har bättre förutsättningar efter några år, så är jag med. Men att det skulle vara lättare att övervintra äldre nysatta plantor, låter lite märkligt.

          Angående dina egna två hibiskusar så får man ta till lite trix när man planterar i zon 4 och härdigheten normalt sträcker sig till zon 2. Då får man ta till ett skyddat läge, även om det är torrt och stödvattna.


          Intressant tycker du, ja, vi har inte diskuterat något annat än att större etablerade hibiskusar har bättre härdighet än mindre. Det är inte kontroversiellt och gäller för andra lignoser också.
          Man kan göra mycket för att uppgradera sin zon, i mitt fall har jag nog en instabil zon II invid husväggen. Min uppfattning är att frilandshibiskus (Hibiscus syriacus) inte alls har samma vattenbehov som inomhushibiskus (hibiscus rosa sinensis) bl a pga mindre blad om det var så att det drogs paralleller.


          --------------------
          Jerker i Gävle

           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 17-04-2024, 00:57
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon