Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Dagvattenbrunn med gammaldags trädgårdspump
          Jimbo79
          Inlägg 14-09-2015, 15:30
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 87
          Medlem sedan:
          14-03-2007
          Medlem nr: 9 346



          Hej!

          Jag måste dränera min tomt pga att det står vatten på gräsmattan om det regnar i några dagar.
          Det är så illa att det vissa år resulterar i att delar av odlingarna ruttnar.

          Nu tänker jag så här:
          Mot grannen har jag en kort slänt (hans tomt ligger ca 1,5 meter högre än min). Där gräver jag ned en dräneringsslang, som går till en ny dagvattenbrunn (typ https://www.byggmax.se/gjutning-och-husgrun...andfang-p31381).
          Jag gräver också ned dränslangar på andra utsatta ställen på samma del av tomten och drar dessa till den nämnda dagvattenbrunnen.

          Från dagvattenbrunnen hoppas jag sedan kunna leda vattnet vidare ut i det kommunala nätet (om jag hittar röret som går ut i gatan). Om inte det lyckas behöver jag kunna pumpa upp vattnet från min brunn och helst av allt skulle jag vilja ha en gammaldags trädgårdspump för att kunna använda vattnet till vattning samtidigt som det blir en fin detalj i trädgården.

          Någon som vet om det kan funka eller om det finns en liknande lösning eller vilken yrkesgrupp man ska vända sig till för att fråga?

          Mvh, Jimmy
           
          Citera
          Tapio
          Inlägg 15-09-2015, 17:56
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 1 400
          Medlem sedan:
          05-10-2003
          Medlem nr: 2 402



          Halaj!

          Kan ingenting om dränering, så jag fokuserar på trädgårdspumpen istället.
          Har du gjort något vettigt överslag över detta? Hur stor är arean som det regnar på som du måste pumpa bort?
          Om vi säger att det regnar 10 mm (vilket ju inte är så värst mycket) på en area på 10*10 meter så blir det en kubikmeter vatten! Lycka till att orka pumpa bort det för hand!
          Du kommer att krokna efter max 100 liter. Det är faktiskt lite jobbigt att bara fylla några hinkar med en trädgårdspump. Sen vet man ju inte hur rent vattnet är heller. Är det grumligt dödar det ventilerna i pumpen rätt fort.
          Som en snygg accessoar till tomten är en pump kalas, men att ha den för att dräneringen skall funka? Nej!

          Mitt råd: gå in på eniros gulasidorna och skriv in markarbeten och din ort i sökrutan. Ring nån firma som verkar bra. de kommer att komma ut, gå runt tomten och berätta precis vad du behöver, och var du kopplar in dig på kommunens dagvatten. Och ge dig en prisuppgift.

          //T

          Redigerat av Tapio: 15-09-2015, 17:59
           
          Citera
          Bassam
          Inlägg 16-09-2015, 18:59
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 7 985
          Medlem sedan:
          04-10-2007
          Medlem nr: 12 723



          Hej

          min vän tycker jag att du kan kontakta med kommunen o fråga dem om kommunen avloppet, sen du kan koppla din väldränerad slangar på deras av loppet.

          Obs

          fråga kostar ingenting.

          H.Bassam
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 28-03-2024, 17:14
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon