Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Också naturgödsel!?
          Gunvor Nilsson
          Inlägg 12-11-2002, 08:48
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 1 439
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 19



          När det gäller gödsel så skriver vi här på Forum bara om gödsel från djur.
          Men Algomin och Allgrow då? Det är väl också gödsel från naturen och är det något som är tabubelagt eftersom ingen nämner det?
          Jag har, som omedveten när det gäller jordkvaliteter, bara köpt planteringsjord i "min" handelsträdgård och kompletterat med Algomin och benmjöl. Plus det att jag lagt gräsklipp här och var, men det är mest av den anledningen att skydda jorden från katterna och hindra ogräset.
          Tång lär ju också gå att kompostera och gödsla med. Hur gör ni som bor vid kusterna där det finns gott om tång som samlas på stränderna - komposterar ni den? Är det blåstången som går att kompostera?
          Det finns säkert fler gödselmedel som går att debattera - blåkorn ex.vis. Dela gärna med er av erfarenheterna!


          ............................
          Det är bättre att fråga och verka dum
          än att inte fråga och förbli dum!


          --------------------
          user posted image
           
          Citera
          helull
          Inlägg 12-11-2002, 09:00
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 52
          Medlem sedan:
          04-11-2002
          Medlem nr: 116



          Benmjöl är väl också från djur? wink.gif Skämt åsido, algomin har jag positiv erfarenhet av, men det är ju så DYRT!!! sad.gif

          Dessutom har jag ju nu mina små gödselpillertrillare - fåren tongue.gif


          --------------------
          Helena
          Småbrukare och mångsysslare

          Genom att odla deltager jag i den enorma väven av samspel mellan växter, djur, anden och materian i både natur och trädgård.
           
          Citera
          Ingrid på Västku...
          Inlägg 12-11-2002, 09:13
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 5 498
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 20



          Todeloo,

          Nej det är välan inge fel på dem fastän Algomin använder jag inte , vet itne varför alls, saknade nog 'mina' havsmineraler de var bra.......- benmjöl använder jag men itne på samma sätt som stallgödsel - utan mera i krukväxteriet - rätt eller fel. och skriver man om benmjöl ramlar vi välan in på en galen sjuko kodebatt igen - har ofelbart hänt innan i alla fall.

          Blåkorn --- hmmm - plockade fram en av mina gamla Natur & Trädgård och där stod det om hur mycket flytande gödselmedel typ Blåkorn försurar markerna - intressant.

          Jag har börjat med att vara motståndare till skaer och ting som kostar pengar - önskar bara jag kunde bli självförsörjande på jord bara......har förliten tomt tror jag för att komma igång med komposterandet bara.

          Hälsar Ingrid
           
          Citera
          Ann
          Inlägg 12-11-2002, 09:28
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 145
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 37



          Tabu !!! Algomin???!!! Jag har tutat i luren för detta preparat, både på längden och tvärren, så det så! tongue.gif tongue.gif Ann.
           
          Citera
          helull
          Inlägg 12-11-2002, 10:45
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 52
          Medlem sedan:
          04-11-2002
          Medlem nr: 116



          Jag nappar direkt på benmjölsdebatten, Ingrid smile.gif

          Har även kommit i kontakt med detta genom mitt jobb... Fy f-n vad det luktar på dessa ställen där de kokar slaktavfall! Bläääh wacko.gif

          Angående galna-ko eller BSE som det heter sorteras allt riskmaterial ifrån och eldas upp. Riskmaterial är den del av kroppen som är eller varit i kontakt med hjärna, ryggmärg och tunntarm hos kor. Alltså, skallben och ryggkotpelaren sorteras bort.

          Det som sedan är kvar kokas och mals och steriliseras vid 3 bars tryck och 133 grader i minst 20 minuter. Detta är GRYMT mad.gif kontrollerat av veterinärer minst en gång om dagen. Detta gäller även köttmjöl och blodmjöl.

          Så jag tycker inte det finns anledning till oro!

          rolleyes.gif


          --------------------
          Helena
          Småbrukare och mångsysslare

          Genom att odla deltager jag i den enorma väven av samspel mellan växter, djur, anden och materian i både natur och trädgård.
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 14-05-2024, 15:16
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon