Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


          > Förvirrat kring fruktträdsbeskärning ?
          jholma
          Inlägg 26-03-2003, 19:44
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 297
          Medlem sedan:
          26-03-2003
          Medlem nr: 986



          Hej

          Vad gäller igentligen för beskärning av fruktträd.

          Görel Kristina Näslund säger t ex att man kan beskära fram till och med att fruktträden blommor. Ju senare dessto bättre för att undvika t ex fruktträdskräfta ! Jag citerar " man kan beskära fram till att frukträden blommor " Cilla som vad jag kan förstå är synnerligen kompetent menar att när träden börjar att sava så är det i högsta grad olämpligt att beskära utan att man skall vänta till juli.
          Normalt sett så har jag beskurit i mars men efter att ha läst vad Görel Kristina Näslund skrev så beskar jag inte i utan hade tänkt att vänta till slutet april ( bor utomlands) Är det försent att beskär då. Vad gäller ?


          Jan
           
          Citera
           
          Nytt inlägg
          Svar (1 - 4)
          Cilla
          Inlägg 26-03-2003, 23:19
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem sedan:
          04-11-2002
          Medlem nr: 126



          Hej! Jag förstår att det är förvirrat när vi äppelälskare ger olika råd. Görel och jag är båda med i Pomologiska sällskapet och har suttit i redaktionen för tidskriften som sällskapet ger ut. Hon är en av de härligaste äppelinspiratörerna i landet!

          Men vi har i flera frågor helt olika grund för de beskärningsråd vi ger andra. Din fråga påminner mig om att hon och jag borde diskutera beskärning mer, för jag begriper mig inte på hennes råd och vet inte vad hon baserar dem på. Säkert kan det vara intressanta erfarenheter. Vi kommer att träffas i helgen och då ska jag ta upp detta med henne så att jag förstår henne och kan fundera mer över hennes råd.

          Mina skäl att plädera för JAS-beskärning (juli, augusti, september) av kärnfrukt är att då är trädens läkförmåga som bäst, dvs förmågan att bilda kallus och sårved. Att inte beskära under savning handlar om att trädet inte ska förlora en massa vätska och locka till sig angripare i snitten. Detta är också vad Klaus Vollbrecht m fl råder till. Han är en av dem i Sverige som bevakat flest experiment som gjorts med träd och som är en av de absolut mest kunniga på trädanatomi.


          --------------------
           
          Citera
          jholma
          Inlägg 27-03-2003, 10:00
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 297
          Medlem sedan:
          26-03-2003
          Medlem nr: 986



          Tack Cilla

          Som jag nämde så bor jag inte i Sverige så det är litet svårt för mig att nu åka hem och klippa ! Nästa gång jag är hemma är sista veckan i april. Jag har två situationer, dels äldre fruktträd och dels yngre bl a spalje( päron). Det är säkert ingen katastrof att vänta med beskärning till juli för de större träden men det är nog viktigt att beskära spaljeträden nu. Vore tacksam för ett råd hur jag bäst beter mig i det här läget. Förövrigt så gäller zon 4. Samlar på träd överhuvudtaget eftersomn det är det enda jag kan sköta på avständ!

          Bästa hälsningar

          Jan
           
          Citera
          Cilla
          Inlägg 27-03-2003, 23:27
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem sedan:
          04-11-2002
          Medlem nr: 126



          Hej Jan,
          Jag har långa arbetsdagar på trädgårdsmässan till och med söndag. Ber att få återkomma med svar!


          --------------------
           
          Citera
          Cilla
          Inlägg 27-03-2003, 23:32
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem sedan:
          04-11-2002
          Medlem nr: 126



          Jo förresten - talade med Görel idag om hennes tankar kring att beskära kärnfrukt också underf savningen. Det visade sig komma från Maj-Lis Pettersson, växtskyddsforskare (och en av Sveriges aboslut främsta)n på SLU som rekommenderade det för att det skulle kunna minska kräftsmittorisken.

          Jag beslöt att göra en omfattande artikel om det i tidskriften Pomologen och intervjua flera av de främsta förespråkarna för det ena och det andra, och beskriva vad de grundar sina idéer på.


          --------------------
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 10-04-2024, 22:25
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon