Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


          2 sidor V   1 2 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Äldre och studera på högskola?
          green
          Inlägg 30-03-2009, 01:06
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 110
          Medlem sedan:
          30-03-2009
          Medlem nr: 21 906



          Hej!

          Ny här på forumet och om någon har erfarenhet av att vara äldre studerande på högskolenivå? Som gärna delar med sig av sina erfarenheter smile.gif Är ju bra längesen man pluggade..jag är 38 år gammal och har tänkt söka in till Mälardalens högskola och deras ingenjörsutbildning i Västerås.
           
          Citera
          Gunilla T
          Inlägg 30-03-2009, 16:05
          Länk hit: #2


          Gäster






          Är du intresserad så satsa på utbildning! Kolla bara upp hur länge du kan få studiemedel - det finns en åldersgräns men jag vet inte var gränsen går idag.

          Jag har pluggat som vuxen, var utbildad damfrisörska och fick stora problem med ryggen - tröttnade även på yrket och bestämde mig för att plugga.

          Har aldrig någonsin ångrat det, som vuxen och med arbetslivserfarenhet kan man tillgodogöra sig utbildningen på ett helt annat sätt än när man nyss slutat gymnasiet.

          Tror inte du kommer att ångra dig...

           
          Citera
          Aqvakul
          Inlägg 30-03-2009, 16:15
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 94 306
          Medlem sedan:
          07-10-2007
          Medlem nr: 12 751



          Håller helt med Gunilla! Själv har jag gått i flera omgångar på högskolan. Påbörjade vid 40 års ålder en utbilning till gymnsielärare. Det är många fördelar med att studera som lite äldre.


          --------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

          zon 1
           
          Citera
          4:an
          Inlägg 30-03-2009, 16:38
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 792
          Medlem sedan:
          10-02-2009
          Medlem nr: 21 046



          Lycka till! Klart att du skall plugga...ålder är inget hinder, tvärtom! Jag är 49 år och har i drygt två år pluggat på halvfart/distans till förskollärare...jättekul! tummenupp.gif du kommer inte att ångra dig utan jag märker att jag har mycket lättare än de yngre just för att man har arbetslivserfarenhet och allt jag lär mig kan jag relatera till något som verkligen har hänt. Så kör på! Kolla upp ekonomin som ngn nämnde...bra råd!
           
          Citera
          HelenJ
          Inlägg 30-03-2009, 20:42
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 1 683
          Medlem sedan:
          14-07-2007
          Medlem nr: 11 521



          Jag sa upp mig från ett fast, hyfsat välbetalt jobb i somras och började istället plugga till trädgårdsmästare. 40-årskris? dunno.gif I vilket fall som helst var det en dröm som gick i uppfyllelse, och även om ekonomin är knackig numera har jag inte ångrat mig en minut. Det är det bästa jag nånsin gjort!

          CSN har vissa restriktioner med att ge studiemedel efter 45, så det är inga problem för din del. Har du barn får du lite extra lån/bidrag för dem också. Jag säger som de andra, att studera som vuxen med mycket erfarenhet i bagaget är något helt annat, mycket mer givande. Däremot stöter man på problem som man inte hade när man var ung och pluggade. Nu finns det ofta en familj med partner och barn med i bilden som det ska tas hänsyn till. Är man istället ensam och ska stå för alla utgifter är studiemedeln mycket snålt tilltagna. Jag vill inte avskräcka dig alls, men du bör vara medveten om det....


          --------------------
          Trädgårdsmästare med bloggen Gröna funderingar
           
          Citera
          Huggorm
          Inlägg 30-03-2009, 20:45
          Länk hit: #6


          Moderator
          Antal inlägg: 18 359
          Medlem sedan:
          27-01-2007
          Medlem nr: 9 009



          CITAT (HelenJ @ 30-03-2009, 21:42) *
          Är man istället ensam och ska stå för alla utgifter är studiemedeln mycket snålt tilltagna.

          Men man kan ju ta studielån också, visserligen får man ju skulder men man slipper nudlarna
           
          Citera
          ängsvädd
          Inlägg 30-03-2009, 21:23
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 3 562
          Medlem sedan:
          20-06-2007
          Medlem nr: 11 124



          Jag känner en som påbörjade högskolestudier vid 46 års ålder. Hon tycker att det är fördelar med att plugga på "äldre" da´r - man har så mycket erfarenhet som man har nytta av.

          Klart du ska börja plugga på högskolan biggrin.gif Jag menar att åldern inte är någon negativ faktor smile.gif


          --------------------
          MVH Mimmi
          zon 2-3
           
          Citera
          Azur
          Inlägg 30-03-2009, 22:47
          Länk hit: #8


          Gäster






          Max studielån & studiemedel är 9100:-/månad, tror jag. Återbetalningen är ganska hård nu för tiden, det är inte som förr att lånet följde en i graven.

          Jag håller helt med om att det är roligt & nyttigt att studera, men håll koll på ekonomin.
           
          Citera
          Motti
          Inlägg 31-03-2009, 00:17
          Länk hit: #9


          Medlem
          Antal inlägg: 10 802
          Medlem sedan:
          03-06-2008
          Medlem nr: 16 563



          Ville bara tala om att min bästa vännina pluggade till undersköterska när hon va 56 !överstyvt tycker jag !Vill man något väldigt mycket blir man aldrig för gammal. rolleyes.gif
           
          Citera
          ingrids
          Inlägg 31-03-2009, 15:31
          Länk hit: #10


          Medlem
          Antal inlägg: 2 677
          Medlem sedan:
          16-10-2006
          Medlem nr: 8 727



          Håller med om att ålder inte är ett hinder, ibland till och med en fördel. Däremot är återbetalningstakten på studielånet hård för den som passerat 40. Kan man återbetala på en gång efter studierna genom att t.ex. utöka huslånet kan det vara vettigt.


          --------------------
          Trädgården blir aldrig klar, men vissa dar känner jag mig rätt färdig
           
          Citera
          Huggorm
          Inlägg 31-03-2009, 16:07
          Länk hit: #11


          Moderator
          Antal inlägg: 18 359
          Medlem sedan:
          27-01-2007
          Medlem nr: 9 009



          CITAT (ingrids @ 31-03-2009, 16:31) *
          Håller med om att ålder inte är ett hinder, ibland till och med en fördel. Däremot är återbetalningstakten på studielånet hård för den som passerat 40. Kan man återbetala på en gång efter studierna genom att t.ex. utöka huslånet kan det vara vettigt.

          Men samtidigt är väll räntan lägre på studielån
           
          Citera
          Azur
          Inlägg 31-03-2009, 16:23
          Länk hit: #12


          Gäster






          CITAT (Huggorm @ 31-03-2009, 17:07) *
          Men samtidigt är väll räntan lägre på studielån
          Räntan är 2.1%, samma som på ett bolån, återbetalningstakten är 4% av årsinkomsten eller 25 år.
           
          Citera
          HelenJ
          Inlägg 31-03-2009, 21:13
          Länk hit: #13


          Medlem
          Antal inlägg: 1 683
          Medlem sedan:
          14-07-2007
          Medlem nr: 11 521



          CITAT (Huggorm @ 30-03-2009, 21:45) *
          Men man kan ju ta studielån också, visserligen får man ju skulder men man slipper nudlarna

          Med studiemedel menar jag bidrag och lån. Totalt ca 9000 i månaden. Det är mindre än hälften av vad jag tjänade netto när jag jobbade, och jag är ensam med hus och två barn. Totalt omöjlig ekvation, tur pappa finns.... kompiskram.gif Mycket nudlar blir det dock!


          --------------------
          Trädgårdsmästare med bloggen Gröna funderingar
           
          Citera
          Piccante
          Inlägg 31-03-2009, 21:21
          Länk hit: #14


          Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem sedan:
          02-01-2006
          Medlem nr: 6 891



          CITAT (green @ 30-03-2009, 02:06) *
          Hej!

          Ny här på forumet och om någon har erfarenhet av att vara äldre studerande på högskolenivå? Som gärna delar med sig av sina erfarenheter smile.gif Är ju bra längesen man pluggade..jag är 38 år gammal och har tänkt söka in till Mälardalens högskola och deras ingenjörsutbildning i Västerås.

          38 är ingen ålder, jag har haft kurskamrater som varit 70+. Som många påpekat så har man mer livserfarenhet och perspektiv på livet när man inte kommer direkt från gymnasiet. Du kan säkert tillföra mycket både till din eventuella klass och till ditt blivande yrke om du börjar plugga nu.


          --------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!
           
          Citera
          kasam
          Inlägg 31-03-2009, 21:22
          Länk hit: #15


          Medlem
          Antal inlägg: 828
          Medlem sedan:
          04-08-2008
          Medlem nr: 17 995



          CITAT (green @ 30-03-2009, 02:06) *
          Hej!

          Ny här på forumet och om någon har erfarenhet av att vara äldre studerande på högskolenivå? Som gärna delar med sig av sina erfarenheter smile.gif Är ju bra längesen man pluggade..jag är 38 år gammal och har tänkt söka in till Mälardalens högskola och deras ingenjörsutbildning i Västerås.


          Hej green,
          Vet inte något om de ekonomiska förutsättningarna, men vill bara uppmuntra dina tankar kring studier, fast vet inget specifikt om den utbildning du är intresserad av. Jag själv har en grundutbildning sedan tidigare, men tar ibland en halvfart/kvällskurs på högskola/universitet i närområdet eller på distans. Ofta är det såväl äldre som yngre som deltar och det ger en härlig mix. Tycker jag. Ja, och jag är 10 år äldre än du.... så du är rätt ung i mina ögon giggle.gif Lycka till!!!!


          --------------------
          www.engronsida.blogspot.se
           
          Citera
          Aqvakul
          Inlägg 31-03-2009, 21:40
          Länk hit: #16


          Medlem
          Antal inlägg: 94 306
          Medlem sedan:
          07-10-2007
          Medlem nr: 12 751



          CITAT (kasam @ 31-03-2009, 22:22) *
          Hej green,
          Vet inte något om de ekonomiska förutsättningarna, men vill bara uppmuntra dina tankar kring studier, fast vet inget specifikt om den utbildning du är intresserad av. Jag själv har en grundutbildning sedan tidigare, men tar ibland en halvfart/kvällskurs på högskola/universitet i närområdet eller på distans. Ofta är det såväl äldre som yngre som deltar och det ger en härlig mix. Tycker jag. Ja, och jag är 10 år äldre än du.... så du är rätt ung i mina ögon giggle.gif Lycka till!!!!


          Här är en till pigg, äldre student... tummenupp.gif


          --------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

          zon 1
           
          Citera
          Netha
          Inlägg 31-03-2009, 21:57
          Länk hit: #17


          Gäster






          Man kan faktiskt jobba fram till 35-års ålder och sedan bestämma sig för att plugga till läkare....
           
          Citera
          green
          Inlägg 08-04-2009, 00:23
          Länk hit: #18


          Medlem
          Antal inlägg: 110
          Medlem sedan:
          30-03-2009
          Medlem nr: 21 906



          Tack för alla svar. Trevligt att se en äldre generation studenter smile.gif Får hoppas att allting löser för mig till det bästa då. Har hört att CSN ska vara duktiga på jävlas med de flesta.
           
          Citera
          johnconley
          Inlägg 15-09-2020, 14:26
          Länk hit: #19


          Medlem
          Antal inlägg: 1
          Medlem sedan:
          15-09-2020
          Medlem nr: 92 851



          En fördel med att återvända till college senare i livet är att studenten sannolikt kommer att ha en större känsla för syfte och fokus och därmed kunna dra bättre nytta av det som erbjuds.



           
          Citera
          Mjärden
          Inlägg 15-09-2020, 20:56
          Länk hit: #20


          Medlem
          Antal inlägg: 2 400
          Medlem sedan:
          10-10-2013
          Medlem nr: 79 127



          När en gammal avslutad tråd helt plötsligt dyker upp efter 11 år skall man vara misstänksam och inte klicka på länken längst ner th - kan vara något lurt. no.gif
           
          Citera

          2 sidor V   1 2 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 28-03-2024, 13:09
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon